Romarnas stridssätt?

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 februari 2004, 10:56

Extremexemplet som Matern berättar om var förintelsetåget mot helveterna (urschweizarna såvitt jag förstår). De fick en seger mot romarna vid nåt tillfälle; hämnden drabbade dem 50 år senare... De skoningslösa hämnarna hänvisade just till sin rätt till hämnd pga händelserna innan någon av de närvarande var född...
Japp och här tror jag att romarnas styrka låg - hämnden. Romarna led nederlag på nederlag och deras historia är bara en enda lång upprepning på den ena förintade armén efter den andra. Men romarna verkade tillslut alltid ha kunnat sätta upp en ny armé och fortsätta striderna som om inget hade hänt - vilket tillslut knäckte fienden.
Djinghis:
Du beskriver de få undantagen, innan Marius reform (Arausio), ett exempel på gerillataktik (Teutoburgerskogen), och efter en lång rad inbördesstrider som sugit musten ur den romerska hären och omvandlat den.
Träning, beväpning och nummerär har inget med framgång att göra. Endast motivation och fältherrens taktik avgör striderna. Ett av problemen med romarnas arméer var att de ofta hade urusla fältherrar som tillsatts på sin post pga deras politiska erfarenhet och inte militära förmåga. Det var det, tror jag, som gjorde att romarna led nederlag på nederlag och ständigt förlorade mot alla deras fiender

/DK M

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 25 februari 2004, 12:22

En sak som inte riktigt kommit fram än är ju dynamiken i Roms armé.

Till att börja med är de så taktiskt drillade att de kan byta ifrån sina pilum till kortsvärd. Här finns det fler exempel att ta, men jag nöjer mig med ett. Man kan alltså ändra taktiken efter behov. Här lär Roms armé varit vida överlägsen barbarernas. För det andra så uppvisar de en otrolig förmåga att hämta sig snabbt. Man skickar en armé emot fienden och armén blir omintetgjord. Snart har man ställt upp en ny armé, man övertygar unga pojkar att gå emot samma fiende. Hur gick det till när man motiverade dem??? Till sisst, så ändrar man och tar till sig nya taktiker i stort sett hela tiden. Lära av dina misstag.

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 25 februari 2004, 18:22

Djinghis Khan skrev:Träning, beväpning och nummerär har inget med framgång att göra. Endast motivation och fältherrens taktik avgör striderna.
Nu generaliserar du alldeles för mycket. Ett mer balanserat uttalande tycker jag skulle vara "Motivation och taktik är de viktigaste faktorerna för framgång, men träning, beväpning och numerär spelar också in." Läs Sun-Tzu för en intressant inblick i forntida resonmang kring militär styrka.

/Martin

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 februari 2004, 19:38

SolitaryMan skrev:
Djinghis Khan skrev:Träning, beväpning och nummerär har inget med framgång att göra. Endast motivation och fältherrens taktik avgör striderna.
Nu generaliserar du alldeles för mycket. Ett mer balanserat uttalande tycker jag skulle vara "Motivation och taktik är de viktigaste faktorerna för framgång, men träning, beväpning och numerär spelar också in." Läs Sun-Tzu för en intressant inblick i forntida resonmang kring militär styrka.

/Martin
En av de absolut största fältherrarna genom tiderna var den av ngn anledning ganska okända Abd el-Krim, som ledde Riffkabylerna i Marocko i strid mot spanjorer och fransmän under 20-talet. Hans trupper var mycket numerärt underlägsna och hade knappast ngn proffesionell träning, men de vann gång på gång enorma segrar. Resultatet kan endast förklaras med riffernas motivation och deras ledares fältherreförmåga

/DK M

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 25 februari 2004, 20:17

Nja, inte endast, väl? De spanska värnpliktigas urusla moral, minst lika undermåliga utrustning och officerarnas utbredda korruption och vidsträckta inkompetens spelade en stor roll i riffkabylernas segrar. Men det var onekligen en bedrift hur man än ser på saken.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 februari 2004, 21:25

Stefan skrev:Bemanningen av gränsbefästningar var inte heller något heligt i sig. Det var helt enkelt mest praktiskt. Nånstans måste de ju ändå vara förlagda, och helst ville man inte ha dem i närheten av Rom. Det var deras praxis att flytta på trupperna när så behövdes dit de behövdes. Långa stunder höll de med rena lapptäcken, brandkårsutryckningar hit och dit, flera månader långa ilmarscher fram och tillbaka i extrema fall.
De höll inte på och försvarade gränserna in absurdum, utan de använde sin begränsade arme där den behövs och kompletterade gränsförsvar med att de körde med hämnd. Gick germanerna över gränsen och härjade romerska besittningar så kom hämnden förr eller senare, de kom med eld och svärd ibland flera år senare.
Så... Legionerna var stationerade längst gränserna, där hotet från barbarstammarna var högst (längst Rhen och Donau låg det under Augustus tid 12 legioner längst denna gräns, och 150 e.Kr låg där 10 legioner, och ca 200 e.Kr låg där 16 legioner). Dessa gjorde "brandkårsutryckningar när det behövde (vilket blev oftare och oftare under 100-talet och 200-talet). Ändå anser du inte att de såg skyddet av gränserna som en prioritet (helig, in absurdum)?

Hela deras politik i gränsområdena gick ut på att bevara gränsens okränkbarhet, genom diplomati med de olika stammarna, hot och mutor, och uppmuntran av konflikter mellan dessa framför konflikt med Rom, och projicerandet av Rom som oförlåtande och mäktigt. Gallenius införde på 260-talet sin härreform (en rörlig kavallerireserv) med syftet att ingripa mot gränskränkningar.

Gränsen var dock självklart mycket sårbar pågrund av sin längd, och en kraftsamling mot en enskild punkt var vad som ledde till genombrytningar, och sedan inledande segrar mot utskickade mindre avdelningar. I slutändan besegrades dock dessa inbrytningar av en större här utskickad av kejsaren eller ledd av denne, fram tills 300-talet. Redan under 200-talet så var det största problemet att riket splittrades genom interna maktstrider som lämnade luckor i gränsförsvaret när legionerna användes för just maktstriderna.
Djinghis Khan skrev:Träning, beväpning och nummerär har inget med framgång att göra. Endast motivation och fältherrens taktik avgör striderna.
Hur går det här med nummerär ihop med det innan?
Djinghis Khan skrev:Men romarna verkade tillslut alltid ha kunnat sätta upp en ny armé och fortsätta striderna som om inget hade hänt - vilket tillslut knäckte fienden.
Vann romarna på numerär alltså? :wink:

Nåja, jag kan förstå om man vill mildra myten om den okrossbara romerska armén, för det är ju mycket en myt. Men Romarrikets utbredning har mycket att göra med taktik och utbildning, för utbildning ger bättre motivation genom bättre moral. Den överlägsna taktiken och formationsstriden är ett resultat av träningen i just formationsstrid.

Och romerska hären hade visserligen en ledning utsedd från senatorer och unga riddare (equites-klassen), som som sagt hade föga militär bakgrund (vilket så småningom ändrades under 200-talet av behovet av erfarna ledare), men varje centuria leddes av erfaren centurion - som steg i rang från ledet. Kanske inte vattentätt, men erfarenhet fanns att tillgå i alla fall om man letade efter den.

Numerären är en förutsättning för att kunna föra krig över huvud taget, och taktiken är medlet att vinna slagen. Och romarna vann de avgörande slagen.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 25 februari 2004, 21:46

Djinghis Khan skrev: En av de absolut största fältherrarna genom tiderna var den av ngn anledning ganska okända Abd el-Krim, som ledde Riffkabylerna i Marocko i strid mot spanjorer och fransmän under 20-talet. Hans trupper var mycket numerärt underlägsna och hade knappast ngn proffesionell träning, men de vann gång på gång enorma segrar. Resultatet kan endast förklaras med riffernas motivation och deras ledares fältherreförmåga

/DK M
Börjar jag käbbla om det här kommer vi snabbt från ämnet om romarnas stridssätt, men det jag var ute efter var att du skulle mildra ditt alldeles för kategoriska uttalande om att motivation och fältherreförmåga var det enda viktiga.

Vinner två man alltid mot tiotusen, bara de är mer motiverade och bättre ledda?

Vinner två man beväpnade med torra grässtrån mot tiotusen man med stridsvagnar, bara de är mer motiverade och bättre ledda?

Vinner två man beväpnade med torra grässtrån, utan en minuts militär utbildning mot tiotusen man i stridsvagnar med femton års utbildning, bara de är mer motiverade och bättre ledda?

Gnälligt, jag vet, men jag ville bara få fram min poäng.

/Martin

Användarvisningsbild
Stompe
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 februari 2004, 02:34
Ort: Örebro

Inlägg av Stompe » 25 februari 2004, 22:19

nog är det häftigt med herr krim, men nu ska vi väl inte överdriva och säga att det alltid är så??

jag menar de germanska stammarna var väl inte direkt inspirerade av varandra utan drog ihop för att det var nödvändigt?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 26 februari 2004, 13:03

Börjar jag käbbla om det här kommer vi snabbt från ämnet om romarnas stridssätt, men det jag var ute efter var att du skulle mildra ditt alldeles för kategoriska uttalande om att motivation och fältherreförmåga var det enda viktiga.

Vinner två man alltid mot tiotusen, bara de är mer motiverade och bättre ledda?

Vinner två man beväpnade med torra grässtrån mot tiotusen man med stridsvagnar, bara de är mer motiverade och bättre ledda?

Vinner två man beväpnade med torra grässtrån, utan en minuts militär utbildning mot tiotusen man i stridsvagnar med femton års utbildning, bara de är mer motiverade och bättre ledda?

Gnälligt, jag vet, men jag ville bara få fram min poäng.

/Martin
Jag antar att du förstår vad jag menar? Att romarnas krig mot diverse folk kan jämföras med kriget mellan Marocko och Spanjorer + Fransmän under 20-talet.
Vann romarna på numerär alltså?
Det finns ju gränser iofs, men att ha dubbelt så många soldater i ett fältslag är inte en garanti för segern. Romarna vann på resurser, det är skillnad på de totala resurserna som man kan sätta in i ett krig och antalet soldater man har närvarande i en drabbning

/DK M

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 februari 2004, 15:45

Djinghis Khan skrev:Det finns ju gränser iofs, men att ha dubbelt så många soldater i ett fältslag är inte en garanti för segern. Romarna vann på resurser, det är skillnad på de totala resurserna som man kan sätta in i ett krig och antalet soldater man har närvarande i en drabbning.
Jag vill påminna om länken som SolitaryMan bidrog med. Om man skådar antalet slag som räknas upp, så verkar det onekligen som om romarna vann lejonparten av dem. Pågrund av överlägsen strategi, taktik, utbildning och utrustning. Så den tidigare slutsatsen "Romarna led nederlag på nederlag och deras historia är bara en enda lång upprepning på den ena förintade armén efter den andra." är inte rimlig. Visst inträffar vissa katastrofer tidvis, men det är inte mönstret.
http://www.roman-empire.net/diverse/battles.html

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
S.P.Q.R.
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 februari 2004, 22:46
Ort: I Sverige, men inte på urberget!

Inlägg av S.P.Q.R. » 2 mars 2004, 19:11

[quote]Angående romersk taktik som den utmålas på film - ngt som stör mig är just att man aldrig (i ngn film jag har sett) får se hur romarna använde sitt allra dödligaste och effektivaste vapen - pilum. Att kasta spjut rakt in i fiendens slagställning måste varit förödande [/quote]

Jag håller med dig att spjutkastandet alltid kommer i skymundan.
Tanken med dessa var dock i främsta hand av tvinga fienden att kasta sina sköldar. De romerska spjutspetsarna var av bly. När de satte sig i sköldarna så bröts de inte de böjdes - varvid sköldbäraren var tvungen att kasta sin sköld. Romarna mötte sedan den "avsköldade" motståndaren med ett leende, kort sticksvärd OCH en sköld...

MVH
S.P.Q.R.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 3 mars 2004, 07:46

S.P.Q.R. skrev:
Angående romersk taktik som den utmålas på film - ngt som stör mig är just att man aldrig (i ngn film jag har sett) får se hur romarna använde sitt allra dödligaste och effektivaste vapen - pilum. Att kasta spjut rakt in i fiendens slagställning måste varit förödande
Jag håller med dig att spjutkastandet alltid kommer i skymundan.
Tanken med dessa var dock i främsta hand av tvinga fienden att kasta sina sköldar. De romerska spjutspetsarna var av bly. När de satte sig i sköldarna så bröts de inte de böjdes - varvid sköldbäraren var tvungen att kasta sin sköld. Romarna mötte sedan den "avsköldade" motståndaren med ett leende, kort sticksvärd OCH en sköld...

MVH
S.P.Q.R.
nja. spetsarna var av härdade, metallpinnen som spetsen satt på var av ohärdat järn, vilket gjorde att den vek sig vid träff. Däremot satt det en blyvikt på spjutet (det ena, de hade två så vitt jag vet) som skulle tynga ner skölden, så att man kunde kasta det andra, lättare direkt mot motståndarens kroppar. detta skiftade dock säkerligen med tiden.

Illern
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 mars 2004, 20:33
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Romarnas stridssätt?

Inlägg av Illern » 4 mars 2004, 20:52

Stompe skrev:2: finns det några bra hemsidor som innehåller denna sortd info?
Kanske:
http://webpages.charter.net/brueggeman/

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 5 mars 2004, 20:32

S.P.Q.R. skrev:
Djinghis Khan skrev:Angående romersk taktik som den utmålas på film - ngt som stör mig är just att man aldrig (i ngn film jag har sett) får se hur romarna använde sitt allra dödligaste och effektivaste vapen - pilum. Att kasta spjut rakt in i fiendens slagställning måste varit förödande
Jag håller med dig att spjutkastandet alltid kommer i skymundan.
Tanken med dessa var dock i främsta hand av tvinga fienden att kasta sina sköldar. De romerska spjutspetsarna var av bly. När de satte sig i sköldarna så bröts de inte de böjdes - varvid sköldbäraren var tvungen att kasta sin sköld. Romarna mötte sedan den "avsköldade" motståndaren med ett leende, kort sticksvärd OCH en sköld...

MVH
S.P.Q.R.
Att man hystandet av pilum kommer i skymmundan stämmer nog säkert bra,
men det som stör mig mer är att romarna alltid har samma utrustning oavsett
vilken film det handlar om.
Jag kan inte erinra mig att jag sett legionärer på film med t.ex. rund eller oval sköld.
Samma enformighet gäller t.ex. kroppspansar, hjälmar och spjut.
Det verkar som legionärer i alla filmer ges samma utrustning som i Asterix.


Ang. legionärer, pilum & germaner:

Den romerska legionen var framtagen för att strida mot tungt infanteri
och då f.f.a. i form av den makedoniska falangen med sina långa stickspjut.
Mot dessa kompakta formationer, med soldater som hade skölden upphängd
med en rem runt kroppen och spjutet instucket mellan skölden och sköldens rem
var kombinationen legionärer/pilum säkerligen ypperligt effektiva.
Detta eftersom:

1 - Soldaten i falangen i praktiken ej kunde höja skölden för att värja sig
mot ett nedfallande spjut.
2 - Eftersom en av ett pilum nedtungt sköld ej kunde kastas (skölden fastlåst av spjutet)
3 - Spjutet låstes fast dels av skölden och dels av att spjutet låstes fast mellan raderna av legionärer eller t.o.m. under deras sandaler.
4 - Det faktum att soldaten i falangen låstes fast/ned av sin sköld och sitt spjut
gjorde att han troligtvis hade mycket svårt att dra sitt svärd och än mindre nyttja detta effektivt.


Mot det lättare germanska infanteriet var däremot pilum troligen mindre effektiv.
Detta av flera skäl. Men först en generell beskrivning av germanerna
och en jämförelse med folkvandringtidens legioner.
(och nu varnar jag för att jag generalliserar)


Germanerna

Den germanske krigaren växte upp i ett samhälle där krig
(vilket för germanen var nära nog identiskt med att plundra)
var den enda yrkesutövning som var värdigt en riktig man.
(även om t.ex. även smeder torde ha varit högt aktade)
När den unge mannen tog värvning hos någon lokal potentat
för att ingå i dennes...följe så var den unge germanen redan begåvad
med en mycket krigisk kultur och troligvis även en hel del träning i att använda vapen.
Denna unga soldat var då troligtvis förhållandevis enkelt utrustad med t.ex.
sköld, hjälm spjut och yxa.
Om den unge mannen tog över en plats som tidigare tillhört en numera stupad släkting
så var det troligt att den unge mannen även fick delar av dennes utrustning
i gåva* äv den lokala potentaten.
Denna utrustning kunde t.ex. var ett svärd eller kroppspansar.
Om denna utrustning var inhemsk, d.v.s. tillverkad av germanerna själva så
var den troligtvis bättre än romarnas massproducerade diton.

Hur som helst så började den unge mannen sannolikt sin tjänst med mindre
men bitvis bättre utrustning än sin romerska motsvarighet.
Allteftersom den unge mannen deltog i plundringståg så förvärvade han mer och bättre utrustning,
(erövrad romersk och inhemskt producerad)
för att till slut (om han överlevde) kunna ståta med en lika omfattande
men kvalitativt (relativt legionären) överlägsen utrustning.


Germanerna i strid

Vid strid så grupperade sig germanen på s.k. svinfylking.
Denna formering var inte någon triangel utan vid gruppering snarare rektangulär.
I denna formering så gällde att ju längre fram och ju närmare mitten
desto "finare" var man.
Längst fram i mitten stod m.a.o. "chefen" och de mest erfarna,
skickliga och välutrustade krigarna stod längst fram och i mitten.

Vid framryckning så hade formationens flanker en tendens att släpa efter
(jämför med falangernas drift åt höger vid framryckning)
varvid formeringen övergick åt att anta något som troligvis liknade en triangel.
Denna triangels spets utgjordes av krigare som troligvis var både skickligare
mer välutrustade och bättre mentalt förbereda än genene legionär.

När man närmade sig fiendens formation så använde man först sina kastvapen
(kastyxor och spjut inklusive s.k. anger som var en kopia av pilum)
för att sedan bryta in.
Om anfallet ej slog igenom fiendens formation så tenderade formationen att
"plattas ut" till en linjeformering.


Legionären

Den romerske legionären var troligvis inte romare utan troligare armenier, hunner eller t.o.m. german.
Anledningen till att han tog värvning var pengarna och hans pålitlighet var därför låg
(det hände att legionärer bytte sida då plundrandet tedde sig som luckrativt).

För att bruka sina kastspjut
(inte nödvändigtvis pilum eftersom dessa under folkvandringstid alltmer ersattes av konventioella spjut)
så var man troligtvis p.g.a. den täta formeringen tvungen att kasta sina spjut samtidigt, relativt rakt (rakt fram) och ungefär lika långt.
Mot en falang var detta inget problem eftersom falangens front var rak
och formeringen rektangulär.
De flesta spjut borde därför träffa inom falangen och p.g.a. dess täthet
borde många träffa någon mål.


Legionären vs. germanen

Mot den mer oformliga svinfylkingen så blev det dock svårare då ett samtidigt kast
rimligvis borde resultera i att en stor del av spjuten landade utanför svinfylkingen eller att svinfylkingens spets hann bryta in innan kastandet av spjuten.
(om man kastar för att träffa spetsen på svinfylkingen så kommer många
spjut att landa brevid spetsen och framför flankerna/flyglarna.
Om man kastar mot basen av svinfylkingen så torde svinfylkingens
hårda spets tränga in i den egna formeringen oskadda samtidigt som man försöker kasta sina spjut)

Tii skillnad mot soldaten i en falang av makedonisk snitt så kunde germanen
dessutom enkelt höja sin sköld för att värja sig mot fiendens spjut.

Så summa summarum:

Vid inbrytningen så riskerade legionären i det främsta ledet att möta soldater
som var skickligare, mer erfarna, mer härdade och bättre utrustad än han själv,
samtidigt som han om han hade riktig otur ej kunde bruka sin sköld effektivt
eftersom någon german valt att parkera sitt anger-spjut genom hans sköld.

Trots detta så verkar romarna ha vunnit de flesta (större) slag, vilket egentligen
inte är förvånande med tanke på den bättre romerska drillen och med tanke
på att större fältslag inte var vad de små germanerna strötrövarbanden sökte i krig.
Germanerna sökte plundring, vare sig det handlade om att stjäla från civilbefolkningen
eller att ta utrustning från smärre nedkämpade romerska förband.

(*) Den unge mannen fick behålla gåvan tills det att han stupade då den gick tillbaka
till den lokala potentaten (eller dennes arvinge).
Denna gåva gavs då med ganska stor sannolikhet till en yngre manlig
släkting till den numera stupade och inte riktigt lika unge mannen.

jason71
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2004, 08:06
Ort: från? sverige

Re: Romarnas stridssätt?

Inlägg av jason71 » 1 april 2004, 22:55

Stompe skrev:Tjo! registerade mig nyss här och har nu ett par frågor...
1: hur stred igentligen rommarna?

min uppfattning(baserad på filmer och min kickass skolhistoriebok ;) )
är att de igentligen hade en mitt bestående av vanliga legionärer med kortspjut och sköld, tätt ihoppackade och bakom dem, helst på höjdterräng stod en massa bågskyttar och skjöt som tokar.
sedan hade de flanker med lättkavaleri som sedan skulle flanka in i hopen... Detta är typ det mest logiska jag kunnat tänka mig, om man ser till att germanerna lyckades besegra rommarna. SOm hade sitt stela tillgångavägs sett.

2: finns det några bra hemsidor som innehåller denna sortd info?
De andra har svarat så bra på din fråga, men jag vill ändå skriva en kommentar. Det stridssätt som du beskriver tycker jag påminner starkt om hur man stred i början av medeltiden t ex i england innan normanderna kom. En sköldmur, stödjande bågskyttar och så kavalleri i reserv. Jag är inte så bra på detta, men det är så jag uppfattar det .

Romarna hade en serie mycket flexibla taktiker. De var alround och just därför är det lite svårt att svara allmänt på din fråga, för de använde olika taktiker beroende på situationen. Bäst var de på att med sina väldiga sköldar skydda sig mot projektiler, och de föredrog att strida tätt sammanpackade eftersom deras korta spjut och svärd kom bäst till sin rätt då. De var starkt bepansrade, och mycket starka i individuell strid man mot man.

Den här sidan tycker jag är mycket bra, för den har snygga bilder på olika formeringar. http://www.roman-empire.net/

Det som jag uppfattar som legionens största styrka är att den är en armé i miniatyr. Den har kavalleri, kastspjut, bågskyttar, artilleri (d v s katapulter eller ballistor), och soldaterna är duktiga på att bygga befästningar, vallgravar och liknande. Med andra ord fanns det i princip ingen uppgift som legionen inte var vuxen. Det brukar stå att om fienden lät romarna få tid på sig att gräva ned sig (börja bygga), då var slaget redan förlorat. Romarna var oövervinnerliga om de fick god tid på sig. Enda chansen var genom bakhåll, eller i alla fall en snabb attack utan att ge dem tid att få andrum.

Att germanerna och andra barbarfolk kunde slå denna effektiva krigsmaskin beror helt enkelt på att de själva tjänstgjorde i den romerska armén. Barbarerna lärde sig på så sätt romarnas stridskonst in i minsta detalj, och visste alla svagheterna. Romarna lärde s a s upp barbarerna. Det handlar alltså inte om att romarna var stela och barbarerna flexibla utan snarare om att barbarerna lärde sig av sina misstag, samt att många av dem tjänstgjort i imperiets armé. En annan faktor kan också vara att barbarerna ofta var fysiskt större och starkare än de små sydlänningarna. Romarna var klart kortare än germanerna och det är klart att råstyrka kan ge en avgörande fördel i en strid.

Jag är dock lite av amatör angående det här. Vill du djupdyka i det så kan du ju leta upp på böcker av en herre som heter Tacitus. Där står mycket mellan raderna. Han är en svårläst, men mycket skicklig skribent.

Skriv svar