Astrologi & Ramses II

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Oceanic815
Tidigare medlem
Inlägg: 472
Blev medlem: 17 november 2003, 19:49
Ort: Göteborg

Astrologi & Ramses II

Inlägg av Oceanic815 » 26 januari 2005, 00:45

Har en vän som är mycket insatt i det här med astrologi, det har kommit att bli hans religion, och jag måste ge honom viss beröm för att han har inte misslyckats med att gissa i vilken stjärntecken människor jag pekat ut slumpmässigt har, en enda gång. Lite skrämmande eller häpnadsväckande att man tycker att allt stämmer hela tiden... Jag är lejon och jag tycker det stämmer bra med min personlighet :D

Jag trodde inte det fanns något om astrologi som kunde få honom att säga "det var nytt" tills jag mindes mig ha läst om att det var Ramses II som bestämde Väduren, Vågen, Kräftan och stenbocken när jag gick på gymnasiet, och när jag piffade upp min hemsida hittade jag även artikeln så att jag tyckte det kunde vara intressant o höra om skalmännen tror på astrologi... eller om man har kommentarer på artikeln om Astrologi,

Det blev han rätt förvånad över, men så säger han att astrologi och horoskop inte är samma sak (?!), det är ganska intressant detta med astrologi, det har funnits hos grekerna 30 fKr, ja Ramses II 1200 talet fKr, under medeltiden blev astrologin vetenskap för präster och adelsmän och från artikeln jag läst, sägs de att även Hitler hade en astrolog han besökte. Källan var: Fakta om religioner och livsfrågor, Jan Carlquist och Leif Kristiansson. 1983 om ni inte orkade klicka o läsa. undrar hur man vet att Hitler hade en astrolog expv? Kan man tro på det... en man som hitler och en astrolog går inte riktigt ihop!

Nu är författaren till den boken präst så jag kan tänka mig att han inte gillar astrologi. Kunde knappast ana att astrologins historia sträckte sig så långt bak i tiden som den faktiskt gör. Jag tror inte ett dugg på astrologi, men det är kul och intressant, det kanske Ramses gjorde med, och lekte med tanken och idag tror människor på det, vem vet.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 26 januari 2005, 08:16

Nå, att Hitler hade en "hovastrolog" är ganska välkänt, nästan lika känt som hans lite underliga livläkare.
Be mig dock inte ange källor, finns andra som kan detaljerna mycket bättre.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Nu blir det reklam

Inlägg av Hexmaster » 26 januari 2005, 10:00

Ska be att få rekommendera mig:

http://www.faktoider.nu/astrologi.html

Två missuppfattningar om astrologi: Att det s.k. soltecknets betydelse blivit kraftigt överdriven på sista tiden, samt om problemet med att avgöra vilket tecken man är född i. Att många ser Hitler som en typisk Vädur är ju alldeles underbart, t.ex. :)

Användarvisningsbild
Njord
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 augusti 2004, 21:58
Ort: Lenet

Re: Nu blir det reklam

Inlägg av Njord » 1 mars 2005, 06:05

Hexmaster skrev:Ska be att få rekommendera mig:

http://www.faktoider.nu/astrologi.html

Två missuppfattningar om astrologi: Att det s.k. soltecknets betydelse blivit kraftigt överdriven på sista tiden, samt om problemet med att avgöra vilket tecken man är född i. Att många ser Hitler som en typisk Vädur är ju alldeles underbart, t.ex. :)
Ja, framförallt därför att Hitler var född aldeles i början av Oxens tecken.

Annars är astrologins historia väldigt gammal. Den började förmodligen redan för över 10 000 år sedan. I Chanchal de Mahoma har man hittat vad som sannolikt är en historisk kalender med Månens faser dag för dag inritade. Annars härstammar de astrologiska stjärnbilderna som vi känner dem idag antagligen från den fornpersiske kungen Kanbyses tid ca 500 f Kr.
Man har iallafall hittat en lertavla från hans tid med zodiaken inristad. Astrologin är dock äldre än så. Från Babylons tid har man hittat kilskrifts inristningar på lertavlor som om samtliga månförmörkelser mellan åren 700 f.kr till 317 f Kr. Från den assyriske kungen Assurbanipals (669-626 f Kr) tid har man hittat över 4000 lertavlor med förutsägelser. Dessa förutsägelser handlade om en konungs död, militära invationer, om hur skörden skulle slå, svältkatastrofer, sjukdomar och om när regnet skulle komma.
Enligt en gammal Egyptisk tradition skulle zodiaken börja i Tvillingarnas tecken. Detta kan tolkas så att Egypterna kände till zodiaken redan för 8000 år sedan. I den sideriska zodiaken vandrar vårdagjämningspunkten mellan de olika stjärnbilderna och ger oss de stora åren. Ett stort år är ca 2160 år långt. Tvillingarnas tidsålder skulle ha inträffat ca 4300-2100 f.Kr

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Tjurens tecken

Inlägg av Hexmaster » 3 mars 2005, 09:44

Kom på att jag gjort en liten men genant miss när jag på ett ställe beskrev Tjurens tecken. Jag läste i en engelsk text, de kör ju med de latinska namnen, och utan att tänka på det översatte jag Taurus med Tjuren istället för Oxen. Frågan är, finns det någon anledning till att vi kallar Oxens stjärnbild för Oxen? Hade hellre sett en ståtlig tjur än en snöpt oxe, på himlavalvet och kanske i synnerhet som stjärntecken...

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 3 mars 2005, 11:10

Det är väl helt enkelt så, att varelser från Andromedagalaxen aldrig kan ha samma karaktärer som oss människor, för de ser stjärnhimmeln från en annan vinkel, och har därför andra stjärnbilder, som ex.vis Rymdamöban, ett särskilt elakt stjärntecken. Alla andromedaner födda under detta tecken blir genast satta på livstids straffarbete i svavelgruvorna.

Vidare går astrologin ohjälpligt mot sin undergång. Visserligen kommer det hela tiden att finnas någon som fortsätter att hålla fast vid denna tro, men stjärnornas position kommer förr eller senare att ändras, och alla stjärnkonstellationer som vi känner dem idag kommer att försvinna.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 mars 2005, 11:35

Widsith skrev:stjärnornas position kommer förr eller senare att ändras
Det har de redan gjort, åtminstone relativt solens sett från jorden... Se Wikipedians uppställning med nutida stjärntecken resp. "ursrpungliga", som alltså var de som gällde för 2000 års sedan, då man bestämde sig för att Kräftan infaller 21 juni - 22 juli, och så vidare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stj%E4rntecken

Själv är jag alltså egentligen född i Vågen. Upprörande. :)

Användarvisningsbild
Njord
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 augusti 2004, 21:58
Ort: Lenet

Inlägg av Njord » 3 mars 2005, 18:52

Det här om att död förklara astrologin är det många som har försökt göra under årtusendens lopp. Astrologin har haft en sällsynt förmåga att alltid återkomma. Att stjärnhimmelens utseende har förändrat sig sen Ramses II tid och att det tex fanns en annan polstjärna då innebar dock inte att astrologin dog så det finns ingen anledning att tro att den kommer att göra det i framtiden heller. Under romartiden så lät Kejsar Tiberius utvisa kaldéerna som astrologerna då kallades. Det judiska folket motsatte sig tron på astrologi då det stod i motsatts till tron på en Gud. Det samma gjorde aposteln Paulus och kyrkofäderna. Fast i döda havsrullarna har man hittat astrologiska referenser. Essenerna som skrev dem respekterade lagen och profeterna men hade annamat astrologiska metoder för att bestämma individens andliga essens.

Den helige Albert den Store (1193-1280 e.Kr) menade att de större händelserna på Jorden hade framkallats av planeternas rörelser medans Thomas av Aquino (1225-1274 e.Kr) menade att "den främsta drivkraften på de kroppsliga tingens område är himmla kropparna" däremot är det en "vidskepelig och förbjuden spådomskonst. Dessa bägge herrar var dominikaner munkar.
Den engelske franciskanermunken Roger Bacon (1214-1294 e.Kr) en av sin tids mest lärda personer ansåg att astrologi, alkemi och magin utgjorde den trefaldiga grundvalen för naturvetenskapen.

Därför är det kanske inte så konstigt att det under perioden 1400-1650 var vanligt att de olika kunga och furstehusen anlitade astrologer. Man måste förstå att astrologi och astronomi inte var skillda åt under denna tid. Drivkraften för furstarna var naturligtvis att få veta sitt öde men som en biprodukt till de som studerade stjärnhimmelen kom man underfund med att Jorden inte var universums centrum utan att Jorden rör sig runt Solen. Detta var naturligtvis en mycket revolutionerande idé. Renessanstiden var på det hela taget fördelaktig mot astrologin medans reformationen däremot knappast gjorde sig märkbar på astrologins område. Fast Martin Luthers horoskop har man hittat.

I England grundade den kungliga astronomen J.Flamstead observatoriet i Greenwich 1675.
Detta blev med tiden den allmänt erkända nollmeridianen för vår tidsräkning. Den första grundsten för detta observatorie lades den 16 maj 1675 kl 15.14 varpå ett horoskop upprättades av Flamstead själv. Detta horoskop finns bevarat i observatoriets arkiv med följande ord tillskrivna "Risum teneatis, amici" (akta er för att skratta, vänner)

Astrologins nedgång hade emellertid påbörjats då den tappat sin trovärdighet eftersom ett horoskop utgår från att Jorden är universums center och fördömdes både av kyrkan och av vetenskapen. I Frankrike förbjöds således astrologin 1660 av Colbert. Preussens Kung Fredrik ll som undervisats av Voltaire ville förbjuda förutsägelser i almanackor men hindrades av folkliga protester. Kjessarinnan Maria Theresia av Österrike lät sig emellertid inte hindras av protester utan införde ett förbud. På 1800 talet var det ovanligt att bildade personer sysslade med astrologi men mot slutet av århundradet skapades den teosofiska rörelsen med Madam Blavatski i täten. Rörelsen fick stor spridning och spreds över Europa. Madam Blavatski var inspirerad av indiska furstar och den nedgång som astrologin haft i Europa hade inte skett i Indien.

Astrologin började så småningom att pånyttfödas och år 1930 började dagspressen att införa astrologiska spalter. Samtidigt som den folkliga astrologin uppstod beroende på massmedias framväxt så uppstod en elitistisk astrologi där astrologin blev ett hjälpmedel vid tillsättandet av beslutsfattare och ett psykologiskt undersöknings instrument.
Så sent som 1970 blev astrologin förbjuden i en av Västtysklands delstater ända tills Västtysklands Författningsdomstol upphävde beslutet med hänvisning till religions friheten.
Ronald och Barbara Reagan anltade astrologer och den används flitigt i New Age rörelsen.

Om astrologi kan man tycka vad man vill men att den skulle försvinna finner jag vara föga troligt då den har haft en enastående förmåga att under de senaste 10 000 åren alltid återkomma.

Oceanic815
Tidigare medlem
Inlägg: 472
Blev medlem: 17 november 2003, 19:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Oceanic815 » 3 mars 2005, 19:46

Njord, måste säga att det var mycket intressant att läsa.

Användarvisningsbild
Njord
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 augusti 2004, 21:58
Ort: Lenet

Inlägg av Njord » 3 mars 2005, 20:38

Tack Bedrettin.

Angående Nazisterna och astrologin så hade Nsdap en occult byrå. De tyska astrologerna Karl Kraft och Wilhelm Wulff hade täta kontakter med Gestapochefen Heinrich Himmler och andra höga SS-ledare. Nr 2 i Das Reich Rudolf Hess var mycket astrologi troende. Hur det var med Adolf Hitler vet man egentligen inte.

Vad som är mindre känt är att engelsmännen också hade en occult byrå. Den inrättades just för att astrologin hade ett inflytande i de inre kretsarna i nazist partiet. Dess astrologiske ledare var Louis de Wohl en flykting från Tyskland som hade lärt sig astrologi i nazistiska kretsar. Han verkade som motastrolog med uppgift att föra "astropsykologisk" krigföring någotslags dåtidens stjärnornas krig.

Vinnare i detta krig blev England. Dels hade man lyckats lura Rudolf Hess till England och som en följd av det så hade Hitler i ett raseri utbrott stämplat sin occulta avdelning som ansvariga till avhoppet och således förrädare. Karl Kraft och Wilhem Wulf åkte i koncentrationsläger där åtminstonde Karl Kraft dog.
Astrologin hade därmed spelat ut sin roll.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 15 juli 2005, 14:08

Hur gamla är de inom västerländsk astrologi använda stjärntecknena Väduren, Oxen, Tvillingarna, Kräftan, Lejonet, Jungfrun, Vågen, Skorpionen, Skytten, Stenbocken, Vattumannen och Fiskarna? Användes alla redan under Antiken? Speciellt intresserad är jag ifall dessa användes under den romerska kejsartid.

Användarvisningsbild
Njord
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 augusti 2004, 21:58
Ort: Lenet

Inlägg av Njord » 16 juli 2005, 15:33

Jo, samma stjärntecken som används idag användes även under antiken. Detta vet man eftersom man har hittat lertavlor från Fornpersernas kung Kambyses tid (500 f.Kr)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 juli 2005, 17:24

En kuriositet i sammanhanget är försöket att "kristna" zodiaken, då de tolv stjärnbilderna fick namn efter apostlarna. Våra förfäder hade ju också egna namn på stjärnbilderna, det enda jag vet som överlevt till våra dagar är Karlavagnen = Odens vagn. Det skulle vara intressant att höra om fler namntraditioner på stjärnbilderna.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 16 juli 2005, 20:29

Ett stjärntecken som våra förfäder använt, kan jag tänka mig är mitt eget, Gemini. Tvillingar har alltid spelat en stor roll i alla kulturers mytologier överallt på jorden.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 juli 2005, 12:56

Ralf Palmgren skrev:Hur gamla är de inom västerländsk astrologi använda stjärntecknena Väduren, Oxen, Tvillingarna, Kräftan, Lejonet, Jungfrun, Vågen, Skorpionen, Skytten, Stenbocken, Vattumannen och Fiskarna? Användes alla redan under Antiken? Speciellt intresserad är jag ifall dessa användes under den romerska kejsartid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zodiac

Skriv svar