Hällristningars- och grottmålningars budskap?

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
raunas
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 juli 2002, 23:48
Ort: Umeå

Inlägg av raunas » 18 juli 2002, 20:50

Ett sätt att datera stenmonument är genom thermoluminiscens vilket i stora drag går ut på att man daterar sanden som ligger under stenarna. Det är stora svårigheter i detta och det förutsätter oxå att stenarna har varit orörda sedan de placerades där. Stora monument är ju ganska säkra kort på att de har stått där sen man uppförde dem, det är ju värre chansning med mindre.

Användarvisningsbild
Hans John
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 11 juli 2002, 21:54
Ort: Lenet

Re: Tack allihopa+catshaman!

Inlägg av Hans John » 18 juli 2002, 21:17

Richard R skrev: Vore det inte dråpligt om vi - Homo Sapiens - vore resultatet av ett gigantiskt experiment av genmanipulation? Jag skulle verkligen garva mig medvetslös...ett stort misslyckande även där! Var det därför den judiske-kristne-muslimske guden kickade ut oss ur paradiset?
Jo, det var nog anledningen. Inte kunde han väl ha kvar människorna i paradiset när han väl hade kommit underfund med hur de hade blivit.
:P

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Grottmalningar, Cargokulter och von Daniken

Inlägg av varjag » 21 juli 2002, 13:10

en stimulerande och illuminerande diskussion!

von Danikens arbeten skall inte foraktas; karln tjanade paa naagra faa
aar ihop en ansenlig formogenhet pa sina skriverier - vilket troligen var
det ultimativa syftet - och vann akolyter i millioner,varlden over.

Grottmaalningarnas mening och syfte - forblir oss okanda - trots den
massa 'teorier', varpaa moderna vetenskapsman och charlataner, forsokt
slaa mynt och rykte.

Betraffande Cargo-kulterna - sa syns mig dessa,laangtifraan vara doda
eller i tvivelsmaal - tvartom har de frodats,vaxt och omfattar betydande
minoriteter/majoriteter - i vastvarlden dar 'Cargo' representeras av
socialdepartementen och 'kulterna' av varjehanda eftersatta grupper
som via valmaskinerierna, ofta framgaangsrikt - mjolkar demokratins
Heliga Kossa.

raunas
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 juli 2002, 23:48
Ort: Umeå

Re: Grottmalningar, Cargokulter och von Daniken

Inlägg av raunas » 21 juli 2002, 13:27

varjag skrev: Grottmaalningarnas mening och syfte - forblir oss okanda - trots den
massa 'teorier', varpaa moderna vetenskapsman och charlataner, forsokt
slaa mynt och rykte.
Man ska aldrig säga aldrig, det var många som ansåg att vi aldrig kommer att kunna tyda de egyptiska hieroglyferna för att ta ett exempel. Forskningen för oss framåt, om än långsamt.

Användarvisningsbild
Richard R
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 4 maj 2002, 19:16
Ort: Boxholm

Inlägg av Richard R » 21 juli 2002, 14:23

Som raunas mycket riktigt påpekade, så skulle det behövas en slags Rosetta-sten även för hällristningar och grottmålningar. Det var en ren slump att de egyptiska hieroglyfernas innebörd blev avslöjad -- tack vare rosetta-stenen som var skriven på dels hieroglyfer, antik grekiska och ytterligare ett språk (på det engelska språket kallat för) demotic...någon som vet dess svenska översättning?

MVH Richard R. :aliengray

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Inlägg av catshaman » 21 juli 2002, 16:18

Hej Richard R
Enligt ordboken betyder det "vanlig / folklig" och på fackspråk säger man ofta demotic = kursiv och i relation till de fina hieroglyferna
ha det Catshaman

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Blurph-gubbar i Lundby Göteborg

Inlägg av catshaman » 1 augusti 2002, 16:51

Sonny Berntsson tog kontakt med mig och hämtade hit till mig en massa bildmaterial
och en video på de märkligaste hällristningar Norden har skådat.
Jag har tittat på dem nån vecka och förtsökt sätta in dem i sin
kontext = sammanhang i Göteborgsområdet. Vet inte om jag hittat rätt
men det är ändock ett försök i min betaversion
.
http://medlem.spray.se/catshaman/0blurph.htm
.
Vist är det lätt att se detta som primitivt klotter med våra ögon. Frågan är vad såg folk på den tiden det begav sig
.
Arkeologerna var inte intresserade
ha det Catshaman

raunas
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 juli 2002, 23:48
Ort: Umeå

Inlägg av raunas » 1 augusti 2002, 18:57

Ang. ristningarna i Lundby.

Det hade varit än mer intressant om det finns några bosättningar eller jakt/fiske stationer i direkt anslutning till bilderna.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Inget intresse

Inlägg av catshaman » 1 augusti 2002, 19:02

Tja, man kan inte få allt
Det har ju inte funnits något intresse från arkeologerna att skapa en bild av den tidiga kulturen. Det ligger mitt i Göteborg i det närmaste så det bev tidigt en arkeologisk "vit fläck"
ha det catshaman
.
P.S. kanske jag utvidgar lite och kollar mer på de övriga ristningarna nära Göteborg, men de säger iunte så mycket mer än vad jag redan skrivit. Arkeologerna får komplettera med de utgrävningar som gjorts.

raunas
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 juli 2002, 23:48
Ort: Umeå

Inlägg av raunas » 1 augusti 2002, 19:06

Utan boplatser så är det en öppen fråga att diskutera dateringen.

"Det SKULLE kunna vara så att ristningarna är från medeltiden....", tyvärr.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

datering

Inlägg av catshaman » 1 augusti 2002, 19:50

Tja, kompositionen med tre terminer är väl nog lite äldre. Sen är det den där yxan? Därtill kommer att vi ej vet när hällarna blev övertäckta. Det finns kallkällor och vattnet sipprar ned med hällarna och just detta område är "sumpigt" så det har nog inte under nån period varit attraktivt just som bosättning.
.
Det är kanske därför området har fått vara i fred och möjligen var klavhage under medeltiden. det fann/ finns fortfarande rester av stengärdesgårdar. Lasse undrar hur i fridens namn de kommit på att bygga bostäder . Han befarar det vil bli mögelproblem vad det lider. I ett längre tidsperspeketiv vet vi förstås inte hur torrt/vått det varit där.


.
När du pratar om medeltida hällristnigar har du några exempel på det?
ha det
catshaman

raunas
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 juli 2002, 23:48
Ort: Umeå

Inlägg av raunas » 1 augusti 2002, 20:01

Det är inte många veckor sen man hittade hällristningar här i Umetrakten som var "förfalskningar", någon hade för över 100 år dedan tydligen tyckt att han/hon skulle göra egna hällristningar.... och det finns fler exempel på hällristningar som inte är mer än några hundra år gamla.

Om det är frågan om förfalskningar eller om man ville förmedla samma sorts budskap som de gamla sten- och bronsåldersristarna vet vi ju inte.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Inlägg av catshaman » 1 augusti 2002, 20:16

Fortfarande gäller att vi ej vet hur länge de varit övertäckta. Sen fanns det ochså ett par fotspår som hör till bronsåldern. För mig är det förstås bara en betaversion och det är möjligt att jag reser till Göteborg för att närmast se på omgivningarna och se avgjutningarna på nära håll. Min hälsa säger dock preliminärt nej.
Sen får jag lusläsa rektor Brymans boken gång till, där ju omgivningarnas stilar har en viss betydese. Vi kan konstatera att ristaren var inte god att rita, men det kan ochså bero på materialet. Däremot när han ville kunne han göra ett fantastiskt öga
ha dte catshaman

raunas
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 juli 2002, 23:48
Ort: Umeå

Inlägg av raunas » 2 augusti 2002, 13:58

Man undrar varför det inte finns många fler ristningar som liknar övningsristningar? Nånstanns borde ristarna ha övat sig innan de kunde göra de underbara ristningarna som finns i nästan hela vårt avlånga land. Man behärskar knappast en sådan teknik utan övning. Man kanske övade sig på annan material än sten?

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

klotter eller träning

Inlägg av catshaman » 2 augusti 2002, 14:38

Först om Lundby. Jag lyssnade igenom videon en gång till och där berättar Lasse att arkeologerna faktiskt funnit en eldstad och några pilspetsar nedanför berget.
.
Om klotter och träning är en svår fråga att besvara. Dels har det nog varit lite olika, dels är det ofta svårt att skilja ut olika lager. En del ristningar är tydligen gjort som en endas komposition vid ett tillfälle. Andra har byggts på med tiden där ju såväl kultur som astronomi ändras.
Grundtesen är att en stor del av ristningarna är lagar och världsordning för dåtida samhället och då har ristningarna haft en mening att vara heliga och eviga. Exempelvis på Laghällen i Högsbyn finns en värnformel i Den Naknas namn i hörnet av ristningen.
.
Evenstorp ser ut som en enda ristning. Men vid rätt belysning ser man skuggningar av äldre saker. Samma är det i Vitlycke som ser hård ut men på ett nattfoto såg jag skuggor efter ett par dolkstavar som bör vara minst 5000 år gamla. Erosionen går olika hårt åt olika ytor och vattnet kan nöta berget. Många hällar är sluttande oc därtill kan det vara att grus och sand sköljer över
.
Sen kan vi kanske nog inte alltid avgöra vad som är "träning", felritning, klotter eftersom vi inte kan "språket" och sambandet. I synnerhet i Bohuslän finns många hällar som är ett gytter av symboler.
.
I Högsbyn här på Dal har jag gått efter Länsmuseets dokumentation och litar på att man använt "samma ögon" hela tiden. Men under åren har Tommy (som är arkeolog och sköter om stället) flerdubblat fynden i området och däribland även på de kända ristningarna. Ibland tycker jag han "vill" hitta nytt och jag har godkänt endast några få att tillhöra samma tid på exempelvis Laghällen. Sen kan en del motiv vara tidigare eller senare, men jag går efter att tekniken och handstilen ska vara den samma som i den lag jag tolkat.

.
Det är omöjligt att nå precission och ristningar tolkas ofta olika. Därför är det ofta en förutsättning att man har något att jämföra med. Min "databank" sitter oftast i mitt associationsminne som säger var jag sett den detaljen förut och då kan det vara i en annan ristning eller i något från kulturerna i söder.
.
Våra hällristningar innehåller ofta bilder och symboler. Om man kan finna en symbol på flera ställen men i samma slag av bild/ kontext bevisar vi att det funnits vissa konventioner om bruket av symboler. Det är ett stort pussel att få ihop det och det är inte något var man kan tolka utan att vara mycket påläst.
.
Skålgroparna är ett kapitel för sig eftersom man tydligen velat meddela Goan i Underjorden att hons ska valkna dvs. man har med symbolhandlingen offrat och gjort gropar in i sen tid. I tidig tid trodde man på "återliv" och då blev såväl begravning som sådd samma sak. Även vi "knackar in" våra avlidna när vi sätter upp en gravsten!!! Men gropen som symbol är något annat och sen har man tecknat mönster med gropar.
ha det catshaman
.
PS. fördelen är att det går så långsamt att man hinner upptäcka felen för det mesta. Antagligen har man gjort nån målning man sen följt. Lagen i Hösgsbyn är så stor att det tagit många dagar att knacka och kanske man varit fler där Mäster kollat att arbetet blir rätt gjort.
.
Arkeologistudenterna i Göteborg har gjort ett experiment och ristade en "bågskytt" en meter hög. Dety tog tolv timmar vill jag minnas. De har en site men jag hittar den inte just nu.

Skriv svar