Germanska folkvandringarna

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 9 januari 2005, 06:54

Vad jag vet brukar hunnerna otroligt nog prisas i både forntyska och fornisländska dikter som ädla hjältar och inte anses vara de värsta fienderna. Det är bara romerska och kinesiska källor som beskriver dem som marodörer.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 10 januari 2005, 14:31

elof skrev:Vad jag vet brukar hunnerna otroligt nog prisas i både forntyska och fornisländska dikter som ädla hjältar och inte anses vara de värsta fienderna. Det är bara romerska och kinesiska källor som beskriver dem som marodörer.
Det beror på. I Nibelungleiden är Etzel en nobel kung, i sagan om Sigurd Fafnersbane är Atle en mindre beundransvärd kung... I romerska källor är man ambivalent, eftersom hunnerna har en lång historia som exempelvis legosoldater och som fredliga grannar till Västrom, med vänskap mellan Aetius (Överbefälhavaren i Västrom) och Rugilas (Attilas far). Däremot härjade man gärna i de Östromerska provinserna på Balkan och lyckades få tribut konstant. När Rugilas dog kom det till en brytning mellan Aetius och Attila, kanske för att Attila ville ha kejsarens syster till fru... Men innan dess hade Aetius och Attila gemensamt besegrat burgunderna (vilket Nibelungleid handlar om). De antika källorna är knappast så generaliserande som Attilas eftermäle kommit att bli under tidigmodern tid, under romantiken exempelvis.

Mvh -Dan

hitpil
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 21 februari 2005, 05:51
Ort: norr

Inlägg av hitpil » 28 februari 2005, 03:21

Tjena!

Jag håller på att forska i orsaker till folkvandringar. Inte bara just de germanska folkvandringarna, utan även andra. Dock tänkte jag utgå ifrån de germanska folkvandringarna.

För att min analys ska bli vettig behöver jag vet mer om olika teorier om vad som ligger bakom dessa folkvandringar. Fakta kan jag leta upp kilometervis, men jag vill höra lite om olika accepterade och reviderade teorier om vad som fick germanerna att bege sig iväg.

Någon som har någon trevlig bok att rekommendera, eller finns det någon källa på internet jag kan få inspiration av? Någon som helt enkelt är grym på detta ämne och kan dela med sig av några punkter?

Mvh
Janus
Ett standardverk inom området är

Wenskus, Reinhard. Stammesbildung und Verfassung. Das Werden der frühmittelalterlichen Gentes. Böklau 1961.

Boken är faktiskt ett måste vid seriösa studier! Hoppas att Du är bra på tyska!

mvh/hitpil

Skriv svar