Pantheon

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Pantheon

Inlägg av Kynes » 27 februari 2004, 17:49

När byggdes denna byggnad?

Vem uppförde Patheon?

Varför byggdes den?

Vad har den används som? (Tempel?)

Slutningen stavas det Patheon?

Jag ska nämnligen till Rom med min italienska klass och skulle gärna vilja veta mer om denna byggnad.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 27 februari 2004, 18:23

Pantheon stavas det. Såvitt jag förstår var det ett tempel för alla gudarna.

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 3 april 2003, 22:22
Ort: Uppsala

Inlägg av MrMR » 27 februari 2004, 19:06

Byggt under den tidigare delen av Roms kjesartid.
Lättare information finns under http://www.greatbuildings.com/buildings/Pantheon.html.
/Martin

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 27 februari 2004, 19:11

Pantheon (Grek. Pan - allomfattande, alla, allt; -theon - gudar...ungefär, Till/för alla gudar alltså) byggdes ca 125 e.Kr av kejsar Hadrianus (tegelstenarna har övervägande den dateringen på sig). Byggnaden hyllar alla gudar som finns alltså.

På samma ställe hade tidigare en byggnad stått, som Agrippa uppfört under kejsar Augustus tid, varför Hadrianus (som var mycket blygsam) dedikerade byggnaden till honom, vilket visas av inskriptionen under pedimentet över ingången, M.AGRIPPA.L.F.COS.TERTIUM.FECIT (Marcus Agrippa, son av Lucius, Consul tre gånger, byggde denna).

Hadrianus byggde sannolikt Pantheon som en del i sin allmänna beundran av grekisk kultur (och den har ju ett grekiskt namn), och dennes allomfattande byggnadsprojekt över imperiet för att främja just grekisk konst och arkitektur.

Byggnaden är ju dock snarare ett gott exempel på just romersk arkitektur, eftersom domen är konstruerad av romersk betong (något som grekerna alltså skulle ha svårt att åstadkomma), utan något annat än väggarna som håller upp den (inga fula pelare i mitten eller så alltså!).

Domen bildar övre halvan av en sfär, vars underdel skulle sluta mitt på golvet under okularet i centrum av taket. Byggnaden är alltså en omslutning av en sfär kan man säga...

En anledning till att Pantheon bevarats, är ju att den på tidigt 600-tal gjordes om till en kyrka. Mycket av det ursprungliga är bevarat, men marmor på väggarna och golvet under domen är senare tillskott. Statyerna i portikerna likaså antar jag...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 28 februari 2004, 12:19

Tack för alla svaren. I min historie bok så stod det något om att tekniknologin för att bygga kupolen kommer från eturskerna, stämmer det eller?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 februari 2004, 15:24

Kynes skrev:Tack för alla svaren. I min historie bok så stod det något om att tekniknologin för att bygga kupolen kommer från eturskerna, stämmer det eller?
På vilket sätt då? Vad är det för historiebok?

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 28 februari 2004, 17:09

Den heter Epos, jag är inte 100% säker att det står där men jag har då fått för mig det skulle ha stått något sådant. Jag får återkomma med det när jag börjar om skolan (har sportlov denna vecka).

ScaryMary
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 februari 2004, 17:57
Ort: Stockholm

Inlägg av ScaryMary » 29 februari 2004, 18:10

Var det inte Commodus som uppförde den?

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 1 mars 2004, 10:08

ScaryMary skrev:Var det inte Commodus som uppförde den?
Dagens Pantheon byggdes av Hadrianus (men det har funnits andra byggnader med samma syfte och namn på samma plats):
http://architecture.about.com/library/blpantheon.htm

Commodus torde inte ha varit inblandad då han levde efter Hadrianus.

Henrik

Skriv svar