Alexander den stores expansion

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 mar 2005 15:50

Den Persiske Katafrakten skrev:
Vad gäller krigsspel så de klockrena när det gäller formationer. Rekreationer är en annan sak.

Nu är det så att jag inte är någon expert om de puniska krigen, men jag har fått lära mig att Zama var en öken. Jag har hittat bilder, på just striden i öknen.

http://ron.heavengames.com/gameinfo/nat ... palmer.jpg

http://www.barca.fsnet.co.uk/Art/zama-tapestry.jpg

Jag vill gärna tro på dig för du verkar veta en hel del om just striden vid Zama, men du får gärna komma upp med källor. Google är relativt fattig på bilder, så om du har några sidor, så har du åtminstone mitt intresse. Söndag, vet du :roll:
Nej du krigsspel är allt annat än klockrena när det gäller formationer då de styrs av, figurernas utformning, spelreglerna och den skala som används. Jag ahr sysslat med krigspel i ca 20 års tid och skulle aldrig våga mig på att komma med ett dylikt uttalande då ca 90% av spelen ger en missvisande eller förvanskad bild av formationernas storlek, form och dimensioner.
Endast i de fall där en tennfigur används per en stridande i en formation så får man en bild av hur en formation möjligen kan ha sett ut. Att hävda annat är ren och skär historieförfalskning.

Dina bilder visar dels en suddig bild på en slagfältscen gjord av Brian Palmer, bilden sägs enligt sin egen beskrivning visa slaget på en slätt "the plains of Zama" (http://www.military-art.com/dhm513.htm). Den innehåller flera fel och pga kvaliten så är det oklart vad den gula aktiga marken skall representera. Den andra bilden är en medeltida gobeläng som har noll och intet bevisvärde för hur terrängen såg ut 202 fkr.

Den Persiske Katafrakten
Medlem

Inlägg av Den Persiske Katafrakten » 13 mar 2005 16:05

Dûrion Annûndil skrev:
Den Persiske Katafrakten skrev:Det råder ingen tvekan om att akemeniderna, partherna och att sassaniderna var toleranta och mer diplomatiskt till sitt sätt än många andra riken.
Ett modigt uttalande, som dock inte håller om man faktiskt går igenom frågan ordentligt. Då kommer man som sagt hitta det som motsäger detta påstående, precis som om någon påstod att Sverige är bättre än något annat land. Exempelvis så var man inte tollerant mot Manikeismen i det sassanidiska riket, utan Mani dog i fängelset. Precis som i andra riken alltså.
Den Persiske Katafrakten skrev:Vi drar en jämförelse, striden vid Qadesiye, i närheten av Ctesiphon. Perserna förlorade onekligen striden, men Arabernas brutalitet är det inte mycket som nämns om. Khalid Ibn Walid, kallad "Allahs Svärd" ska ha bett Allah om en seger mot Perserna och som tack för en sådan tjänst skulle han döda så många av "Fars-El'Najes" (De smutsiga Perserna) som möjligt. Efter vinsten så samlade man drygt 70 000 perser, troligen även kvinnor och barn, vid floden och under tre dagar så pågick massakern och floden färgades röd. Persiska flickor och pojkar såldes som slavar till Mecka och Medina, där de antingen skulle utnyttjas som sexslavar (Eller med ett finare ord, konkubiner) eller tjäna sitt syfte som ren arbetskraft. I ett imperium där slaveri varit ett okänt begrepp, förvandlades befolkningen till slavar.
Vilka är källorna till den här brutala massakern? Eftersom den inte nämns i senare historieskrivning, och snarare låter som ett försök till smutskastning mot de invaderande muslimska araberna, att göra dem till brutalare erövrare än de var.
Den Persiske Katafrakten skrev:...men att förvränga historia är bland det värsta jag vet.
Jag tror detta är något som vi alla ogillar, men med tanke på vad du själv skriver så är jag osäker på att du lever upp till dina egna ideal?

Och unvik att ge öknamn åt folk du har meningsskiljaktigheter med.

Mvh -Dan
http://www.iranchamber.com/religions/manichaeism1.php

Jag vet mycket väl om vem Mani är. Han var född mandé. Därför står det mycket om Manis sinnelag i mandéernas heliga böcker, Sidra och Ginza. Religionen var till en början accepterad. Till och med kejsaren Shapur den förste blev Manis beskyddare från det Zoroastriska prästskapet. Likaså var det för Hormazd den förste. Spela inte ovetande nu, du vet att den sassanidiska dynastin hade sina utbrytande monarker. Så var det likväl för Partherna och Akemeniderna. Det är som att jämföra Cyrus II Den Store med fadern Cambyses. Att säga att det nypersiska riket var som alla andra riken är därför än mer ett modigt uttalande.

Jag skulle mycket väl kunna peka på de Persiska judarna eller de persiska mandéerna för att motbevisa din punkt.

[länk borttagen av moderator]

Översatt från [länk borttagen av moderator]

Detta står även med i Encyclopaedia Iranica, angående slaget vid Qadesiye.

Touché...

Den sistnämnda länken måste tas med en nypa salt, eftersom författaren till sidan har snarare förvrängt Dr. Aryamanesh studier bakom just Islams invasion av landet, men det mesta stämmer i enlighet med Encyclopaedia Iranica. En massaker pågick samtidigt som flickor och pojkar sändes till slavmarknader. Dr. Aryamanesh blev senare mördad av agenter utskickade från IRI.

Sedan har vi brevet mellan Ibn Al Khattab och Yazdgird III:

http://www.activistchat.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1117

Detta brev har översatts ifrån originalen som finns i ett engelskt museum. Alltså går det nu inte att skylla på att jag har länkat till ett Exil-Iranskt forum, eftersom översättningen finns på annat håll.

Jag tror som sagt på reson och logik. Jag tror knappast att ruinerna i Ctesiphon talar för att Araberna var vidare barmhärtiga.
Senast redigerad av 1 Den Persiske Katafrakten, redigerad totalt 13 gånger.

Den Persiske Katafrakten
Medlem

Inlägg av Den Persiske Katafrakten » 13 mar 2005 16:21

Nej du krigsspel är allt annat än klockrena när det gäller formationer då de styrs av, figurernas utformning, spelreglerna och den skala som används. Jag ahr sysslat med krigspel i ca 20 års tid och skulle aldrig våga mig på att komma med ett dylikt uttalande då ca 90% av spelen ger en missvisande eller förvanskad bild av formationernas storlek, form och dimensioner.
Endast i de fall där en tennfigur används per en stridande i en formation så får man en bild av hur en formation möjligen kan ha sett ut. Att hävda annat är ren och skär historieförfalskning.

Dina bilder visar dels en suddig bild på en slagfältscen gjord av Brian Palmer, bilden sägs enligt sin egen beskrivning visa slaget på en slätt "the plains of Zama" (http://www.military-art.com/dhm513.htm). Den innehåller flera fel och pga kvaliten så är det oklart vad den gula aktiga marken skall representera. Den andra bilden är en medeltida gobeläng som har noll och intet bevisvärde för hur terrängen såg ut 202 fkr.
Jag har ofta varit med i dessa spel, och i alla fall i de sammanhang som jag har varit med så har jag endast utgått från det som har kunnat bevisas i just speciella strider. Strider som vid Carrhae, Qadesiye och Nahavand. Förvisso en meningsskiljeaktighet mellan oss, men de spel som jag har tagit del av har varit korrekta enligt mina referenser. Min kommentar var något bristfällig nu när jag ser tillbaka på det, men det hänvisar endast till personlig erfarenhet av dessa historiespel.

Som sagt så påstår jag inte att jag är expert om just de puniska krigen, men det är de bilder jag lyckats hitta.

Tyvärr säger inte din länk mycket. Men det sa tillräckligt för att jag sedan skulle hitta den här länken:

http://www.unrv.com/empire/invasion-of-africa.php

Very well, Captain, I stand corrected :oops:

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 mar 2005 17:07

Den Persiske Katafrakten skrev:Jag vet mycket väl om vem Mani är. Han var född mandé. Därför står det mycket om Manis sinnelag i mandéernas heliga böcker, Sidra och Ginza. Religionen var till en början accepterad. Till och med kejsaren Shapur den förste blev Manis beskyddare från det Zoroastriska prästskapet. Likaså var det för Hormazd den förste. Spela inte ovetande nu, du vet att den sassanidiska dynastin hade sina utbrytande monarker. Så var det likväl för Partherna och Akemeniderna. Det är som att jämföra Cyrus II Den Store med fadern Cambyses. Att säga att det nypersiska riket var som alla andra riken är därför än mer ett modigt uttalande.

Jag skulle mycket väl kunna peka på de Persiska judarna eller de persiska mandéerna för att motbevisa din punkt.
Jag tror du lika gärna kan läsa din egen länk för att ditt eget påstående skall motbevisas. Manikéerna förföljdes, och slutligen dog Mani i Bahram efter att religionen förbjudits. Din länk berättar själva om hur Manikéerna behandlas likt jag påpekade. Det är ungefär vad som hände i de andra rikena, och någon skillnad från andra rikens otaliga religionsförföljelser kan jag inte se. Under vissa perioder är man tolerant, under andra förtryckande.
Den Persiske Katafrakten skrev:Touché...
Jag var tvungen att sålla bland dina länkar, för det var mestadels länkar som är politiskt extremistiska, och sådant är inte tillåtet att länka till på det här forumet. Du får snarare försöka hänvisa till accepterad facklitteratur.
Den Persiske Katafrakten skrev:Sedan har vi brevet mellan Ibn Al Khattab och Yazdgird III:

http://www.activistchat.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1117

Detta brev har översatts ifrån originalen som finns i ett engelskt museum. Alltså går det nu inte att skylla på att jag har länkat till ett Exil-Iranskt forum, eftersom översättningen finns på annat håll.
Detta är inget övertygande dokument, av de anledningar du nämner. Dessutom så verkar ju något sådant brev inte existera ens på nämnda museum, så tills vidare så får vi nog ta redogörelsen med en nypa salt.
Den Persiske Katafrakten skrev:Jag tror som sagt på reson och logik. Jag tror knappast att ruinerna i Ctesiphon talar för att Araberna var vidare barmhärtiga.
Vi kan nog räkna upp massor av förstörda städer under världshistoriens många krig, exempelvis även sådana som sassaniderna åstadkommit. Så att det är någon skillnad kan jag inte heller här se. Erövrare är grymma, oavsett vilka de är.

Mvh -Dan

Den Persiske Katafrakten
Medlem

Inlägg av Den Persiske Katafrakten » 13 mar 2005 18:31

Jag tror du lika gärna kan läsa din egen länk för att ditt eget påstående skall motbevisas. Manikéerna förföljdes, och slutligen dog Mani i Bahram efter att religionen förbjudits. Din länk berättar själva om hur Manikéerna behandlas likt jag påpekade. Det är ungefär vad som hände i de andra rikena, och någon skillnad från andra rikens otaliga religionsförföljelser kan jag inte se. Under vissa perioder är man tolerant, under andra förtryckande.
Detta är exakt vad jag påpekade. Den länk jag förde vidare är en noggrann studie som visar hur Manicheaismen från början tolererades, och hur den sedan förbjöds under vissa utbrytarmonarkers regimer. Som sagt, jag hänvisar till de Persiska judarna, och de persiska mandéerna. Även under Bahram Den Stores regim så finns det ingen som helst uppgift om att de Persiska judarna ska ha förföljts.

Klart att detta är skillnad. Imperialism är en sak, men ren intolerans är en helt annan sak. Även under Bahram Den Stores extremnationalistiska regim, så var det endast religioner som sannerligen utgjorde ett hot mot Zoroastrianismen som drabbades av förföljelse.
Jag var tvungen att sålla bland dina länkar, för det var mestadels länkar som är politiskt extremistiska, och sådant är inte tillåtet att länka till på det här forumet. Du får snarare försöka hänvisa till accepterad facklitteratur.
Det mesta av dem är faktuellt korrekta i enlighet med Encyclopaedia Iranica. Om du ber mig att referera till facklitteratur är detta vad jag rekommenderar. Det är allt jag kan säga, tyvärr. När det gäller Internet-adresserna, ja, What you see is what you get. Jag står fortfarande fast vid att den faktuella autenticiteten är acceptabel om man bortser från politisk innuendo.

Ger du mig en trovärdig länk som motbevisar att en massaker av civila ägde rum efter slagen vid Qadisiye och efter slaget vid Nahavand, så säger jag upp detta användarkonto. Antag utmaningen :wink:
Vi kan nog räkna upp massor av förstörda städer under världshistoriens många krig, exempelvis även sådana som sassaniderna åstadkommit. Så att det är någon skillnad kan jag inte heller här se. Erövrare är grymma, oavsett vilka de är.
Jag håller inte med din kommentar om att erövrare är grymma oavsett vilka de är. Jag kan sannerligen inte tro att man kan sätta Cyrus II Den Store, grundaren av den första deklarationen om mänskliga rättigheter, i samma rubrik som Alexander Den Store, Abu Bakr eller Djingis Khan.

Syftar du på slaget och belägringen vid Dura Europos i dagens Syrien? Krig är krig. Soldater dör. Städer förstörs. Är det under strid så är det en sak. Så var inte fallet vid Qadesiye. Ctesiphon låg längre bort, och efter slaget vid Qadesiye så låg staden öppen. Ctesiphon plundrades och förstördes. Sassaniderna tog inte slavar. Armenien som sedan togs över av Sassaniderna är ett exempel. Armenien utgjorde sedan en viktig byggsten i det tyngre kavalleriet.
Detta är inget övertygande dokument, av de anledningar du nämner. Dessutom så verkar ju något sådant brev inte existera ens på nämnda museum, så tills vidare så får vi nog ta redogörelsen med en nypa salt.
Varför skulle det vara ett hinder? Så du menar alltså att trovärdigheten sätts på spel om jag länkar till ett forum som har tagit fram faktuellt korrekt data? Brevet finns på annat håll.

[*länkar borttagna av moderator*]

Det finns en hel del andra länkar, men här är tre andra länkar med exakt samma innehåll.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 mar 2005 11:11

Den Persiske Katafrakten skrev:Detta är exakt vad jag påpekade. Den länk jag förde vidare är en noggrann studie som visar hur Manicheaismen från början tolererades, och hur den sedan förbjöds under vissa utbrytarmonarkers regimer. Som sagt, jag hänvisar till de Persiska judarna, och de persiska mandéerna. Även under Bahram Den Stores regim så finns det ingen som helst uppgift om att de Persiska judarna ska ha förföljts.

Klart att detta är skillnad. Imperialism är en sak, men ren intolerans är en helt annan sak. Även under Bahram Den Stores extremnationalistiska regim, så var det endast religioner som sannerligen utgjorde ett hot mot Zoroastrianismen som drabbades av förföljelse.
Detta stämmer ju överens med det mönster jag påtalat. I romarriket var de kristna inte ständigt förföljda, i de katolska rikena var inte judarna ständigt förföljda, i Kina var inte buddhister ständigt förföljda, i det bysantinska riket var inte islam förföljt, inom kalifatet var inte kristna och judar ständigt förföljda... Inom alla riken har någon gång religiössa minoriteter förföljts, ibland brutalt, ibland sporadiskt. Sassaniderna var inte annorlunda.
Den Persiske Katafrakten skrev:Det mesta av dem är faktuellt korrekta i enlighet med Encyclopaedia Iranica. Om du ber mig att referera till facklitteratur är detta vad jag rekommenderar. Det är allt jag kan säga, tyvärr. När det gäller Internet-adresserna, ja, What you see is what you get. Jag står fortfarande fast vid att den faktuella autenticiteten är acceptabel om man bortser från politisk innuendo.
Även om de refererar brevet korrekt, så är länkarna som sagt politiska, med en hel del radikala inslag och sådant som gör att de inte är tillåtna att länka till på det här forumet.

Men när det gäller den här massakern på 70000, kvinnor och barn: Du har inte presenterat några trovärdiga källor ännu, och det åligger ju dig som hävdar att massakern ägt rum att presentera bevis för det. Ge ett förslag på någon historiebok som beskriver detta, så är saken ur världen.

Brevet du hänvisar till är dock inget bevis i sig. Även om brevet finns bevarat (och jag frågar mig vart i sådana fall, ett kedjebrev som cirkulerar på internet bevisar inte dess äkthet), så är det ju inte en beskrivning av en massaker som faktiskt skett, utan den persiske härskarens svar är upprepade beskyllningar mellan två härskare.

Och jag frågar mig, är det riktig korrespondens som sparats av Omar och Yazdegird och sedan bevarats av deras islamiska efterföljare, eller är det efterhandskonstruktioner?

Mvh -Dan

Den Persiske Katafrakten
Medlem

Inlägg av Den Persiske Katafrakten » 14 mar 2005 17:38

Detta stämmer ju överens med det mönster jag påtalat. I romarriket var de kristna inte ständigt förföljda, i de katolska rikena var inte judarna ständigt förföljda, i Kina var inte buddhister ständigt förföljda, i det bysantinska riket var inte islam förföljt, inom kalifatet var inte kristna och judar ständigt förföljda... Inom alla riken har någon gång religiössa minoriteter förföljts, ibland brutalt, ibland sporadiskt. Sassaniderna var inte annorlunda.
Du måste... Nej, jag tänker inte gå in på tjafs om kalifatet, jag vägrar. Snälla, säg att du inte menade allvar när du just sa att kristna och judar inte ständigt förföljdes under kalifatet. Erövrade nationer blev stora depåer för slavar, och såvida man inte konverterade till islam så var man kalifatets fiende. Persiska frihetskämpar som Babak Khorramdin, och den senare Yaqoob Leis i Saffarid-dynastin var hatade hos den Islamiska världen för att de ansågs vara Islams fiende. Islams filosofi går ut på att göra så många "otrogna" till trogna med vilka medel som helst. Du tror väl säkerligen inte att Persernas konvertering till Islam var fredlig, eller hur? Hela det Perso-Arabiska kriget baserades på Islam.

Jag tror att det har uppstått ett glapp mellan dina jämförelser. Arabernas expansion innebar en stor spridning av Islam. Var hör vi någonstans om att Persien ska ha tvingat ner människor på Zoroastrianismen? Sporadisk förföljelse är en sak men att tvinga ner sin kultur på andra är en helt annan sak. Du kan inte jämföra Pars (Persis) med t.ex Armenien. Det är en stor kulturell skillnad mellan två, men de existerade med stor respekt för varandra. Perserna tog inte heller slavar från erövrade territorier vilket inte kan sägas detsamma om Rom. Under de år som Persien styrdes av kalifatet så arabiserades riket. Sätt inte Persien i samma titel som kalifatet.

Missta mig inte nu, religiös förföljelse (Tillsammans med imperialism), om än sporadiskt har självfallet existerat i urminnes tider och existerar fortfarande i fruktansvärt stor skala än idag, men när du ser Persien i sin helhet, innan Islams intervenering i riket, så har den endast följt "Pendare Nik, Goftare Nik, Kerdare Nik", väldigt troget. Generösa ledare kommer och går, men när man ser att den första deklarationen av mänskliga rättigheter (Daterat ca. 539 f.Kr.) som citerar en persisk kejsare som håller i ett sådant enormt rike så kan man bara bli imponerad av det som är skrivet.
Men när det gäller den här massakern på 70000, kvinnor och barn: Du har inte presenterat några trovärdiga källor ännu, och det åligger ju dig som hävdar att massakern ägt rum att presentera bevis för det. Ge ett förslag på någon historiebok som beskriver detta, så är saken ur världen.
70 000, däribland många kvinnor och barn, ja. På runt en tre dagar.

Khalid Ibn Walid var ett militärt geni, men en blodtörstig fanatiker var han ju definitivt. Man får inte titeln "Allahs svärd" bara från tomma intet.

Två källor ute på Internet gav jag dig om just denna händelse. Dessa togs bort endast på grund av att det är politiska sidor, vilket jag tycker var onödigt eftersom du anser att dessa sidor inte var trovärdiga.

Historiebok? Har du stålar så köper du det här: http://www.iranica.com eller så går du till bibban och ser efter om det finns något Iranica band. Hittar du dessa böcker så har du sannerligen kammat hem jackpot, för det är absolut inte billiga böcker. Värda sitt pris, ja det är de om du råkar vara intresserad av persisk historia.

Saken är ur världen... Ge mig ett antal dagar så ska jag försöka hitta en källa som i detalj beskriver konsekvenserna efter slaget vid Qadesiye :wink:

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 mar 2005 11:54

Den Persiske Katafrakten skrev:Snälla, säg att du inte menade allvar när du just sa att kristna och judar inte ständigt förföljdes under kalifatet. Erövrade nationer blev stora depåer för slavar, och såvida man inte konverterade till islam så var man kalifatets fiende. [...] Islams filosofi går ut på att göra så många "otrogna" till trogna med vilka medel som helst. [...] Arabernas expansion innebar en stor spridning av Islam.
Jag förstår av ditt inlägg och dina länkar att du gärna tror allt ont om Islam och araberna, men inom modern historieskrivning hänger man sig inte längre åt den vinklade historieskrivningen som hör Medeltiden och Korstågen till. Judar och Kristna ansågs vara Ahl al-kitâb ("bokens folk")och därmed dhimmi ("skyddsfolk"), så även om de diskriminerades med extra skatter och hade sociala restriktioner i samhället, så förföljdes de inte med svärd i hand och tvingades konvertera eller dö, vilket verkar vara vad du föreslår. Arabernas expansion och erövringar var betydligt snabbare än spridningen av Islam, just därför. Befolkningen i bysantinska områden som erövrats tilläts behålla sin religion, likaså i det Sassanidiska riket.
Den Persiske Katafrakten skrev:Du tror väl säkerligen inte att Persernas konvertering till Islam var fredlig, eller hur?
Det är säkerligen ett problem att förstå utvecklingen om man antar att zoroastrismen var en folkreligion som var djupt rotad bland befolkningen. Men så var inte riktigt fallet. Befolkningen i det sassanidiska riket hade en mängd olika religioner, men majoriteten erkände sig till statsreligionen eftersom styret och prästerskapet var tämligen intolleranta mot andra religioner och diskriminerade dessa. Exempelvis var kristna diskriminerade för att de misstänktes hysa sympatier med det kristna riket i väster. Zoroastrismen var dock en religion som styrdes uppifrån av den härskande klassen som sagt, och dess ställning bland befolkningen var alltså inte så grundmurad som du tycks tro.

När de muslimska erövrarna besegrat styret, så gick strax många ur den persiska överklassen självmant över till Islam, helt enkelt för att bevara sina tillgångar och titlar. Detta är orsaken till att persisk kultur snart kom att påverka islam och bidra till konstens och litteraturens utveckling, för i de persiska hoven levde bildningen vidare i ny skepnad. Befolkningen följde strax efter, inte pågrund av att de handgripligen tvingades (vilket tenderar att leda till blodiga uppror), utan genom påtryckningar och uppmuntran. En minoritet av zoroaster levde kvar, och de behandlades snart som dhimmi de också, både för att styret var så pass tolerant, och för att de själva samlade ihop sina skrifter för att kunna hävda att även de rätteligen var ett "bokens folk". Detta gällde förövrigt även buddhisterna i de östliga delarna, efter en inledande intollerant hållning från centralmakten. På 800-talet utvandrade dock en hel del av de kvarlevande zoroasterna i provinsen Fars till Indien, därav namnen Parser och Parsism. Men vissa levde kvar till våra dagar, utan att mördas av de styrande för den skull.
Den Persiske Katafrakten skrev:Hela det Perso-Arabiska kriget baserades på Islam.
Det här är något av en halvsanning. De arabiska arméerna må ha varit förenade tack vare sin nya gemensamma tro, men det var inte religiös nit som förde dem över världen, utan numera så ser man mer krasst på det där: En ny makt hade uppstått, och deras erövringar var resultatet av att de helt enkelt hade möjligheten att ta för sig. Det sassanidiska riket var försvagat av inre motsättningar och krig mot Bysantinska riket, och deras rikedomar hägrade för de arabiska ökenstammarna som väl kände till dem och varit offer för sassandisk imperialism tidigare. Detta var arabisk imperialism åt andra hållet.
Den Persiske Katafrakten skrev:Khalid Ibn Walid var ett militärt geni, men en blodtörstig fanatiker var han ju definitivt. Man får inte titeln "Allahs svärd" bara från tomma intet.
Å andra sidan finns det ingenting i hederstiteln som förutsätter varken blodtörst eller fanatism i en historisk verklighet. Sannerligen bevisar det inte någon massaker iallafall.

Jag föreställer mig att din beundran för de olika persiska rikena gör dig blind för dess brister dessutom, när du hävdar exempelvis att slaveri inte förekom. Och dina godkända länkar må vara informativa, men de innehåller en del felaktigheter som grundar sig i oförmåga att vara objektiv till historien. På hemsidan för Encyclopaedia Iranica så tillhandahåller de själva recentioner över verken, och där kan man läsa om dess brister, även om verket över lag är tämligen tillförlitligt. Men eftersom vi inte fått något citat från just detta verk, så är det ju svårt att veta huruvida detta också saluför vissa av de osanningar som de länkarna jag tagit bort saluför..?

Mvh -Dan

Den Persiske Katafrakten
Medlem

Inlägg av Den Persiske Katafrakten » 15 mar 2005 17:47

Jag förstår av ditt inlägg och dina länkar att du gärna tror allt ont om Islam och araberna, men inom modern historieskrivning hänger man sig inte längre åt den vinklade historieskrivningen som hör Medeltiden och Korstågen till. Judar och Kristna ansågs vara Ahl al-kitâb ("bokens folk")och därmed dhimmi ("skyddsfolk"), så även om de diskriminerades med extra skatter och hade sociala restriktioner i samhället, så förföljdes de inte med svärd i hand och tvingades konvertera eller dö, vilket verkar vara vad du föreslår. Arabernas expansion och erövringar var betydligt snabbare än spridningen av Islam, just därför. Befolkningen i bysantinska områden som erövrats tilläts behålla sin religion, likaså i det Sassanidiska riket.
Nej, faktiskt så är jag fascinerad av beduin-kulturen och dess historia, och personligen så talar jag kust-dialekten flytande, så detta är inte fråga om rasism (Eller hur du nu tolkar detta), utan en fråga om överglorifiering av Islam. Jag har definitivt ett problem med Islam, [*edit av moderator*]

Dessutom så vet jag inte var du har fått den information att kristna inte ska ha förföljts till livet. Att ickemuslimer förföljdes är exakt vad jag föreslår. Zoroastriska Iranier mördades i kallt blod, manéeiska iranier mördades i kallt endast för att de var islams fiende. I Koranen nämns det att "s'abeyn" (Mandéerna) bör behandlas med respekt för att de är "Yahya's lärjungar" (Johannes döparen i det här fallet) men ändå pågick en ständig fysisk förföljelse av mandéer under de år som kalifatet styrde i den Iranska högplatån. Detta står i ett tillaggt kapitel i Sidra, en av mandéernas heliga böcker, som tydligt beskriver hur Araberna på måfå kunde med full rätt döda eller våldta en icke-muslim.

Jag finner även saker i din logik som jag inte håller med om. Idag så är över drygt 90% av Irans nuvarande befolkning födda shia-muslimer, men ändå kan man inte kalla dessa människor för araber. Ursprungligen så är dessa människor fortfarande indo-européer till ursprunget. Inte semitiska.

Now to the silver dollar question: Om inte via svärdet, hur skedde masskonverteringarna i dåtidens Persien? Låt oss åtminstone hålla med om att miljoner bosatte sig inom riket. Vid år 651 var invasionen i stort sett "klar".
Det är säkerligen ett problem att förstå utvecklingen om man antar att zoroastrismen var en folkreligion som var djupt rotad bland befolkningen. Men så var inte riktigt fallet. Befolkningen i det sassanidiska riket hade en mängd olika religioner, men majoriteten erkände sig till statsreligionen eftersom styret och prästerskapet var tämligen intolleranta mot andra religioner och diskriminerade dessa. Exempelvis var kristna diskriminerade för att de misstänktes hysa sympatier med det kristna riket i väster. Zoroastrismen var dock en religion som styrdes uppifrån av den härskande klassen som sagt, och dess ställning bland befolkningen var alltså inte så grundmurad som du tycks tro.
Styret som i...? Adeln? Kronan? Som sagt, döm inte hela det Sassanidiska husets styresperiod över vad ett få antal utbrytar monarker gjorde. Monarkin, om du känner till det Sassanidiska kast-systemet, mycket likt senare tiders feodalism, bar inte på sig hela makten.

Prästerskapet var givetvis intolerant, men om man tänker efter så är alla religioner på något sätt självcentrerad och därmed intolerant. Den auktoritet som mer eller mindre stod över dessa teologer var ju monarkerna själva. Zoroastrianismen, på grund av en stor, populär grupp blev självfallet stadsreligion, och i dåtiden så var det mer eller mindre oacceptabelt att låta en jude styra ett mestadels zoroastrianistiskt rike.

Men det är inte rakt svart på vitt. Sepahbod Surena Pahlav var själv zoroastrianist och ändå ledde han en här som mestadels bestod av mithraister. I en muslimsk här så är detta en omöjlighet. En Ghassanid kunde t.ex inte leda en här av muslimska araber på grund av religiösa skillnader. Ghassaniderna var direkta fiender till Persien. Detta är ett välkänt faktum som till och med finns skrivet på Wikipedia.
När de muslimska erövrarna besegrat styret, så gick strax många ur den persiska överklassen självmant över till Islam, helt enkelt för att bevara sina tillgångar och titlar. Detta är orsaken till att persisk kultur snart kom att påverka islam och bidra till konstens och litteraturens utveckling, för i de persiska hoven levde bildningen vidare i ny skepnad. Befolkningen följde strax efter, inte pågrund av att de handgripligen tvingades (vilket tenderar att leda till blodiga uppror), utan genom påtryckningar och uppmuntran. En minoritet av zoroaster levde kvar, och de behandlades snart som dhimmi de också, både för att styret var så pass tolerant, och för att de själva samlade ihop sina skrifter för att kunna hävda att även de rätteligen var ett "bokens folk". Detta gällde förövrigt även buddhisterna i de östliga delarna, efter en inledande intollerant hållning från centralmakten. På 800-talet utvandrade dock en hel del av de kvarlevande zoroasterna i provinsen Fars till Indien, därav namnen Parser och Parsism. Men vissa levde kvar till våra dagar, utan att mördas av de styrande för den skull.
En kvick reflektion över "Fars" bara... Provinsen i sig heter originellt Pars. Fars är arabifierat och kommer från saknaden av "P" i det islamiska alfabetet.

Jag känner till termen "bokens folk", men detta är inget bevis för att massakrerna inte ska ha ägt rum. Koranen nämner ingenstans om "al-sahra" (Stening) och ändå stenas man enligt shari'a (Islams lag) om man har begått ett särskilt brott. Du kan inte heller jämföra dagens samhällen där man bara inte har råd att visa intolerans med dåtiden där icke-muslimer under Islams invasion till höger och vänster öppet mördade och konverterade under våld. Det går inte att motbevisa att Ali Ibn Abu Talib var en massmördare, och likaså Husayn.

Jag tolkar det hellre som att Islam ansåg dessa ickemuslimer som "d'ahimmi", medan i praxis så behandlades dessa människor väldigt illa (Och särskilt under Abbasiderna, som tvärtemot den "trevliga" fasaden var en blodtörstig dynasti, direkt influerad av kalifatet i Baghdad).
Det här är något av en halvsanning. De arabiska arméerna må ha varit förenade tack vare sin nya gemensamma tro, men det var inte religiös nit som förde dem över världen, utan numera så ser man mer krasst på det där: En ny makt hade uppstått, och deras erövringar var resultatet av att de helt enkelt hade möjligheten att ta för sig. Det sassanidiska riket var försvagat av inre motsättningar och krig mot Bysantinska riket, och deras rikedomar hägrade för de arabiska ökenstammarna som väl kände till dem och varit offer för sassandisk imperialism tidigare. Detta var arabisk imperialism åt andra hållet.
Mycket av det du säger är sant. Över 70 års krigande slutade upp med två väldigt utmattade supermakter. Inre motsättningar stämmer till stor del eftersom att efter Khosrow Parviz död så blir det stor dispyt om vem som ska ta upp makten. Yazdgerd III är fortfarande för ung för att sannerligen styra landet, och Arteshbod Rostam Farrokhzad, en karismatisk general som tog tag i saken för att få riket att hålla ihop, dog i slaget vid Qadesiye. Yazdgerd III flyr, men endast för att samla ihop en väldig här som till trots förlorade vid Nahavand. Yazdgerd blir sedan mördad och därifrån avslutas den Sassanidiska dynastin.

Jag håller dock inte med dig om att likheterna mellan sassaniderna och muslimerna är så stora. Kriget mot Persien börjar ända sedan mazdaken Rouzbeh, en Persisk prins flyr från Persien och personligen möter Muhammed som var känd för att varken kunna läsa eller skriva. Rouzbeh, som bytte namn till Salman'eh Farsi i enlighet med Islam, är känd som den persiske förrädaren som för egen njutning ville se sitt hemland slås i spillror. Tro inget annat, polarn, Persien invaderades med stor säkerhet i Islams namn. Fanatismen som persiska historiker gärna kallade det var slående effektiv, särskilt slaget vid Ulleis där det muslimska kavalleriet ska ha ropat "Gud är störst!" när de red ner för kullen för att övveraska perserna.

Att detta skulle vara arabisk imperialism visade även hur de muslimska länderna segregerade i flera olika underordningar. För övrigt, bra poäng.
Jag föreställer mig att din beundran för de olika persiska rikena gör dig blind för dess brister dessutom, när du hävdar exempelvis att slaveri inte förekom. Och dina godkända länkar må vara informativa, men de innehåller en del felaktigheter som grundar sig i oförmåga att vara objektiv till historien. På hemsidan för Encyclopaedia Iranica så tillhandahåller de själva recentioner över verken, och där kan man läsa om dess brister, även om verket över lag är tämligen tillförlitligt. Men eftersom vi inte fått något citat från just detta verk, så är det ju svårt att veta huruvida detta också saluför vissa av de osanningar som de länkarna jag tagit bort saluför..?
...?

Jag till och med erkände att Bahram Den Store var ultranationalistisk, vilket jag ser som en väldigt stor brist. Hur du kan ha kommit fram till att min beundran av de persiska rikena ska gjort mig "blind" för de tydliga bristerna är bortom mig, tyvärr.

Slaveri förekom inte i Persien. Att ha slavar var straffbart. Finns ingenting som tyder på att Ctesiphon ska ha varit en plats för att bedriva en slavmarknad. Varken under Akemeniderna, Partherna eller under Sassanidisk regim fanns någon omfattande slaveri. Det var en vanlig hellenistisk missuppfattning att Persien ska ha haft något form av system för slavar, medan ordet slav i sig betyder "obetald arbetskraft" inte "hårt arbetande". Detta är värt att tänka på.

Jag kan säkert skriva ett citat ur böckerna, men vad hjälper det? Det utesluter ju inte möjligheten att jag kokar upp något alldeles själv, eller hur?

Sedan så har vi diskussionen om objektiva och subjektiva länkar. Folk som är politiskt engagerade säger antingen att TV4 och SVT 24 är för "en drös liberaler" medan FOX News är "för konservativ". Det finns människor som kollar på den gyllene kärnan, vilket självfallet är faktan som står objektiv oavsett hur subjektiv texten i annan aspekt kan vara.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 mar 2005 11:17

Enligt forumets regler är det inte tillåtet att skriva nedlåtande om andra folk eller religoner, vilket jag hoppas jag gjort dig medveten om förut. Om det fortsättet att upprepas kommer tråden låsas.

Det jag då invänder emot är din framställning av araber, och uttalade inställning mot Islam, och att du envisas med att framställa den islamiska erövringen i strid med hur den beskrivs i historieskrivningen på universitet, högskolor, och facklitteratur i ämnena Religionshistoria och Historia i USA och Europa i dagsläget.

Till och med din länk som är någorlunda akademisk återger en mer korrekt bild av islamiseringen av Persien: http://www.iranchamber.com/history/isla ... nquest.php . Även om Iranchamber innehåller en hel del tvivelaktigheter...
Den Persiske Katafrakten skrev:Jag finner även saker i din logik som jag inte håller med om. Idag så är över drygt 90% av Irans nuvarande befolkning födda shia-muslimer, men ändå kan man inte kalla dessa människor för araber. Ursprungligen så är dessa människor fortfarande indo-européer till ursprunget. Inte semitiska.
Vad för logik från min sida du pratar om förstår jag inte, men du blandar nog ihop språkliga och religiösa etniska skillnader med biologiska blodsband.
Den Persiske Katafrakten skrev:Slaveri förekom inte i Persien. Att ha slavar var straffbart. Finns ingenting som tyder på att Ctesiphon ska ha varit en plats för att bedriva en slavmarknad. Varken under Akemeniderna, Partherna eller under Sassanidisk regim fanns någon omfattande slaveri. Det var en vanlig hellenistisk missuppfattning att Persien ska ha haft något form av system för slavar, medan ordet slav i sig betyder "obetald arbetskraft" inte "hårt arbetande". Detta är värt att tänka på.
Slaveri i olika former förekom över hela världen fram till modern tid, även om det motarbetades av de flesta religioner. Så även i det gamla Persien. Huruvida det var institutionaliserat eller utbrett är en annan fråga.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem

alexander filmen

Inlägg av alexander den store » 10 maj 2005 15:08

Jag har sett alexander filmen den e grymt bra. Det står på fodralet att den e 3 timmar lång men den e 4 timmar lång.