De mystiska blekhyade, rödhåriga långöronen i preinka Peru.

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
kotik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 december 2005, 12:02
Ort: Motala

Re: De mystiska blekhyade, rödhåriga långöronen i preinka Pe

Inlägg av kotik » 18 december 2005, 16:14

Matua skrev:Hejsan och tack för ett forum som är helt perfekt för att diskutera tankar och svåra frågor.

Efter att ha läst en bok om Påskön skriven av Thor Heyerdahl samt studier av Moche och Chimor kulturena längs Perus kust kommer titt som tätt uppgifter om att det skulle ha funnits ett folk med ljus hy, skägg, ofta rödaktigt hår och som förlängde sina öron med tyngder. Detta för trakten underliga folk beskrivs och avbildas i Mochekeramik (ca300-700AD) med rep runt händer och hals som om de vore fångar. De beskrivs däremot i andra kulturer som nedsända ifrån gudarna och 'halvguden' Viracocha avbildas med skägg, långa öron, rött hår och sägs ha seglat ut över havet i väst.
När Påskön upptäcktes år1722 skrev även holländaren Roggeveen att ön befolkades av två folk, ljushyade, rödhåriga långöron samt mer mörhyade kortöron. Långöronen verkade ha en högre status på ön och de 'moaier' som folket på ön byggde hade alla långa öron. Men min fråga rör inte Påskön som vid detta laget är tämligen avklarat, jag undrar istället om någon vet mera om detta mystiska, långörade, ljushyade, ofta rödhåriga folk som haft sådan betydelse och vart de kan ha kommit ifrån?

Hemskt tacksam för svar eller hänvisningar till bra hemsidor eller litteratur....
Jag har lånat en bok på mitt bibliotek skriven av en franskman eller italienare som handlade om en teori om hur ljushylta kommit till den amerikanska kontinenten och den gick ut på att en grupp vikingar seglat ned för den amerikanska kontinenten och grundat olika kungadömmen men har blivit tvingade att resa vidare efter en tid.

Jag kan kolla upp om boken finns kvar på biblioteket om du vill.

Skriv svar