Tikal i Guatemala
Tikal i Guatemala
Jag såg ett program om apor på svt2 där man som hastigast nämnde staden Tikal. Det sades att den var dubellt så stor som det antika Rom och samtida med det. Man hade fungerande agrokultur och avlopp osv.
Min fråga är om någon vet mer om den här staden som glömdes i Afrikas djungler samt var i Afrika finns den?
Mvh
Björn
Min fråga är om någon vet mer om den här staden som glömdes i Afrikas djungler samt var i Afrika finns den?
Mvh
Björn
- Rubber Duck
- Medlem
Staden Tikal låg inte i Afrika utan i nuvarande Guatemala. Tikal var en av maya-indianernas främsta städer. Lite mer om Tikal finner du på denna länk: http://www.belizex.com/maya/tikal.htm
Ok det förklarar ju en del för jag är rätt säker att de var Tikal de talade om. Jag hängde väl inte med i programet om apor då de reste från Afrika till Guatemala.
Eller hörde jag fel? Sa dom något annat än Tikal? och isåfall vad? någon som såg programet på TV 2 och var mer uppmärksam än jag?
Finns det en annan antik civilisation i Afrika glömd i någon djungel?
Mvh
Björn
Eller hörde jag fel? Sa dom något annat än Tikal? och isåfall vad? någon som såg programet på TV 2 och var mer uppmärksam än jag?
Finns det en annan antik civilisation i Afrika glömd i någon djungel?
Mvh
Björn
- Rubber Duck
- Medlem
Nej, det var Tikal som förekom i programmet. Poängen med det inslaget var att Tikal gått under på grund av miljöförstöring och överutnyttjande av naturens resurser. Detta under en tid när jorden hade en total befolkning på 50 miljoner människor (enligt Attenborough). För att visa vad som kan hända med oss om vi inte är varsamma.
- Djinghis Khan
- Medlem
Att Tikal var dubbelt så stort som antika Rom och samtida med staden är rena fantasier. Staden växte fram på 200-talet e.Kr. och hade som mest ca 10 000 invånare i stadskärnan samt ytterligare ca 40 000 i omnejd (OBS antalet invånare är väldigt omtvistat, ibland påstås det att staden hade 100 000, ja t.o.m. 500 000 invånare, men det är bara spekulationer från entusiaster som andra arkeologer och historiker ofta tillbakavisar). Visst var det stort för den nya världen, men påståenden som att "den och den kulturen/staden var överlägsen Rom, Egypten etc" är nog mest ett utslag för nyexotism á la Graham Hancock...
UrsusRex
Nubien nämns t.ex i bibeln som Kush och Moses påstås ha gift sig med en kvinna därifrån.
Om det finns speciellt mycket djungel är väl tveksamt eftersom det ligger där Egypten och Sudan möts och där bör det nog mest vara öken idag.
Nubien är väl det mest uppenbara exemplet , annars har du ju Aksum i Etiopien och Great Zimbabwe fast dom är inte lika gamla.Finns det en annan antik civilisation i Afrika glömd i någon djungel?
Nubien nämns t.ex i bibeln som Kush och Moses påstås ha gift sig med en kvinna därifrån.
Om det finns speciellt mycket djungel är väl tveksamt eftersom det ligger där Egypten och Sudan möts och där bör det nog mest vara öken idag.
igentligen är det ju bara hans ord mot ditt. Kan du ge några källor?Djinghis Khan skrev:Att Tikal var dubbelt så stort som antika Rom och samtida med staden är rena fantasier. Staden växte fram på 200-talet e.Kr. och hade som mest ca 10 000 invånare i stadskärnan samt ytterligare ca 40 000 i omnejd (OBS antalet invånare är väldigt omtvistat, ibland påstås det att staden hade 100 000, ja t.o.m. 500 000 invånare, men det är bara spekulationer från entusiaster som andra arkeologer och historiker ofta tillbakavisar). Visst var det stort för den nya världen, men påståenden som att "den och den kulturen/staden var överlägsen Rom, Egypten etc" är nog mest ett utslag för nyexotism á la Graham Hancock...
- Djinghis Khan
- Medlem
Ja varför skulle jag hitta på? Jag kollade upp siffrorna i Nationalencyklopedin (fast den duger väl inte som vanligt...) samtStompe skrev:igentligen är det ju bara hans ord mot ditt. Kan du ge några källor?Djinghis Khan skrev:Att Tikal var dubbelt så stort som antika Rom och samtida med staden är rena fantasier. Staden växte fram på 200-talet e.Kr. och hade som mest ca 10 000 invånare i stadskärnan samt ytterligare ca 40 000 i omnejd (OBS antalet invånare är väldigt omtvistat, ibland påstås det att staden hade 100 000, ja t.o.m. 500 000 invånare, men det är bara spekulationer från entusiaster som andra arkeologer och historiker ofta tillbakavisar). Visst var det stort för den nya världen, men påståenden som att "den och den kulturen/staden var överlägsen Rom, Egypten etc" är nog mest ett utslag för nyexotism á la Graham Hancock...
Grube, Nikolai: Chronicle Of The Maya Kings And Queens (Thames And Hudson 2000, London)
Kolla gärna också
http://www.alovelyworld.com/webgua/htmgb/tikal.htm
http://www.thegringosguide.com/PETENflo ... istory.htm
http://berclo.net/page01/01en-hist-maya.html
Som jag tidigare sagt så verkar ju alla forskare (och lekmän för den delen) vara väldigt splittrade i sin uppsakttning av stadens invånarantal. Den lägsta siffran jag hört är 10 000, den högsta siffran är en miljon... Det innebär en skillnad på 990 000 invånare, så jag har svårt att ta några uppgifter på allvar. NE skriver 50 000, så jag får lita på dem. Vill du istället tro på andra siffror så får du väl göra det, det är ju bara att välja och vraka så att säga - 50 000, 60 000, 90 000, 100 000, 120 000, 200 000, 500 000, 1 000 000...
/DK M
Tikal var en ganska stor stad med den tidens mått mätt. Men det brukar stå typ 50 000 i befolkning. Den enda verkliga storstaden i amerika var Tenoctitlan, d v s Aztekernas stad som låg på samma plats som Mexico City. Denna stad tros ha haft 200 000 invånare, vilket förmodligen var maxstorleken för en stad i den här delen av världen.Stompe skrev: igentligen är det ju bara hans ord mot ditt. Kan du ge några källor?