De mystiska blekhyade, rödhåriga långöronen i preinka Peru.

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Matua
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 mars 2005, 17:21
Ort: Södertälje

De mystiska blekhyade, rödhåriga långöronen i preinka Peru.

Inlägg av Matua » 14 mars 2005, 17:41

Hejsan och tack för ett forum som är helt perfekt för att diskutera tankar och svåra frågor.

Efter att ha läst en bok om Påskön skriven av Thor Heyerdahl samt studier av Moche och Chimor kulturena längs Perus kust kommer titt som tätt uppgifter om att det skulle ha funnits ett folk med ljus hy, skägg, ofta rödaktigt hår och som förlängde sina öron med tyngder. Detta för trakten underliga folk beskrivs och avbildas i Mochekeramik (ca300-700AD) med rep runt händer och hals som om de vore fångar. De beskrivs däremot i andra kulturer som nedsända ifrån gudarna och 'halvguden' Viracocha avbildas med skägg, långa öron, rött hår och sägs ha seglat ut över havet i väst.
När Påskön upptäcktes år1722 skrev även holländaren Roggeveen att ön befolkades av två folk, ljushyade, rödhåriga långöron samt mer mörhyade kortöron. Långöronen verkade ha en högre status på ön och de 'moaier' som folket på ön byggde hade alla långa öron. Men min fråga rör inte Påskön som vid detta laget är tämligen avklarat, jag undrar istället om någon vet mera om detta mystiska, långörade, ljushyade, ofta rödhåriga folk som haft sådan betydelse och vart de kan ha kommit ifrån?

Hemskt tacksam för svar eller hänvisningar till bra hemsidor eller litteratur....

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Inlägg av Gyps » 14 mars 2005, 18:14

Har du läst Aku-Aku?

Användarvisningsbild
Matua
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 mars 2005, 17:21
Ort: Södertälje

Aku-Aku

Inlägg av Matua » 15 mars 2005, 08:52

:D Tack för tipset, jag har läst den för ett bra tag sedan men minns inte något riktigt faktabelagt, mest en teori som Thor Heierdahl hade om att olika civilisationer (Egyptien, Mesopotamien, Indus, Maya mm) kan ha haft kontakt med varandra genom långväga färder med vass/sävbåtar.
Gjorde vidare efterforskningar igår och fick väl fram en kronologisk linje att dessa ljushyade, rödskäggiga, långöron först anlände som från ingenstans till Mayakulturen, ev. Oltomekerna längre norut. Därefter nämns de senare och senare av andra folk längs Sydamerikas Stilla Havskust. Alltså kom jag bäst fram till att dessa främlingar först dök upp i mellerst/södra Mexico men var kom de ifrån???

Försökte även kolla upp Guancherna på Kanarieöarna men har ej ännu hittat någon utförlig information om deras civilisation, det enda jag gick på var att de beskrevs av spanjorerna på 1400-talet som vithyade,ljushyade och blåögda att de levde i grottor och mumifierade sina döda på ett snarlikt sätt som Egyptierna.

Som sagt, skriv jättegärna här om ni har idéer eller information om denna märkliga gåta 8O

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 oktober 2004, 13:11
Ort: Uppsala

Inlägg av Conrad » 16 mars 2005, 18:51

Jag läste själv Aku Aku när jag gick i högstadiet, och det här med de rödhåriga långöronen har förbryllat mig ända sedan dess.

Faktum att jag tappade hakan i samband med att Kennewickmannen hittades. En indian från trakten hävdade på TV att stammen hade legender om ett "rödhårigt folk" som passerat en gång för länge sedan. 8O

Boken "Världens olösta mysterier" som gavs ut 1977, visar bilder av olmekiska statyer med kraftiga skägg och föga indianskt utseende.

Jag tror att Thor Heyerdahl menar att de kommer från nuvarande Marocko där det finns gott om folk med ljust och rött hår.

Fantasieggande är det i alla fall, och vi får väl vara nöjda med det.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 mars 2005, 21:18

Hade rätt mycket att fråga om i det här ämnet, tillräckligt mycket för en egen tråd, kom jag på...

Användarvisningsbild
Matua
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 mars 2005, 17:21
Ort: Södertälje

Inlägg av Matua » 16 mars 2005, 21:48

Japp, jag läste boken "Världens olösta mysterier" som gavs ut 1977 och har den i bokhyllan, där beskrivs under kapitlet: Nya världens upptäckare ett antal mer eller mindre osannolika hypoteser om folk som kan ha företagit sig en seglats över haven.

Jag antar att du har rätt och att de närmaste, vetenskapligt slagkraftiga teorierna kommer ifrån TH och att några andra undersökningar inom området ej har bedrivits i större eller mer avancerad omfattning.

Men man får väl vänta och se....kanske en dag så får det en lösning. Tack för hjälpen iaf och fortsätt gärna skriva om ni kommer på något. :D

Tänkte själv nu mer börja undersöka (om det går) hur det kommer sig att folk har fått olika typer av utseenden i olika delar av världen. Har ni några tips på bra litteratur?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Aku-Aku

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 mars 2005, 00:40

Matua skrev:...jag har läst den för ett bra tag sedan men minns inte något riktigt faktabelagt, mest en teori som Thor Heierdahl hade om att olika civilisationer (Egyptien, Mesopotamien, Indus, Maya mm) kan ha haft kontakt med varandra genom långväga färder med vass/sävbåtar.
Att Egypten, Mesopotamien och Indus hade kontakt med varandra är ju ingenting förvånande, handel över land finns det bevis för sedan stenåldern mellan dessa tidiga kulturer.

Men kontakt med Maya är en annan femma, eftersom det skiljer sig några tusen år innan Mayakulturen dyker upp på tapeten. Och då är de tidigare kulturerna redan försvunna...

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 oktober 2004, 13:11
Ort: Uppsala

Re: Aku-Aku

Inlägg av Conrad » 17 mars 2005, 07:23

Dûrion Annûndil skrev:
Matua skrev:...jag har läst den för ett bra tag sedan men minns inte något riktigt faktabelagt, mest en teori som Thor Heierdahl hade om att olika civilisationer (Egyptien, Mesopotamien, Indus, Maya mm) kan ha haft kontakt med varandra genom långväga färder med vass/sävbåtar.
Att Egypten, Mesopotamien och Indus hade kontakt med varandra är ju ingenting förvånande, handel över land finns det bevis för sedan stenåldern mellan dessa tidiga kulturer.

Men kontakt med Maya är en annan femma, eftersom det skiljer sig några tusen år innan Mayakulturen dyker upp på tapeten. Och då är de tidigare kulturerna redan försvunna...
Fast å andra sidan så är det väl inte Mayakulturen som är i fråga utan Olmekkulturen. Olmekkulturen lär ha börjat ca 1200 f.kr. och de tidigast kända skrivtecknen har daterats till 600-talet f.kr.

http://en.wikipedia.org/wiki/Olmec

Användarvisningsbild
Matua
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 mars 2005, 17:21
Ort: Södertälje

Ny info...

Inlägg av Matua » 18 mars 2005, 20:29

Har läst lite i följande bok: The Anicent Kingdoms of Peru av: Nigel Davies och fann följande om Huarikulturen (500-ca1000 e.kr) med högsäte i Wari utanför Ayacucho:
"Asking the local Indians who built the anicent constructions, they answered that another people, bearded and lightskinned like the Spaniards, came to these lands long before the Incas reigned, and built here their dwellings." (s64)

Huari eliminerades/assimililerades senare i Tiahuanacokulturen ifrån södra Titikaca, just den kultur som brukar anses som förebild för de statyer i sten och trä som funnits på Påskön.

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 oktober 2004, 13:11
Ort: Uppsala

Re: Ny info...

Inlägg av Conrad » 18 mars 2005, 21:14

Matua skrev:Har läst lite i följande bok: The Anicent Kingdoms of Peru av: Nigel Davies och fann följande om Huarikulturen (500-ca1000 e.kr) med högsäte i Wari utanför Ayacucho:
"Asking the local Indians who built the anicent constructions, they answered that another people, bearded and lightskinned like the Spaniards, came to these lands long before the Incas reigned, and built here their dwellings." (s64)

Huari eliminerades/assimililerades senare i Tiahuanacokulturen ifrån södra Titikaca, just den kultur som brukar anses som förebild för de statyer i sten och trä som funnits på Påskön.
Jag hittade en post som säger samma sak:
http://www.ancientworlds.net/aw/Post/517221

Jag har hört talas om de hör ljusa skäggiga sydamerikanerna förut. Det är verkligen synd att det är ett ämne som är dömt att undvikas av de flesta "seriösa" forskarna.

Användarvisningsbild
Matua
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 mars 2005, 17:21
Ort: Södertälje

Inlägg av Matua » 19 mars 2005, 14:05

Varför är det det?

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 oktober 2004, 13:11
Ort: Uppsala

Inlägg av Conrad » 19 mars 2005, 15:00

Matua skrev:Varför är det det?
1) om det här folket över huvud taget funnits så var de aldrig många. De var alltid i minoritet i de länder där de bosatte sig (annars så skulle befolkningen sett annorlunda ut idag). Därför är det osannolikt att det går att hitta särskilt mycket bevis.

2) det finns forskare vars karriärer bygger på att hävda att varken polynesier eller några andra lyckades nå vare sig Syd- eller Nordamerika före Leif Eriksson. Pga av 1) så har de den bästa positionen och pga 3) så kommer de att vara i överläge ett bra tag till.

3) den skeptiska positionen är den som är lättast att hävda. Om inte L'Anse aux Meadows hade hittats så hade troligen de flesta historiker betvivlat att Vikingarna nådde Amerika. Du kan hävda att det "saknas övertygande bevis" om ganska mycket. Trots att det hittats statyetter i mellanamerika som inte ens med den vildaste fantasi kan tolkas som indianer så går det att hävda att folk ser det de vill se.

4) rasistproblematiken. Om en seriös forskare skulle hävda att meso- och sydamerikas kulturer påverkades av en slags "vita kulturbringare" så ser det mycket illa ut. En sådan person kan lätt tolkas som att han förnekar att amerindier kunde skapa egna civilisationer.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 mars 2005, 09:47

Conrad skrev:Trots att det hittats statyetter i mellanamerika som inte ens med den vildaste fantasi kan tolkas som indianer så går det att hävda att folk ser det de vill se.
Vilka statyer då? Eftersom de finns i mellanamerika, så är det snarare så att det är tack vara lite fantasi som man kan hävda att de inte är indianer. Det har föreslagits att de är rymdgubbar eller afrikaner bl.a. Tills det finns någon anledning till att tro att de är något annat än stiliserade amerikaner, så får man nog hålla andra idéer för spekulationer som sagt.

När det gäller specifikt "ljushylta, rödhåriga" som kulturbringare, så undrar jag över vad deras ursprung skulle varit? Man hävdar väl att Olmecernas civilisations uppkomst skulle kunna vara påverkad av andra från andra sidan havet, eftersom de bygger pyramider och stenstatyer. Men den enda rimliga källan vore väl då civilisationerna i Egypten och Mellanöstern, och de kan väl knappast beskrivas som ett troligt ursprung för "rödhåriga". Och dessutom har dessa civilisationer under perioden 2000 f.Kr och framåt knappast lämnat några spår efter sig ens i västra Afrika eller Europa.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 oktober 2004, 13:11
Ort: Uppsala

Inlägg av Conrad » 20 mars 2005, 21:28

Dûrion Annûndil skrev:
Conrad skrev:Trots att det hittats statyetter i mellanamerika som inte ens med den vildaste fantasi kan tolkas som indianer så går det att hävda att folk ser det de vill se.
Vilka statyer då? Eftersom de finns i mellanamerika, så är det snarare så att det är tack vara lite fantasi som man kan hävda att de inte är indianer. Det har föreslagits att de är rymdgubbar eller afrikaner bl.a. Tills det finns någon anledning till att tro att de är något annat än stiliserade amerikaner, så får man nog hålla andra idéer för spekulationer som sagt.
Jag pratar inte om Dänikens "rymdgubbar" och inte heller om de jättelika stenhuvudena utan om stenstatyetter som inte liknar indianer. Om du vill se bilderna kan du titta i "Världens olösta mysterier" (1977), s. 56-57 och 264.
Dûrion Annûndil skrev:När det gäller specifikt "ljushylta, rödhåriga" som kulturbringare, så undrar jag över vad deras ursprung skulle varit? Man hävdar väl att Olmecernas civilisations uppkomst skulle kunna vara påverkad av andra från andra sidan havet, eftersom de bygger pyramider och stenstatyer. Men den enda rimliga källan vore väl då civilisationerna i Egypten och Mellanöstern, och de kan väl knappast beskrivas som ett troligt ursprung för "rödhåriga". Och dessutom har dessa civilisationer under perioden 2000 f.Kr och framåt knappast lämnat några spår efter sig ens i västra Afrika eller Europa.

Mvh -Dan
Thor Heyerdahl menade att de kom från Nordafrika och mellanlandade på Kanarieöarna. På kanariöarna har han visst grävt ut pyramidliknande konstruktioner.

Vad handlar om hårfärgen så var det vanligt med ljust hår på Kanarieöarna före Spanjorernas ankomst och det är det fortfarande i Maghreb.

Användarvisningsbild
Matua
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 mars 2005, 17:21
Ort: Södertälje

Inlägg av Matua » 20 mars 2005, 21:34

Om man ska försöka hitta en länk av att Oltomekerna påverkats från folk från andra sidan havet så har man närmast på Teneriffa hittat mindre trappformiga pyramider samt ett numera utdött folk med rödblont hår blek hy som kallades för Guancher och enligt spanjorerna som tog kål på dem under 1400-talet levde de i ett avancerat stenålderssamhälle uppbyggt av ett flertal kungadömen på de olika öarna men med högborg på Teneriffa.

Följer man denna tråd har det tagits upp ett flertal belägg för att det iaf existerat en minoritet av blekhyade, skäggiga, rödhåriga människor i syd och mellanamerika och att de påverkat kulturen i alla fall i sån grad att de avbildats genom mumier, keramik, statyer och i myter hos flera kulturer såsom Moche, Huari, Chimor och folket på Påskön. Men om dessa individer kom ifrån andra sidan havet, var ett inhemskt folk eller bara var en gen som orsakade att vissa individer ibland ursprungsbefolkningen fick detta utseende verkar vara en hård nöt att knäcka.

Kul att höra olika argument iaf och se om det finns mer information att tillgå någonstans... :D

Skriv svar