Alexander den stores expansion

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †

Inlägg av Hexmaster » 12 mar 2005 22:58

Den Persiske Katafrakten skrev:Hur i all sin dar kan man ta knäcken av en här som har 50 krigselefanter?
Antar att du känner till Hannibal?
Den Persiske Katafrakten skrev:Slaget vid Issus, och slaget vid Gaugamela är ena jäkla överdrifter. Ja, makedonerna vann över de akemenidiska perserna, men den som tror på att 35000 man slår 200000 män med 50 krigselefanter har inte mycket intelligens att leva på.
Att Herodotus inte är något sanningsvittne känner vi till... Men eftersom perserna bevisligen förlorade, hur gick det till menar du?
Den Persiske Katafrakten skrev:Till och med de lärda inom persisk historia i Iran Chamber Society finner mycket starka tvivel hos Herodotus och de makedonska historikernas utsagor.
Vad som gäller inom Iran Chamber Society känner jag inte till, men jag utgår ifrån att du inte identifierar dig med landets historia till den grad att du tolkar förklenande omdömen om dåtidens Persien personligt. Det är ju historia som diskuteras här.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 mar 2005 23:07

Välkommen till forumet Den Persiske Katafrakten. :)

Men försök hålla en mer diskussionsvänlig ton i dina inlägg när du bemöter andra medlemmar.

Mvh -Dan

Den Persiske Katafrakten
Medlem

Inlägg av Den Persiske Katafrakten » 12 mar 2005 23:26

Lite långsökt jämfört, eftersom mycket av Hannibals elefanttrupper gick förlorade på annan väg och inte i strid. :wink:

Jag förnekar inte att makedonerna vunnit dessa strider. Detta har jag inte sagt något om. Persien har styrts i ett antal år av seleuciderna, och många av dem har försökt tvinga Persien att leva efter hellenistiska ideal.

Jag säger bara att historiker från sådana tider gjorde i princip vadsomhelst för att glorifiera vinster i strid. Sorgliglt nog, har jag sett många falla för den falska logik som Xenophon och Herodotus verk uppger.

Det finns inte mycket information kvar om det pre-Islamiska Persien, men det lilla sanna som finns kvar är jag stolt över. Jag är (över)beskyddande när det gäller mitt lands historia. Särskilt när det gäller de Perso-Grekiska krigen, Alexander Den Stores erövring av imperiet och Islams invasion. Det finns mycket, mycket falsk och ologisk information bakom dessa områden. Jag förespråkar logik och reson, två saker som mer eller mindre kommer i konflikt med många historikers utsagor. Förklenande kommentarer om mitt lands historia är en sak, men sanningen är bara sanningen. Att krossa en armé som är "nästan tio gånger större" är bara glorifierat trams :)

Om du finner att Iran Chamber Society är otillräcklig, så rekommenderar jag Circle of Ancient Iranian Studies at SOAS (CAIS-SOAS), eller om du kan finna Encyklopaedia Iranica ute på ditt lokala bibliotek.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 mar 2005 23:45

Den Persiske Katafrakten skrev:Lite långsökt jämfört, eftersom mycket av Hannibals elefanttrupper gick förlorade på annan väg och inte i strid. :wink:

Jag förnekar inte att makedonerna vunnit dessa strider. Detta har jag inte sagt något om. Persien har styrts i ett antal år av seleuciderna, och många av dem har försökt tvinga Persien att leva efter hellenistiska ideal.

Jag säger bara att historiker från sådana tider gjorde i princip vadsomhelst för att glorifiera vinster i strid. Sorgliglt nog, har jag sett många falla för den falska logik som Xenophon och Herodotus verk uppger.

Det finns inte mycket information kvar om det pre-Islamiska Persien, men det lilla sanna som finns kvar är jag stolt över. Jag är (över)beskyddande när det gäller mitt lands historia. Särskilt när det gäller de Perso-Grekiska krigen, Alexander Den Stores erövring av imperiet och Islams invasion. Det finns mycket, mycket falsk och ologisk information bakom dessa områden. Jag förespråkar logik och reson, två saker som mer eller mindre kommer i konflikt med många historikers utsagor. Förklenande kommentarer om mitt lands historia är en sak, men sanningen är bara sanningen. Att krossa en armé som är "nästan tio gånger större" är bara glorifierat trams :)

Om du finner att Iran Chamber Society är otillräcklig, så rekommenderar jag Circle of Ancient Iranian Studies at SOAS (CAIS-SOAS), eller om du kan finna Encyklopaedia Iranica ute på ditt lokala bibliotek.
I slaget vid Zama år 202 f.Kr hade Hannibal ett antal elefanter, vilka skickligt neutraliserades av den romerska armén. Trots att perserna hade elefanter med vid slagen mot Alexander lyckades de inte bidra till någon seger mot honom, så deras betydelse bör väl knappast överskattas heller.

Historieskrivningen är som du säger vinklad mot överdrifter under den här tiden, men det gäller för persisk historieskrivning likaså, så var inte alltför okritisk mot iranska historiekällor heller. När det gäller krigen mellan greker och perser så finns det ju enast grekiska skriftliga källor från den här tiden, så deras version är ju den enda vi har att gå efter. Vill man ha information man kan lita på till större delen, så kan man väl läsa Oxford Classical Dictionary (som finns på vissa bibliotek), eller annan facklitteratur i ämnet. Encyklopedia Iranica tror jag blir väldigt svår att hitta ute på biblioteken.

Mvh -Dan

Den Persiske Katafrakten
Medlem

Inlägg av Den Persiske Katafrakten » 13 mar 2005 00:06

Jag säger inte att alla stridselefanter gick förlorade, jag antyder att många av dem gick förlorade på annan väg.

Striden vid Zama om jag kommer ihåg det korrekt var ute i en öken. En miljö som är väldigt annorlunda gentemot slagen vid Issus och Gaugamela.

http://www.barca.fsnet.co.uk/zama.htm

Också här ska man ta statistiken med en nypa salt. Fastän omständigheterna här antyder att Romarna hade fler kavallerister, så är siffrorna enligt denna sida ganska jämnt mellan båda siffror. Rom hade ett par tusen mer i kavalleriet medan kartagerna var fler i infanterister.

Rom utvecklade många medel som hjälpte mot stridselefanter. Medan det är vida känt att man aldrig låter en kavallerist storma mot en elefant (Självmordsuppdrag eftersom hästar lätt blir upprörda, inte bara i närhet av elefanter men också i närhet av kameler) därför så skrämmer man hellre upp elefanten. Nu vet jag inte så mycket om striden vid Zama (Missvisande namn, striderna i sig var inte vid Zama) men jag vet hur perserna själva utvecklade effektiva sätt att döda egna elefanter om de löpte amok mot de egna trupperna.

Som sagt, dessa strider går inte att jämföra med varandra. Miljöerna och taktikerna bakom dessa strider är olika.

Iranska historiekällor (Exil-Iranska om jag får be, historie-undervisningen i Iran är väldigt sympatisk mot islams invasion, vilket jag finner förolämpande) är mer baserade på logik och reson, eftersom Xenophon och mycket av Herodotus verk har utvärderats bit för bit. Persien hade inte några framstående historiker, vilket också är varför inte mycket är känt om just Perserna.

Jag rekommenderar CAIS-SOAS för detaljrika uppsatser om Persien. Det finns en webbadress, men den har jag glömt :x
Googla upp den vet jag...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 mar 2005 11:14

Den Persiske Katafrakten skrev:Striden vid Zama om jag kommer ihåg det korrekt var ute i en öken. En miljö som är väldigt annorlunda gentemot slagen vid Issus och Gaugamela.
Vad jag kan se så var landskapet ganska likartade vid Issos och Zama: medelhavsklimat, torrt och fattigt på växtlighet, slätter med mer grus än sand. Gaugamela som ligger i Irak är tämligen likadant det med: torr slätt.
Den Persiske Katafrakten skrev:Rom utvecklade många medel som hjälpte mot stridselefanter. Medan det är vida känt att man aldrig låter en kavallerist storma mot en elefant (Självmordsuppdrag eftersom hästar lätt blir upprörda, inte bara i närhet av elefanter men också i närhet av kameler) därför så skrämmer man hellre upp elefanten. Nu vet jag inte så mycket om striden vid Zama (Missvisande namn, striderna i sig var inte vid Zama) men jag vet hur perserna själva utvecklade effektiva sätt att döda egna elefanter om de löpte amok mot de egna trupperna.
Vilka sätt att döda elefanterna hade perserna?

Angående elefanterna, vid Issos hade perserna inga elefanter. Därför är det väl som sagt fel att jämföra med slag där de faktiskt fanns på slagfältet. Vid Gaugamela hade perserna enligt uppgift "högst 15" elefanter, och de gör inte mycket väsen av sig i beskrivningen av slaget till slut. Vad man fått siffran "50" ifrån vet jag inte, för det är verkligen en överdrift. De tillhörde den indiska delen av Darius här, och elefanter användes inte innan dess i krigföringen i den västra delen av perserriket, vilket är anledningen till att de var nya för grekerna. Det var sedan de seleukiska härskarna som började använda indiska elefanter i krigföringen, och det spred sig västerut till även karthagerna (som tämjde afrikanska). Men elefanterna hade en kort storhetsperiod, varefter de försvann i väster eftersom man lärde sig att hantera dem. När väl rädslan för dem försvann så var de inte längre lika effektiva helt enkelt. Romarna lärde sig att anpassa sig efter situationen som alltid, exempelvis genom att träna hästarna att stå ut med dem. Därefter spelade de inte någon avgörande roll i striderna mellan Parther och senare Sassanider, och Bysantinska riket.

Mvh- Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †

Inlägg av Hexmaster » 13 mar 2005 12:13

Den Persiske Katafrakten skrev:(Exil-Iranska om jag får be, historie-undervisningen i Iran är väldigt sympatisk mot islams invasion, vilket jag finner förolämpande)
Räcker det inte att den överdrivet islam-vänliga historieskrivningen är fel, missvisande, falsk, revisionistisk, eller något annat neutralt invektiv? Varför "förolämpande"?
Den Persiske Katafrakten skrev:Jag rekommenderar CAIS-SOAS för detaljrika uppsatser om Persien. Det finns en webbadress, men den har jag glömt :x
Bara http://www.cais-soas.com ger en 404:a, märkligt nog, men följande sida med en länksamling är fullt fungerande:
http://www.cais-soas.com/CAIS/CAIS/link.htm
Där finns en länk till Encyclopaedia Iranica, http://www.iranica.com. Så den behöver man inte ens leta efter ute på biblioteken.

Den Persiske Katafrakten
Medlem

Inlägg av Den Persiske Katafrakten » 13 mar 2005 12:58

Räcker det inte att den överdrivet islam-vänliga historieskrivningen är fel, missvisande, falsk, revisionistisk, eller något annat neutralt invektiv? Varför "förolämpande"?

Den är förolämpande eftersom mina rötter är mandeisk-kristna. Partherna var det persiska folk som gav oss fristad och chansen att etablera oss i just det område som kallas Iran. Nuförtiden är man i och för sig agnostiker, men man har fortfarande koll på rötterna.

Akemeniderna, partherna och sassaniderna var kända för att vara just humana. Cyrus Den Store var utan tvekan den mest humane ledaren av sin tid (Omkr. 500 f.Kr.) och mycket av detta kan bevisas genom den s.k Cyrus Charter, eller den första deklarationen av mänskliga rättigheter.

IRI, den Islamiska Republiken av Iran har förvrängt landets uråldriga historia till en sådan grad att den anses "Anti-islamisk". Detta är extremt förolämpande. Jag har studerat persisk historia i mer än halva mitt liv, och tycker att sådan undervisning är en ren smutskastning mot inte bara mig, men även mot de författare av Encyclopaedia Iranica som ända sedan 1979 tillbringat tid åt sitt uppslagsverk. De (IRI) fortsätter endast med det eftersom de vill glorifiera den blodtörstiga religion som kallas Islam. Specifikt shia-grenen.

Den adressen är korrekt. Notera att mycket av informationen som står i CAIS-SOAS är influerad av det som står i Osprey publ. facklitteratur (Bilder bland annat)

Angående Iranica så är detta endast tillgängligt som facklitteratur. Det där är endast en beställningssida och därför råder jag fortfarande om intresset är öppet att söka upp verket ute i det lokala biblioteket.

Confident
Tidigare medlem

Vad dog Alexander Den Store av?

Inlägg av Confident » 13 mar 2005 14:02

Gör en instickare...

Är det någon som kan berätta vad Alexander Den Store dog av? Vilken sjukdom?

Som sagt, jag undrar, även om detta ämne inte är min starka sida. :)

mvh/Dagwood

Den Persiske Katafrakten
Medlem

Inlägg av Den Persiske Katafrakten » 13 mar 2005 14:08

Dûrion Annûndil skrev:
Den Persiske Katafrakten skrev:Striden vid Zama om jag kommer ihåg det korrekt var ute i en öken. En miljö som är väldigt annorlunda gentemot slagen vid Issus och Gaugamela.
Vad jag kan se så var landskapet ganska likartade vid Issos och Zama: medelhavsklimat, torrt och fattigt på växtlighet, slätter med mer grus än sand. Gaugamela som ligger i Irak är tämligen likadant det med: torr slätt.
Den Persiske Katafrakten skrev:Rom utvecklade många medel som hjälpte mot stridselefanter. Medan det är vida känt att man aldrig låter en kavallerist storma mot en elefant (Självmordsuppdrag eftersom hästar lätt blir upprörda, inte bara i närhet av elefanter men också i närhet av kameler) därför så skrämmer man hellre upp elefanten. Nu vet jag inte så mycket om striden vid Zama (Missvisande namn, striderna i sig var inte vid Zama) men jag vet hur perserna själva utvecklade effektiva sätt att döda egna elefanter om de löpte amok mot de egna trupperna.
Vilka sätt att döda elefanterna hade perserna?

Angående elefanterna, vid Issos hade perserna inga elefanter. Därför är det väl som sagt fel att jämföra med slag där de faktiskt fanns på slagfältet. Vid Gaugamela hade perserna enligt uppgift "högst 15" elefanter, och de gör inte mycket väsen av sig i beskrivningen av slaget till slut. Vad man fått siffran "50" ifrån vet jag inte, för det är verkligen en överdrift. De tillhörde den indiska delen av Darius här, och elefanter användes inte innan dess i krigföringen i den västra delen av perserriket, vilket är anledningen till att de var nya för grekerna. Det var sedan de seleukiska härskarna som började använda indiska elefanter i krigföringen, och det spred sig västerut till även karthagerna (som tämjde afrikanska). Men elefanterna hade en kort storhetsperiod, varefter de försvann i väster eftersom man lärde sig att hantera dem. När väl rädslan för dem försvann så var de inte längre lika effektiva helt enkelt. Romarna lärde sig att anpassa sig efter situationen som alltid, exempelvis genom att träna hästarna att stå ut med dem. Därefter spelade de inte någon avgörande roll i striderna mellan Parther och senare Sassanider, och Bysantinska riket.

Mvh- Dan
Ah, ett simpelt misstag. Det var Gaugamela det gällde. Siffrorna varierar faktiskt. Jag har sett allt från 15 till 50 beroende på källa faktiskt. Jag litar aldrig på en "definitivt given" siffra från dessa tider.

Enligt beskrivningarna så gör dessa vidunder inte mycket väsen ifrån sig, nej. Men Alexander ska ha varit väldigt imponerad av dessa kreaturer. Seleuciderna om något blev senare kända för att ha en ofantlig skvadron av krigselefanter. Ett mycket effektivt sätt att ta kål på en stridselefant är att just ge en "hamout" (Eller elefanttämjaren) ett sticksvärd för att sedan effektivt döda djuret genom att sticka in vapnet i ett mjukt, känsligt parti av bakhuvudet.

Att träna kreatur att stå ut med vissa andra djur är en sann prövning. Jag tvivlar på att man effektivt kunde tämja hästar till en sådan grad att de kan stå ut med elefanter. Jag vet att Araberna utvecklade en dresseringsmetod som gjorde att hästarna stod ut med kamelodören, men från vad jag vet så använde perserna sitt kavalleri så långt bort från elefanterna som effektivt möjligt. Även i Perso-Arabiska krigen vid (Slaget vid Qadesiya) så var dressyren av hästar god nog för Araberna så att häst och kamel kunde användas, men mot de persiska elefanterna så skrämde detta mer eller mindre upp det arabiska kavalleriet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Kadisiya

Sant att man började lära sig att handskas med just elefanter allt senare, men att stå framför ett sådant vidunder som löper amok kräver framförallt disciplin. Persien lärde sig tidigt betydelsen av att ha ett sådant vidunder i kavalleriet och därför köpte man upp dessa kreatur i Indien.

Romarna kunde inte förlita sig på användandet av tribulus/caltrop när det gäller elefanter. Dessa vapen var snarare avsedda för kameler som har en annorlunda yta på fötterna. Brinnande svin ska ha varit effektiva mot just elefanter. Att klättra upp för en elefant i en strid är vansinne med tanke på att elefanter mer eller mindre har bågskyttar stationerade.

Fortfarande kan man inte jämföra slagen vid Zama mot Gaugamela. Fastän båda områden var torra så är öknen betydligt mer djävulsk (Klimatet spelar en stor roll). En grässlätt är mycket mer gynnsam för just kavalleri än en livlös öken.

http://folk.uio.no/arnsteio/DBM/minicon ... amela.html

Jag står fast vid att dessa två slag inte bör jämföras fullt ut. Nu vet jag som sagt inte mycket om slaget vid Zama, men här är i alla fall vad jag har hittat.

http://www.barca.fsnet.co.uk/zama.htm

Gee, looks like a desert to me :wink:

Sedan har vi Issus (Missförstånd från min sida, men här är iallafall bilden)

http://www.texaschapbookpress.com/chili ... rissus.jpg

Och sedan en karta:

http://www.allempires.com/articles/issos/issos0.gif

Återigen om elefanterna: Man måste inse att betydelsen av dessa kreatur är rent psykologisk. Det går att argumentera om hur så pass effektiva dessa djur var i strid, men när det gäller att effektivt skrämma upp motståndaren, så är det inte mycket som vinner över elefanten i detta område. Sen har vi ju det faktum att Alexander Den Stores erövringar är väldigt glorifierade. Problemet är just det att om man gör filmer som baseras på historiska slag (Slagen vid Issus och Gaugamela må vara glorifierade, men de är utan tvekan historiska) i från just Antikens tid, så blir historiker mer eller mindre de största kritikerna av just sådana filmer. Nu var jag väl sträng i min första kommentar i denna tråd, men jag litar bara inte på det mesta som hellenistiska historiker uppger i sina utsagor. Vad ska jag säga, I'm a man of common sense :oops:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †

Inlägg av Hexmaster » 13 mar 2005 14:21

Den Persiske Katafrakten skrev:Räcker det inte att den överdrivet islam-vänliga historieskrivningen är fel, missvisande, falsk, revisionistisk, eller något annat neutralt invektiv? Varför "förolämpande"?

Den är förolämpande eftersom mina rötter är mandeisk-kristna. Partherna var det persiska folk som gav oss fristad och chansen att etablera oss i just det område som kallas Iran. Nuförtiden är man i och för sig agnostiker, men man har fortfarande koll på rötterna.
"Koll på rötterna" är odelat bra, så länge man håller koll på vad som är vad... När du skriver att "partherna gav oss fristad", menar du att ni fortfarande känner tacksamhetsskuld till dem? Liksom ni fortfarande hyser agg mot de som varit fientliga mot era förfäder för 200, 500 eller 1000 år sedan? Att ta en viss historiesyn som sträcker sig över tusen år tillbaka som en personlig förolämpning finner jag bisarrt.

Säg att jag skulle stöta på ett domstolsprotokoll, där någon döms och avrättas för någonting. Skulle jag se annorlunda på saken om jag i efterhand fick reda på att det var min farmors morfars farmors morfar det var frågan om? Naturligtvis. Skulle jag identifiera mig med honom och försöka ta honom i försvar? ...Inte osannolikt, men jag skulle garanterat försöka kämpa emot så mycket jag bara kunde, för god forskning är alltid neutral, aldrig subjektiv.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 mar 2005 14:28

Zama må vara öken idag men år 202 fkr så var det en pga årstiden torr grässlätt, det nordafrikanska klimatet var har förändrats enormt sedan dess. Att en okunnig tecknare visar platsen som öken gör den inte till öken lika lite som den sentida kartan över slagfältet på sidan du länkar till. Det finns bättre och mer pålitliga källor om Zama än websidan i fråga.

Och bilder på ett pågående krigsspel med tennfigurer i skala 1:300 på ett slagfält bestående av gräspapp avsedd för modelljärnvägar har noll och intet källvärde. Samma sak gäller en 1500-tals rekreation av Issos komplett med tyska landsknektar och riddare i full plåtrustning....

Vad gäller fotanglar så fungerar de utmärkt mot elefanter, se bara på slaget vid Gaza 312 fkr. där Ptolemaios använde dylika tillsammans med lätt infanteri mot Demetrios Belägrarens 43 stridselefanter.

Den Persiske Katafrakten
Medlem

Inlägg av Den Persiske Katafrakten » 13 mar 2005 14:50

Hexmaster skrev:
Den Persiske Katafrakten skrev:Räcker det inte att den överdrivet islam-vänliga historieskrivningen är fel, missvisande, falsk, revisionistisk, eller något annat neutralt invektiv? Varför "förolämpande"?

"Koll på rötterna" är odelat bra, så länge man håller koll på vad som är vad... När du skriver att "partherna gav oss fristad", menar du att ni fortfarande känner tacksamhetsskuld till dem? Liksom ni fortfarande hyser agg mot de som varit fientliga mot era förfäder för 200, 500 eller 1000 år sedan?

Säg att jag skulle stöta på ett domstolsprotokoll, där någon döms och avrättas för någonting. Skulle jag se annorlunda på saken om jag i efterhand fick reda på att det var min farmors morfars farmors morfar det var frågan om? Naturligtvis. Skulle jag identifiera mig med honom och försöka ta honom i försvar? ...Inte osannolikt, men jag skulle garanterat försöka kämpa emot så mycket jag bara kunde, för god forskning är alltid neutral, aldrig subjektiv.
Nej, ingen tacksamhetsskuld eller något sådant, jag har för länge sedan lärt mig att handskas med mitt lands historia. Även nedfallen. Jag tål bara inte när någon med flit förvränger historien.

Objektivitet i all sin ära är vad historieforskning handlar om, men detta byggs framförallt av fakta, logik, sannolikhet och reson. Det råder ingen tvekan om att akemeniderna, partherna och att sassaniderna var toleranta och mer diplomatiskt till sitt sätt än många andra riken. Samma sak som det inte råder någon tvekan om att den hellenistiska konsten minst sagt är imponerande. Men när man refererar till något som under några århundraden mött stor tvivel hos framstående historiker, något som till exempel Herodotus alltför glorifierade verk, eller till exempel Xenophon, så blir det genast väldigt subjektivt.

Vi drar en jämförelse, striden vid Qadesiye, i närheten av Ctesiphon. Perserna förlorade onekligen striden, men Arabernas brutalitet är det inte mycket som nämns om. Khalid Ibn Walid, kallad "Allahs Svärd" ska ha bett Allah om en seger mot Perserna och som tack för en sådan tjänst skulle han döda så många av "Fars-El'Najes" (De smutsiga Perserna) som möjligt. Efter vinsten så samlade man drygt 70 000 perser, troligen även kvinnor och barn, vid floden och under tre dagar så pågick massakern och floden färgades röd. Persiska flickor och pojkar såldes som slavar till Mecka och Medina, där de antingen skulle utnyttjas som sexslavar (Eller med ett finare ord, konkubiner) eller tjäna sitt syfte som ren arbetskraft. I ett imperium där slaveri varit ett okänt begrepp, förvandlades befolkningen till slavar.

Tyvärr så är detta förvrängt i dagens Iran. Ironiskt nog så sörjer man årligen döden av Ali Ibn Abu Talib, en massmördare, i just Iran. Detta tar jag som en enorm förolämpning. Vem har gett [dem, *moderators anmärkning*] rätten att förgripa sig på landets uråldriga historia? När man förvränger historia, så tar jag det hela i ett subjektivt sätt. Jag har lärt mig att acceptera att Islam är en del av Persiens historia, men att förvränga historia är bland det värsta jag vet. Mina historielärare i gymnasiet skydde mig likt pesten för att jag ofta protesterade. Varje gång lärarna nämnde "Gaugamela" eller "Thermopylae" så brast jag ut i skratt.

Nu förstår jag dock inte hur det hela relaterar till din sista kommentar. När det gäller lag och rätt, så är en mördare en mördare. Om min far var en mördare (I kallt blod), med bevis, så skulle jag hellre, ursäkta ordvalet, sparka honom mellan benen för att ha skämt ut min familj än att försvara honom. Det är så jag ser det.

Den Persiske Katafrakten
Medlem

Inlägg av Den Persiske Katafrakten » 13 mar 2005 15:15

Kapten_Gars skrev:Zama må vara öken idag men år 202 fkr så var det en pga årstiden torr grässlätt, det nordafrikanska klimatet var har förändrats enormt sedan dess. Att en okunnig tecknare visar platsen som öken gör den inte till öken lika lite som den sentida kartan över slagfältet på sidan du länkar till. Det finns bättre och mer pålitliga källor om Zama än websidan i fråga.

Och bilder på ett pågående krigsspel med tennfigurer i skala 1:300 på ett slagfält bestående av gräspapp avsedd för modelljärnvägar har noll och intet källvärde. Samma sak gäller en 1500-tals rekreation av Issos komplett med tyska landsknektar och riddare i full plåtrustning....

Vad gäller fotanglar så fungerar de utmärkt mot elefanter, se bara på slaget vid Gaza 312 fkr. där Ptolemaios använde dylika tillsammans med lätt infanteri mot Demetrios Belägrarens 43 stridselefanter.
Vad gäller krigsspel så de klockrena när det gäller formationer. Rekreationer är en annan sak.

Nu är det så att jag inte är någon expert om de puniska krigen, men jag har fått lära mig att Zama var en öken. Jag har hittat bilder, på just striden i öknen.

http://ron.heavengames.com/gameinfo/nat ... palmer.jpg

http://www.barca.fsnet.co.uk/Art/zama-tapestry.jpg

Jag vill gärna tro på dig för du verkar veta en hel del om just striden vid Zama, men du får gärna komma upp med källor. Google är relativt fattig på bilder, så om du har några sidor, så har du åtminstone mitt intresse. Söndag, vet du :roll:

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 mar 2005 15:20

Den Persiske Katafrakten skrev:Det råder ingen tvekan om att akemeniderna, partherna och att sassaniderna var toleranta och mer diplomatiskt till sitt sätt än många andra riken.
Ett modigt uttalande, som dock inte håller om man faktiskt går igenom frågan ordentligt. Då kommer man som sagt hitta det som motsäger detta påstående, precis som om någon påstod att Sverige är bättre än något annat land. Exempelvis så var man inte tollerant mot Manikeismen i det sassanidiska riket, utan Mani dog i fängelset. Precis som i andra riken alltså.
Den Persiske Katafrakten skrev:Vi drar en jämförelse, striden vid Qadesiye, i närheten av Ctesiphon. Perserna förlorade onekligen striden, men Arabernas brutalitet är det inte mycket som nämns om. Khalid Ibn Walid, kallad "Allahs Svärd" ska ha bett Allah om en seger mot Perserna och som tack för en sådan tjänst skulle han döda så många av "Fars-El'Najes" (De smutsiga Perserna) som möjligt. Efter vinsten så samlade man drygt 70 000 perser, troligen även kvinnor och barn, vid floden och under tre dagar så pågick massakern och floden färgades röd. Persiska flickor och pojkar såldes som slavar till Mecka och Medina, där de antingen skulle utnyttjas som sexslavar (Eller med ett finare ord, konkubiner) eller tjäna sitt syfte som ren arbetskraft. I ett imperium där slaveri varit ett okänt begrepp, förvandlades befolkningen till slavar.
Vilka är källorna till den här brutala massakern? Eftersom den inte nämns i senare historieskrivning, och snarare låter som ett försök till smutskastning mot de invaderande muslimska araberna, att göra dem till brutalare erövrare än de var.
Den Persiske Katafrakten skrev:...men att förvränga historia är bland det värsta jag vet.
Jag tror detta är något som vi alla ogillar, men med tanke på vad du själv skriver så är jag osäker på att du lever upp till dina egna ideal?

Och unvik att ge öknamn åt folk du har meningsskiljaktigheter med.

Mvh -Dan

*Edit* - Och angående bilderna på slagfälten som skulle visa klimatet, det är som Kapten Gars redan påpekat sentida målningar, och inte fotografiska ögonblicksskildringar från samtiden.