Hur stort var Turan?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †

Inlägg av Hexmaster » 24 jan 2005 14:51

elof skrev:
Dûrion skrev: Och vad har utlägget om indoeuropeer att göra med turan?
Inga som helst. Du frågade nämligen vilka föreställningar om arier det har funnits och jag har försökt svara. Jämför gärna hur Nordisk familjebok och Nationalencyklopedin definierar arier om du vill.
Nu får du väl ge dig, det var ju du som började med arierna:
elof skrev: Det är intressant att begreppen motsvarar vår föreställning om arier, vilket har varit idékälla när jag presenterade ovanstående karta på Turanien.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 24 jan 2005 15:16

Hexmaster skrev:Nu får du väl ge dig, det var ju du som började med arierna
Ja, jag får väl be om ursäkt då.

Men utvecklingen i området under äldre järnåldern är intressant för utvecklingen under yngre järnåldern, oavsett om de var indoiranska eller ural-altaiska.
Elof skrev:Varför står det på wikipedia att arier och arieinvasionen blonda och blåögda individer i kurganer?
Notera att det var en ironisk fråga. Jag vet inte om man vet vilken hår- och ögonfärg personerna har, men de Scytho-Saurmatian obrända kurganerna är euroasier som enligt nuvarande idéhistorisk forskning talade ett indo-europeiskt språk. Beteckningarna används ju också på en heterogen grupp nomader.