Langobarder - Goter

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 13 november 2002, 20:34

PS. läs Snorres prolog slutet där han liksom broderar ut stammen till stamsagan
Helt osökt är det ju inte när han nämner att det i England finns "gamla namn på land och platser som man kan förstå är givna på ett annat språk än detta" (dvs asarnas). Oden ska ha regerat i Saxland och saxarna var som bekant med om att erövra England och fördriva den keltiska urbefolkningen. Troligen har bara gränserna mellan olika germanfolk suddats ut ur folkminnet med tiden. Det är knappast som Snorre enbart sitter och fabulerar.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Fablering eller lån

Inlägg av catshaman » 18 november 2002, 10:07

Tja Livdragon
Inte vet jag vad du är ute efter. Vi talar i varje fall inte samma språk. Vare sig Odin eller aserna är materiella ting utan arkebegrepp. Hemligheten har vi bl.a. i utsagan om skeppet Skidblabner som man kan stoppa i fickan. All ord och begrepp har den egenskapen även begreppet
"tiovåningars hus"
.
Människan får nog ta på sig ansvart och även biskop Absalon som for till Arkona på Rygen 1169 för att lära rügerna veta hut och inte trotsa Jantelagen och katolska kyrkan. Alla bör vara lika i en kristen kyrka/ land. Mest var det antagligen ryktena om myckett guld och grannlåt i Svantevits tempel. De tidiga kungarikena och kyrkan var alltid i skrikande behov av guld för att kunna leva ståndsmässigt och imponera på Papa i Rom.
.
Nåja såväl Svantevit som Triglav var aser dvs. idoler/ bildstoder lockbilder som skulle locka folket under styret i Arkona. Det var inga märkvärdigt med dem. Svantevit kunne skrivas med en svatstika och betydde solårets fyrdelning. Det var en fyrkantig pelare med fyra olika ansikten som representerade kvartalen. Indierna började med sin Vishnu för fem - sex tusen år sedan. Triglav den trehövdade fanns ochså i den keltiska och nordiska kulturen och representerade månårets tredelning och kunne symboliseras med en symbol med tre uddar eller liknande.
.
I många av medeltidens kyrkor man började bygga vid Absalons tid finner vi en triad av kristna idoler/ bildstoder som med dåtiden språkbruk skulle kunna kallas aser/ lockfåglar. I vissa fall satte man krona på dem och det kunne vara Kristus flankerad av St. Olof och St Erik. Jag har nån text där det framgår att man långt efter St. Eriks död såg honom som en person man nämnde i brev dvs. man såg honom som en beskyddare. Men var fanns han? En idol i kyrkan eller osynlig i himlen?
.
Långt före Absalon fanns Svantevit bl.a. på en bildsten på Gotland. Inte att Absalon åkte dit och rev ned den. Sen bronsåldern har man avbildat Tiden som en gammal gubbe och ofta med fyre huvuden. På Gotland knäfaller den avlidne framför en lika skröplig Aelle = danska ordet för ålderdomen/ tiden man blir varse först mot sölutet av vandringen.
ha det catshaman

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Re: Fablering eller lån

Inlägg av Livdragon » 18 november 2002, 13:11

Inte vet jag vad du är ute efter. Vi talar i varje fall inte samma språk. Vare sig Odin eller aserna är materiella ting utan arkebegrepp.

Ja, du säger det, men jag menar att de är både och. Det mytologiska ramverket är mer eller mindre konstant och historiska händelser och personer har applicerats på det. Iliaden och Niebelungensången återgår på urgamla indoeuropeiska myter men slagen vid Troja och Katalunska fälten är historiska realiteter. Gränsen mellan myt och verklighet är flytande helt enkelt.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Inlägg av catshaman » 18 november 2002, 17:06

Puh! --- inmatningen fungerar ibland ibland inte
Min poäng är att hunner kan vandra men det kan inte aser. Har du sett en bildstod vandra även om man undrar om bildstoderna på PÅskön vandrat.
.
Attila kan regera medan Odin kan inte regera. Man måste hålla koll på karta och terräng. Mitt folkliga exempelom folket som inte viste om kung Erik levde eller inte viser på mytologins svagheter.
.
I televisionens barndom såg man gamlingar som inte viste om Dallas var verklighet eller inte. De diskuterade dem som det gällde en vanlig familj de kunne ringa till närsomhelst.
.
Jag sysslar med analys av idéer och måste hålla ett stringent språk. Jag måste hålla isär kategorierna för att inte dra fel slutsatser. Vetenskapen metod är skepsis och att sortera ut i strikta kategorier. Det är frågan om en praktisk Einsteins relativitetsteori som håller isär päron och äpplen och beskriver dem utifrån deras verklighet.
.
Aserna hör till fiktionen eller förebilderna
ha det catshaman

Skriv svar