Antikens mytologi

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Antikens mytologi

Inlägg av Ralf Palmgren » 2 mars 2005, 12:11

Jag hittar inte information om dessa två antika författare.

1) Dionysios Skytobrakhion (namnet skrivs kanske annorlunda på svenska eller engelska) var en författare som levde under den Hellenistiska tiden i antikens Grekland och skrev verk som handlade om grekisk mytologi. Han kan placeras in i samma grupp som t.ex. Antonius Liberalis och hans verk Metamorphoses samt med Publius Ovidius Naso och hans bok Metamorphoses. Eftersom jag inte hittar någon Dionysios Skytobrakhion på Google är ni den enda jag kommer på som jag kan fråga.

2) För det andra vem var den Marcus Servius som under senantiken eller väldigt tidiga medeltiden skrev sin Vergilius-kommentar?

Jag är verkligen tacksam för svar eftersom jag är nog nu är helt ute och cyklar. Det här går nämligen ordentligt över min kunskap i historia.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 2 mars 2005, 14:23

Jag hittar lite omnämnanden av Dionyses, bara jag stavar med Skytobrachion, ch alltså.

Marcus hittade jag inte vid en snabbsökning, ens när jag tog lite stavningsvaranter. Men kanske värt att också söka på Markus?
Tydligen en vanlig alternativstavning.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Antikens mytologi

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 mars 2005, 14:42

Ralf Palmgren skrev:1) Dionysios Skytobrakhion
Likt Stefan säger, under skytobrachion hittar man enstaka hänvisningar.
Ralf Palmgren skrev:2) För det andra vem var den Marcus Servius som under senantiken eller väldigt tidiga medeltiden skrev sin Vergilius-kommentar?
Marius Servius Honoratus benämns vanligen Servius kort och gott. Han var grammatiker och literaturkommentator i slutet av 300-talet, början av 400-talet. Han har väl just inga egna verk bevarade utan är berömd för att han genom sina citat och kommentarer just bevarat andra antika skribenters verk som å andra sidan är förlorade.

Mvh -Dan

Skriv svar