Sfinxen i Giza- man eller kvinna?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
lioness
Tidigare medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 jan 2005 21:48
Ort: Medelpad

Sfinxen i Giza- man eller kvinna?

Inlägg av lioness » 02 mar 2005 22:58

Har man kommit fram till om sfinxen i Giza föreställer en man eller en kvinna?
Jag såg ett TV-program för ett antal år sedan där man menade att sfinxen har ett kvinnoansikte och inte alls föreställer Chefren.
Vem var hon i så fall?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 apr 2003 20:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 03 mar 2005 01:45

Det står ganska klart att sfinxen inte föreställer Khefren, utan snarare Khufu (Cheops). Därför är det nog inte så troligt att det skulle vara en kvinna (den förste kvinnan som bar faraos huvudduk antas vara Hatshepsut)

/Mikael

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 jun 2003 08:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 04 mar 2005 15:18

Någon sanning i spekulationen att huvudet skulle vara av senare datum, ditsatt på vad som från början skulle varit enbart en lejonstaty?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1671
Blev medlem: 20 feb 2003 14:57
Ort: Gustavsberg

Inlägg av Örjan » 04 mar 2005 15:30

Sfinxen har diskuterats tidigare i den här tråden.

viewtopic.php?t=7701

lioness
Tidigare medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 jan 2005 21:48
Ort: Medelpad

Inlägg av lioness » 04 mar 2005 22:12

Läste tråden nyss. Det var intressant att läsa.
Men TV-programmet jag såg handlade om att man gjort mätningar av sfinxens huvud och kommit fram till att den inte föreställer en man utan en svart kvinna. Jag kom in i slutet av programmet och såg tyvärr inte hela. Det var väldigt intressant så jag skulle gärna vilja veta om man har kommit fram till något mer :)

Jag trodde förut att sfinxen föreställer Chefren (trots att han inte är ett dugg lik) och att det var han som låtit hugga ut sfinxen ur stenen. Hur gammal den är har jag inte en aning om. Jag trodde att den uppfördes under 3e dynastin, men den kanske är äldre?

testing1
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 maj 2004 17:17
Ort: Sverige

Inlägg av testing1 » 09 maj 2005 21:51

Jag har hört att det skulle vara en äldre gråhårig herre.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 09 maj 2005 22:49

Det är ett lejon... undrar vad Freud skulle sagt om detta?

testing1
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 maj 2004 17:17
Ort: Sverige

Inlägg av testing1 » 09 maj 2005 23:36

Farao-hund har jag också hört föreslagits att det skulle vara. Både att det från början var en farao-hund, men att det sedan snidadades ut en faraos huvud på den. Och den andra varianten, att kroppen togs från en farao-hund, och faraons huvud skulpterades direkt på kroppen samtidigt(d.v.s. huvudet skulpterades inte långt senare på en djurkropp). Men lejon-teorin är kanske lite rimligare om man nu vill vara inne på det spåret.

Farao-hund. Bild

Användarvisningsbild
Endre Fodstad
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 sep 2004 14:57
Ort: Oslo

Inlägg av Endre Fodstad » 10 maj 2005 12:15

lioness skrev:Läste tråden nyss. Det var intressant att läsa.
Men TV-programmet jag såg handlade om att man gjort mätningar av sfinxens huvud och kommit fram till att den inte föreställer en man utan en svart kvinna.
Aha. Dette her fra Martin Bernards gamle revisjonistiske Black Athena-teori. I 1987 ble det gitt ut en bok med dette navnet som argumenterte for at Hellas og Roma hadde fått mesteparten av sine kulturelle særtrekk fra fønikere og egyptere, ut i fra selektiv lesning av greske kilder og egyptiske hierogrlyffer. I tillegg, gjennom meget kreativ bruk av egyptisk illuminasjon og maleri, samt tilsvarende kreativ bruk av ansiktsgjenoppbygning fra kranier (noe som uansett er mer en kunstnerisk proesess enn en naturvitenskapelig metode), og endelig ekstremt kreativ tolkning av egyptiske statuer, forsøkte Bernard og andre afrosentristiske historikere å føre bevis for at den egyptiske og fønikiske kulturen faktisk var negroide, i motsetning til hva man har trodd tidligere (og fortsatt tror), nemlig at de var nærmere dagens semittspråklige folk, nærmere bestemt den nåværende befolkningen i egypt og levanten. Disse teoriene er i høy grad blitt effektivt imøtegått av Lefkowitz og til en viss grad Howe, og er et trist eksempel på at USAs akademikere ikke går i veien for å reintrodusere rasebegrepet i kulturhistorisk sammenheng, bare med en 180 graders sving i forhold til tidligere.

For tiden er afrosentristisk historie ivrig opptatt i å isolere seg selv fra det øvrige historikermiljøet, samt å ignorere nyere genetiske populasjonsstudier som viser at de moderne innvånerne av tidligere egyptisk/fønikisk territorie har så mye til felles at de sannsynligvis er lite endret siden antikken - på tross av arabisk innvandring, som uansett ikke var så folkerik at det spilte noen reell rolle. Problemet her er selvsagt at hudpigmentering og de trekkene man ofte forbinder med rase er meget vanskelige å spore gjennom genetiske populasjonsstudier; man må gå på helt andre ting, som arvelige sykdommer o.l.

Generelt er ikke nåtidens historikere særlig opptatt av å diskutere rase, da siste runde med rasediskusjon (med rot i tysk 1800-tall) fikk noe uheldige konsekvenser og siden man regner med at rasebegrepet i sin moderne form er nettopp det, moderne - i stedet er man interessert i å se på etnisitet, dvs hvem de enkelte folkegruppene identifiserte seg med.

Her er en link til en artikkel om Black Athena-debatten:
http://webdoc.sub.gwdg.de/edoc/p/gfa/2-99/schmitz.pdf

Et av de store problemene er at denne debatten er tett knyttet til amerikansk samfunnsdebatt, og etterhvert, afrikanske selvhevdelsesbevegelser. Som Schmitz påpeker i sin artikkel er det vanskelig å argumentere mot en slik teori når dens mer ekstreme støttespillere avfeier de fleste motargumenter som knyttet opp til en konspirasjon for å fjerne Afrika fra historiebøkene, og mener at metodene historikere har utviklet for kildekritikk er laget med dette mål for øyet. Siden ingen alternativ metode presenteres, er det ganske vanskelig å skape noen reell debatt.

testing1
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 maj 2004 17:17
Ort: Sverige

Inlägg av testing1 » 10 maj 2005 14:33

Jo, de påstådda influenserna mellan Egypten, Fenicierna och Grekland är intressanta, men har kanske lite att göra med verkligheten. Här finns lite att läsa om den första grekiska civilisationen, som fanns på Kreta, nämligen den minoiska(så tidigt som mellan 3000 f.kr. - 1100 f.kr.): http://www.philipcoppens.com/crete_dead.html
http://users.senet.com.au/~dsmith/aegean.htm
Jag har alltid varit fascinerad av att den första grekiska civilisationen uppstod på ön Kreta, och inte först på "fastlands-Grekland" och SEDAN spred sig ut till öarna.

lioness
Tidigare medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 jan 2005 21:48
Ort: Medelpad

Inlägg av lioness » 14 maj 2005 22:18

Tack för svar!
Jag tänkte om det kanske fanns någon länk mellan Sfinxen och gudinnan Sekhmet som man hittat många statyer av.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 aug 2003 14:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 maj 2005 00:51

testing1 skrev:Jag har alltid varit fascinerad av att den första grekiska civilisationen uppstod på ön Kreta, och inte först på "fastlands-Grekland" och SEDAN spred sig ut till öarna.
Å andra sidan var det inte den minoiska civilisationen som spred sig till fastlandet, utan den mykenska kulturen uppstod parallellt senare.

Mvh -Dan