Assyrier

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Revenge
Medlem

Assyrier

Inlägg av Revenge » 01 jan 2005 00:12

När man läser om denna folkgrupp, så är de väldigt mystiska. Det finns inte mycket information att få.
Varför kallar de sig för Assyrier, Syrianer, Kaldaner, Arameér osv. ?
Vad är skillanden, är de ättlingar till de forntida Assyrierna ?
Varför har de så komplicerad historia, vet man för lite om dem eller ?
Jag finner dem väldigt intressanta och de enda kan om dem är det som står i gammla testamentet och det i uppslagsverk men oftast beskrivs de som oerhört grymma och barbarer men samtidigt som väldigt kloka med tanke på jordbruk, krigsförning, astrologi etc..
Är det bara jag som är intresserade av detta mystiska folkslag!!!

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 01 jan 2005 01:58

Observera bara att det vi idag kallar för assyrier och syrianer är knappast alls släkt med forntida assyrier, även om de själva antyder att de har dylika rötter.

Minns ej förklaringarna, men.
Assyrierna/syrianerna kommer ur kristna grupperingar så vanliga vid för säg 1500 år sedan.

Revenge
Medlem

Inlägg av Revenge » 01 jan 2005 13:40

Men vad är dagens Assyrier och Syrianer för folk då ?

Det är ju knappast araber. Vad är för folk i sånna fall.

Revenge
Medlem

Inlägg av Revenge » 01 jan 2005 13:49

Observera bara att det vi idag kallar för assyrier och syrianer är knappast alls släkt med forntida assyrier, även om de själva antyder att de har dylika rötter.
Stefan skrev:Minns ej förklaringarna, men.
Assyrierna/syrianerna kommer ur kristna grupperingar så vanliga vid för säg 1500 år sedan.
Men seriöst jag känner en språkforskare som påstår att dagens Syrianer OBS Syrianer ifrån väst alltså sydöstra Turkiet talar språket som mest liknar Akkadeiskan som var Assyriernas språk innan de gick över till arameiska, så visst är de ättlingar. Det är via språket man vet vilken etnisk tillhörighet man har. Assyrierna kan ju inte bara ha dött ut, vilket vetenskapen har bevisat efter att det påståtts att de skulle ha dött ut.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 02 jan 2005 18:39

Revenge skrev: Men seriöst jag känner en språkforskare som påstår att dagens Syrianer OBS Syrianer ifrån väst alltså sydöstra Turkiet talar språket som mest liknar Akkadeiskan som var Assyriernas språk innan de gick över till arameiska, så visst är de ättlingar. Det är via språket man vet vilken etnisk tillhörighet man har. Assyrierna kan ju inte bara ha dött ut, vilket vetenskapen har bevisat efter att det påståtts att de skulle ha dött ut.
Det hela är ju en krånglig fråga. Visst är det fullt möjligt att flera syrianer av idag är ättlingar i rakt nedstigande led (biologiskt alltså) till personer levandes i Assyrien för 2600 år sedan, men det är likaväl troligt för alla folks om lever i det här området idag.

Det där med språket är också besvärligt, eftersom den vanligaste språkgrenen av semitiska språk i riket när det gick under var arameiskan. Akkadiskan hade blivit något av ett språk för lärda, präster, ceremonier (likt Latin under tidig medeltid). Och att man talar ett språk visar på inget sätt den biologiska släktskapen mellan individer, och Assyrien bestod av många folk som rimligtvis kan ha talat dessa båda språk, och som ändå inte är så att säga av den folkgrupp som erövrade området och kalla det Assyrien (efter Assur, deras huvudgud).

Sådana är släktskapsfrågor gällande rötter tillbaka mer än några hundra år är ju bara rent nonsens ändå tycker jag. Alla människor är släkt med varandra, och att försöka skilja ur någon specifik tidpunkt är kanske kul något hundra år tillbaka, men knappast konstruktivt över tusentals år, och definitivt inte över hela mänsklighetens historia.

Mvh -Dan

Revenge
Medlem

Inlägg av Revenge » 02 jan 2005 22:00

Men i sånna fall vad är dagens Assyrier och Syrianer ättlingar till ?
Min kompis säger sig att de än idag har bevarde skrifter och böcker i Antochia, Syriern etc... som är bevarde ifrån Assyriska riket och sedan alla muntliga historier såsom Gilgamesh, ord som används än idag att de svär på guden Ashur istället för Jesus trots att de är kristna och namn såsom sanharib, nebuknasser osv. som de har.
Jag tror stenhårt på att de är ättlingar till Assyrierna då många av dem kan historian bättre än Assyriologer och den har gått muntligt, jag menar varför kalla sig för något man inte är.

Tecken som talar för att de är Assyrier

Utseendet (speciellt näsan)

Språket (blandning, av akkadesika, aramesika och bergs arameiska (den delen av Assyriern som inte var med när Nineve föll hade dragits upp till bergen, i sydöstra Turkiet. Min vän påstår att det var för att skapa en armé som skulle slå tillbaks sen kom en del saker i vägen går inte på det nu men som många historiker skulle förneka för de inte har kunskapen i ämnet.

Att de är Semiter.

Geografiska läget, bor där Assyriska imperiet legat.

Har en liten del av Assurbanipals enorma biboltek i sina ägor.

Kyrkan har dokumenterat det mesta av folkets historia och det är kyrkan som har böckerna, skrifterna jag talar om. Kyrkan har brännt väldigt mycket av det med flyt för man vill inte vara Assyrier för att de anser Assyrierna som icke kristna. Mycket har även stulits av Engelskmän, Tyskar, Fransmän och Amerikaner.

Jag har superkär i detta folk som jag finner som väldigt exotiskt och mystiskt då man vet så lite om dem. Finns det några bra svenska böcker om Assyrierna och dess ättlingar alltså dagens Assyrier, Syrianer och kaldeer, fenicier och maroniter.

Det stämmer även det du säger att folk som idag bor i mellanöstern att även många av dem är ätter till forntiderns Assyrier något som den kristna minoritet inte förnekar men de hatar dem för de valt att gåt över till Islam som religon och valt att kalla sig för araber och inte för just Assyrier, Syrianer, Arameer, Kaldaner eller nyaste ordet som de nu väljer att kalla sig för som är Syrier (OBS förknippa inte det araberna i Syrien).

Revenge
Medlem

Inlägg av Revenge » 02 jan 2005 22:05

En annan sak som förbryllar mig är varför kallas Assyrier för grymma och framställs som väldigt brutala och råa i gammla testamentet jag menar alla folk var väl barbarer på den tiden. De var ju väldigt smarta också förstår inte varför Gammla Testamentet inte nämner deras finare sidor.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 02 jan 2005 23:25

Revenge skrev:Men i sånna fall vad är dagens Assyrier och Syrianer ättlingar till ?
Min kompis säger sig att de än idag har bevarde skrifter och böcker i Antochia, Syriern etc... som är bevarde ifrån Assyriska riket och sedan alla muntliga historier såsom Gilgamesh, ord som används än idag att de svär på guden Ashur istället för Jesus trots att de är kristna och namn såsom sanharib, nebuknasser osv. som de har.
Assyriska skrifter finns bevarade på exempelvis lertavlor, vilka hittades i de uppgrävda ruinerna av Ninive år 1839 av arkeologen Layard (varför dessa finns på British Museum idag). Däribland återfanns även 12 tavlor som återberättade den urgamla babyloniska myten om Gilgamesh.
Ord och namn finns naturligtvis fortfarande kvar, varför skulle dessa försvinna när språk och namn sprids? Idag finns det massor med namn även här i sverige som går tillbaka flera tusentals år...
revenge skrev:Tecken som talar för att de är Assyrier

Utseendet (speciellt näsan)
Språket (blandning, av akkadesika, aramesika och bergs arameiska

Att de är Semiter.

Geografiska läget, bor där Assyriska imperiet legat.
Till skillnad från andra semitiska folk i Iran/Syrien/Turkiet-området?
revenge skrev:Har en liten del av Assurbanipals enorma biboltek i sina ägor.
Det här låter intressant. Vad är det för arkeologisk skatt de sitter på? När fick de tag på den?
revenge skrev:Jag har superkär i detta folk som jag finner som väldigt exotiskt och mystiskt då man vet så lite om dem. Finns det några bra svenska böcker om Assyrierna och dess ättlingar alltså dagens Assyrier, Syrianer och kaldeer, fenicier och maroniter.
Knappast, eftersom de inte lämnade efter sig någon skriftlig historia. De omnämns på omväg i senare antika historier, och Bibeln. De främsta källorna till Assyrierna är de arkeologiska fynden, så böcker om konst från denna tiden är troligen mest utförliga. British Museum har själva gett ut några, som kan vara intressanta. Men de är naturligtvis på engelska.
revenge skrev:Det stämmer även det du säger att folk som idag bor i mellanöstern att även många av dem är ätter till forntiderns Assyrier något som den kristna minoritet inte förnekar men de hatar dem för de valt att gåt över till Islam som religon och valt att kalla sig för araber och inte för just Assyrier, Syrianer, Arameer, Kaldaner eller nyaste ordet som de nu väljer att kalla sig för som är Syrier (OBS förknippa inte det araberna i Syrien).
Sådana här känslor är beklagliga, men finns naturligtvis hos förtryckta minoriteter. Det påverkar dock tyvärr även synen på deras egen historia ibland...
revenge skrev:En annan sak som förbryllar mig är varför kallas Assyrier för grymma och framställs som väldigt brutala och råa i gammla testamentet jag menar alla folk var väl barbarer på den tiden. De var ju väldigt smarta också förstår inte varför Gammla Testamentet inte nämner deras finare sidor.
Assyrien förde en rad erövringskrig mot grannfolken, och utövade ren terrorkrigföring. Detta har naturligtvis påverkat synen på dem i efterhand. De erövrade även Jerusalem, vilket knappast gjorde dem till trevliga typer i israelisterna ögon. Tiglathpileser använde sig även exempelvis av deportationer av hela folk för att förhindra uppror - 30000 syrier fördes till Zagrosbergen, och 18000 arameer fördes till norra Syrien runt år 741.
I sin egen beskrivning av sig själva så för Assyrierna krig. Deras konst är mycket utvecklad, men den beskriver nästan uteslutande krigståg ungefär som Bayuex-tapeten. Likt serietidningar på sten visas fälttåg från början till slut. Soldater och deras nyutvecklade belägringsmaskiner beskrivs. Deras skicklighet att visa detta levde sedan vidare i persisk konst, som är betydligt fredligare...

Mvh -Dan

Revenge
Medlem

Inlägg av Revenge » 03 jan 2005 10:44

De har den. Ett arv som gått.
Den Syrisk Ortodoxa kyrkan är väldigt underskattad, det sitter på många skatter men förnekar dom strängt för Väst då de är rädda att de ska bli av med dem.
Jag kan inte förstå varför inte assyriologer inte tar kontakt med dem för de har allting väl dokumenterat´, men det gäller att få tag på de rätta personerna. På samma sätt som Svenska staten för ett register över sitt folk så har kyrkan gjort det över de s.k Assyrierna, arameérna, Syrianerna och Kaldeérna.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 03 jan 2005 12:10

Revenge skrev:De har den. Ett arv som gått.
Vad exakt är det de har?

Revenge
Medlem

Inlägg av Revenge » 03 jan 2005 23:09

Ler tavlor, dokumentationer, relifer, böcker.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 03 jan 2005 23:46

Revenge skrev:Ler tavlor, dokumentationer, relifer, böcker.
Eftersom assyrierna inte använde sig av annan dokumentation än kilskrift på lertavlor (förutom konst då då), vad skulle det vara för böcker? Och talar vi om lertavlor från biblioteket i Ninive, som låg under sanden i 2400 år?

Mvh -Dan

Revenge
Medlem

Inlägg av Revenge » 04 jan 2005 00:42

Dels det, men häng med i snacket :) . En dokumentation som KYRKAN har gjort över sitt folk, sånna böcker. Ingen kan förneka att de inte är riktiga Assyrier. Assyrierna har kunnat skriva och läsa sen de var en civilisation så det är befängt att vissa förnekar släktskapet. Då pratar vi om hisoriker.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 04 jan 2005 01:24

Revenge skrev:Dels det, men häng med i snacket :) . En dokumentation som KYRKAN har gjort över sitt folk, sånna böcker. Ingen kan förneka att de inte är riktiga Assyrier. Assyrierna har kunnat skriva och läsa sen de var en civilisation så det är befängt att vissa förnekar släktskapet. Då pratar vi om hisoriker.
Du får nog vara lite tydligare. Vad exakt är det som den syrisk-ortodoxa kyrkan (eller vilken del av den vi nu talar om) har för skrifter, och vad anses de bevisa exakt?

Mvh -Dan

Revenge
Medlem

Inlägg av Revenge » 04 jan 2005 11:26

Vill inte gå in på det för mycket för ni kommer bara att skratta svårt att tro. Men jag kan garantera dig att de har ett väl dokumenterat biboltek.
Varför är du så intresserad ?
Är du också intresserad av Assyrierna ?

Kanse vi kan snacka lite vi som är intresserad så ska du få reda på mycket som väst inte ens vet.