Germanska folkvandringarna
-
- Ny medlem
Germanska folkvandringarna
Tjena!
Jag håller på att forska i orsaker till folkvandringar. Inte bara just de germanska folkvandringarna, utan även andra. Dock tänkte jag utgå ifrån de germanska folkvandringarna.
För att min analys ska bli vettig behöver jag vet mer om olika teorier om vad som ligger bakom dessa folkvandringar. Fakta kan jag leta upp kilometervis, men jag vill höra lite om olika accepterade och reviderade teorier om vad som fick germanerna att bege sig iväg.
Någon som har någon trevlig bok att rekommendera, eller finns det någon källa på internet jag kan få inspiration av? Någon som helt enkelt är grym på detta ämne och kan dela med sig av några punkter?
Mvh
Janus
Jag håller på att forska i orsaker till folkvandringar. Inte bara just de germanska folkvandringarna, utan även andra. Dock tänkte jag utgå ifrån de germanska folkvandringarna.
För att min analys ska bli vettig behöver jag vet mer om olika teorier om vad som ligger bakom dessa folkvandringar. Fakta kan jag leta upp kilometervis, men jag vill höra lite om olika accepterade och reviderade teorier om vad som fick germanerna att bege sig iväg.
Någon som har någon trevlig bok att rekommendera, eller finns det någon källa på internet jag kan få inspiration av? Någon som helt enkelt är grym på detta ämne och kan dela med sig av några punkter?
Mvh
Janus
-
- Medlem
-
- Ny medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Sen har vi ju dagens viktigaste verk på frågan: Anderson, P., Övergångar från antiken till feodalismen. Senaste upplagan , Arkiv/Zenith, 1980.
Väldigt bra och intressant bok. Också den som bäst följer dagens forskningsläge. Är till skillnad från Harrison inget översiktsverk utan behandlar just romarikets fall (och feodalismen i väst- och östeuropa andra delen)
Väldigt bra och intressant bok. Också den som bäst följer dagens forskningsläge. Är till skillnad från Harrison inget översiktsverk utan behandlar just romarikets fall (och feodalismen i väst- och östeuropa andra delen)
-
- Medlem
Det finns också en anekdot om varför hunnerna började sina kampanjer.
4. Andra säger att en hjort, flyendes från jägare, visade dess hunniska följeslagare vägen, vilken åtskildes av vatten; och att jägarna , som beundrade landet med dess behagliga klimat och lätthet att bruka, omedelbart vände tillbaka och rapporterade vad de hade sett till deras folkliga ledare. 5. Hunnerna försökte först visa sin styrka mot goterna med fåtaliga krigare, men när inte det gick attackerade man med full kraft, och så småningom besegrades goterna och man erövrade hela deras land. Krigets offer flydde över floden, vartefter man kom innanför romarnas gränser och sände sitt löfte till romerska härskare, lovandes att tjänstgöra som deras allierade i framtiden samt förfrågade om att få slå sig ned ... o.s.v. 6. Deras ledare för denna förhandling var Ulphilas/Wulfila, goternas biskop; och förhandlingarna fortsatte som de hade hoppats på. De fick slutligen bosätta sig i Thrace. ... o.s.v. [Sedan fortsätter en textmassa om att det uppstod interna konflikter mellan goterna (=de allra första germanerna i detta sammanhang) och att de delades upp i två stammar...]
Jordanes refererar till greken Priscus of Panium när han framför detta, men sannolikt kommer den ytterst från Eunapius (Eunapius använder då nebroi för hunner.)
4. Andra säger att en hjort, flyendes från jägare, visade dess hunniska följeslagare vägen, vilken åtskildes av vatten; och att jägarna , som beundrade landet med dess behagliga klimat och lätthet att bruka, omedelbart vände tillbaka och rapporterade vad de hade sett till deras folkliga ledare. 5. Hunnerna försökte först visa sin styrka mot goterna med fåtaliga krigare, men när inte det gick attackerade man med full kraft, och så småningom besegrades goterna och man erövrade hela deras land. Krigets offer flydde över floden, vartefter man kom innanför romarnas gränser och sände sitt löfte till romerska härskare, lovandes att tjänstgöra som deras allierade i framtiden samt förfrågade om att få slå sig ned ... o.s.v. 6. Deras ledare för denna förhandling var Ulphilas/Wulfila, goternas biskop; och förhandlingarna fortsatte som de hade hoppats på. De fick slutligen bosätta sig i Thrace. ... o.s.v. [Sedan fortsätter en textmassa om att det uppstod interna konflikter mellan goterna (=de allra första germanerna i detta sammanhang) och att de delades upp i två stammar...]
Jordanes refererar till greken Priscus of Panium när han framför detta, men sannolikt kommer den ytterst från Eunapius (Eunapius använder då nebroi för hunner.)
-
- Utsparkad
Re: Germanska folkvandringarna
Det romerska imperiet tryckte på söderifrån och pressade germanerna till mer effektiv militarisering. Men det fanns redan ett latent uppfattat hot från germanerna mot det romerska riket. Dels på grund av teutonernas vandring (de kom från Danmark) men också på grund av en tidigare vandring över alperna av ett troligt keltiskt eller germanskt folk. Även Makedonien och Grekland hade problem med "nordliga stammar" före romarna.janus20 skrev:Tjena!
Mvh
Janus
Det mest sannolika är att folkvandringarna kom till på grund av stark befolkningstillväxt och kanske ofred i de egna områdena som drev folk på vandring eller också som rena krigståg av några tusen elitsoldater, en sorts forntida vikingafärd med skepp nedför de tyska och polska floderna och via land. Alla dessa vandringar möjliggjordes samtidigt troligen av en tillfälligt svaghetstillstånd i omvärlden. Till exempel på grund av att germaner i germania är under press från interna stridigheter och romare och att det banar väg för nya kolonisatörer från Danmark, Sverige och till och med Norge.
Jag tror att det bästa sättet att förstå de germanska folkvandringarna är att titta på vikingatiden. Det som skiljer är lite utrustning men egentligen nästan enbart skeppen. Klädedräkt, kultur och vapen är i stort sett desamma. Asatron har ersatt Vanetron och solkultandet annars är det samma rörelse du ser. Och den beror i stort på att Norden är så skyddat från yttre fiender. I Germanien rör sig istället folken på grund av dynamiken inom och utom området. Dynamiken uppkommer utifrån pågrund av Teutoner, Kimbrer, Heruler, Goter, Vandaler, Langobarder, Romare, Hunner, Gepider och Avarer mm.
-
- Utsparkad
Lästips:Skalden skrev:Det romerska imperiet tryckte på söderifrån och pressade germanerna till mer effektiv militarisering. Men det fanns redan ett latent uppfattat hot från germanerna mot det romerska riket. Dels på grund av teutonernas vandring (de kom från Danmark) men också på grund av en tidigare vandring över alperna av ett troligt keltiskt eller germanskt folk. Även Makedonien och Grekland hade problem med "nordliga stammar" före romarna.janus20 skrev:Tjena!
Mvh
Janus
Det mest sannolika är att folkvandringarna kom till på grund av stark befolkningstillväxt och kanske ofred i de egna områdena som drev folk på vandring eller också som rena krigståg av några tusen elitsoldater, en sorts forntida vikingafärd med skepp nedför de tyska och polska floderna och via land. Alla dessa vandringar möjliggjordes samtidigt troligen av en tillfälligt svaghetstillstånd i omvärlden. Till exempel på grund av att germaner i germania är under press från interna stridigheter och romare och att det banar väg för nya kolonisatörer från Danmark, Sverige och till och med Norge.
Jag tror att det bästa sättet att förstå de germanska folkvandringarna är att titta på vikingatiden. Det som skiljer är lite utrustning men egentligen nästan enbart skeppen. Klädedräkt, kultur och vapen är i stort sett desamma. Asatron har ersatt Vanetron och solkultandet annars är det samma rörelse du ser. Och den beror i stort på att Norden är så skyddat från yttre fiender. I Germanien rör sig istället folken på grund av dynamiken inom och utom området. Dynamiken uppkommer utifrån pågrund av Teutoner, Kimbrer, Heruler, Goter, Vandaler, Langobarder, Romare, Hunner, Gepider och Avarer mm.
Teutoburgerskogen
Håller inte med författaren om att slaget nästan bara var mellan Markomanner och romare och jag håller inte heller med om att slaget var över så fort. Annars är boken bra för att förstå den germanska militariseringen under trycket från romarna. Dessutom förstår man att germanerna inte alls bara var gå på-typer utan också valde en indirekt approach för att nöta ned fienden. Det har John Keegan missat i sin A history of warfare, som också är riktigt bra.
-
- Medlem
Varför håller du inte med om att slaget gick så fort? Arminius var väl cherusk?Skalden skrev: Lästips:
Teutoburgerskogen
Håller inte med författaren om att slaget nästan bara var mellan Markomanner och romare och jag håller inte heller med om att slaget var över så fort. Annars är boken bra för att förstå den germanska militariseringen under trycket från romarna. Dessutom förstår man att germanerna inte alls bara var gå på-typer utan också valde en indirekt approach för att nöta ned fienden. Det har John Keegan missat i sin A history of warfare, som också är riktigt bra.
-
- Medlem
Har precis själv just börjat läsa boken, men att "germanerna inte alls bara var gå på-typer" hänger jag inte riktigt med i kan du utveckla vad du menar? menar du deras erfarenheter inifrån den romerska armén och dess påverkan av germanernas taktik/stridssätt?Skalden skrev: Lästips:
Teutoburgerskogen
-
- Medlem
Men ibland så sökte dom germanska stammarna skydd ifrån hunnerna hos romarna, menar med detta att dom blev fredligt bosatta på romersk mark med romarnas godkännande.Petter D skrev:Attila, kombinerat med Romarrikets interna svaghet ledde till en piska och morots effekt som drev germanerna väst.
Detta var väl nåt som hände precis i början då hunnerna pressade på och denna stora folkvandring påbörjades.
-
- Medlem
Varför folkvandringarna förekom är ju inte på något vis avgjort ännu. Ett problem med just överbefolkningsteorin, är att det finns spår av en avbefolkning i de trakter som de germanska stammarna kom ifrån, exempelvis södra Östersjökusten där slaverna istället flyttade in senare.Skalden skrev:Det mest sannolika är att folkvandringarna kom till på grund av stark befolkningstillväxt och kanske ofred i de egna områdena som drev folk på vandring eller också som rena krigståg av några tusen elitsoldater, en sorts forntida vikingafärd med skepp nedför de tyska och polska floderna och via land.
De som vandrade över romarnas gränslinje var dessutom snarare hela stammar med familjer och allt, inte plundringståg likt vikingatåg.
Mvh -Dan
-
- Medlem
Man brukar väl anse att just folkvandringen ledde till en avbefolkning, eftersom hundratusentals (miljontals?) tryckte västerut och söderut.Dûrion Annûndil skrev: Varför folkvandringarna förekom är ju inte på något vis avgjort ännu. Ett problem med just överbefolkningsteorin, är att det finns spår av en avbefolkning i de trakter som de germanska stammarna kom ifrån, exempelvis södra Östersjökusten där slaverna istället flyttade in senare.
De som vandrade över romarnas gränslinje var dessutom snarare hela stammar med familjer och allt, inte plundringståg likt vikingatåg.
Mvh -Dan
Själv tror jag erövringarna skedde mer för att man kunde än något annat. Romarriket var svagt och rikt. Man kunde strida för dem som legosoldater, eller så kunde man strida emot dem som invarderande barbarer. Man fick guld på båda sätten och på det sista sättet fick man även mark och makt. Jag tror inte att man alltid måste finna snälla (eller vad ska säga) skäl för att saker och ting hände. Vikingarna plundrade för att de kunde, för att det var lönsamt och germanerna invarderade för att de kunde, för att det var lönsamt.
-
- Medlem
Även om man säkert kan ifrågasätta synsättet så är det ofta en rimlig utgångspunkt att folk förr som nu oftast handlade rationellt i förhållande till de föreställningar de hade om möjligheterna till ett gott liv. Ungefär som vid emigrationen till Amerika. Dessutom tror jag att vi bör akta oss för att överdriva skillnaderna mellan romare och germaner på den tid det begav sig. År 400 eller däromkring hade vi ju inte längre en situation där primitiva vildar tryckte på för att tränga in i et välutvecklat samhälle. Snarare skedde väl en successiv och ömsesidig anpassning i de områden där kontakter fanns. Och när Västrom väl splittrades under ett antal germanska riken så får vi nog räkna med att det var de nya härskarna som hade de bästa förutsättningarna att organisera ett samhälle.
/ Probstner
/ Probstner
-
- Medlem