Romerska skriftspråk

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Romerska skriftspråk

Inlägg av jofredes » 18 januari 2004, 10:41

Utöver det latinska alfabetet ska rommarna ha haft två övriga skriftspråk, åtminstone ett var nån slag vardaglig skrivstilsskrift som var anpassad för att snabbt unna ristas inpå vaxtavlor, är det nån som vet nått om detta?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 januari 2004, 19:57

Vad jag vet så nyttjade romarna enbart latin, etruskiska och grekiska, med medföljande alfabeten. Etruskiskan användes i liten utsträckning i religiösa sammanhang av spåmän, haruspices (som antas vara etrusker till en början för att sedan ersättas av kunniga romare med tiden), och dog sakta ut under republik och kejsartid. Grekiskan blev ju det lärda språket allt eftersom kontakten med hellenistiska riken ökade. Latinets alfabet utvecklades ur grekiskans, och något annat alfabet känner jag inte till, men visst förekom "skrivstil" på detta alfabet. Förkortningar är vanliga på bl.a. gravskrifter. Men att några andra alfabet skulle förekomma känner jag inte till...
Kanske någon annan?

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 19 januari 2004, 10:41

Lite före vår tideräknings början började romerska skrivare använda ett stenografisystem, uppfunnet av den sedermera frigivne slaven Marcus Tullius Tiro (skrivare åt Cicero), kallat det tironiska systemet (det hade förstås inspirerats av tidigare system, grekiskan hade flera system för stenografi och poeten Quintas Ennius uppfann ett romerskt system redan runt 200 fKr som aldrig blev särskilt populärt), det första stenografisystemet som kom i allmänt spritt bruk. Symbolerna ristades på vaxtavlor och användes bland annat för att protokollföra viktiga tal exakt så som de hölls. Den romerska kurian höll sig snart med runt 40 heltidsarbetande stenografer.

Exempel på hur det kan se ut:
Bild

Tämligen kryptiskt, men tydligen väl fungerande. Betydligt svårare att lära sig än modern stenografi, med tusentals symboler. Men effektivt.

Kan det vara detta du tänkte på?

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 22 januari 2004, 15:32

Ja, det var nog det som jag tänkte på.

Skriv svar