Karthago, första puniska kriget och Hannibal

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Plutokraten
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 22 juni 2003, 11:18
Ort: Sverige

Karthago, första puniska kriget och Hannibal

Inlägg av Plutokraten » 7 januari 2004, 13:26

Behöver hjälp till en skoluppgift (Historia A), ska skriva ett fiktivt "brev" och berätta lite om hur folk levde och så.. Och eftersom jag fick Karthago som ämne tänkte jag välja att skriva som om jag vore en fotsoldat i Hannibals armé, kanske på den legendariska vandringen över Pyrennérna.. Men det uppstår då genast ett antal frågor och följdfrågor:

- Vad kan en karthegisk (?) bondson ha för namn? "Nisse från Karthago" funkar ju inte.

- Hur skedde rekryteringen av soldater i Hannibals armé?

- Hur stred Hannibals trupper? (Taktik, beväpning, formeringar och sånt vore intressant.)

Plus allt ni kan tänka er är väsentligt. Tack.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Re: Karthago, första puniska kriget och Hannibal

Inlägg av Armfeldt » 8 januari 2004, 11:43

Namn: Pappan hette Hamilkar Barkas. Der låter inte som ett speciellt ovanligt namn, så säg att en vanlig bondsoldat kunde heta Baarkass (redigerat namn). Hans bröder hette Hasdrubal och Mago och var verksamma bl.a. i Spanien.

Rekrytering: Jag är osäker här. Jag tror det handlade om tvångsrekrytering. Allt säkrare blir jag om hur det var med den frågan när tiden närmar sig året 0, romarna började skapa en yrkesarmé då.

Striden: Kavalleriet på den tiden skulle kanske kunna jämföras med dagens pansarvapen, kavalleriet placerades oftast vid flyglarna där de inte kunde störa infanteriets framryckning.
Infanteritet var oftast indelat i flera linjer. Den första, den andra, den tredje osv. Hannibal hade ju som bekant oftast stridselefanter till sitt förfogande. Dessa kunde han placera längst fram för att sedan låta dem göra den första stöten mot fiendens uppställda linjer och skapa oordning bland dessa.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 8 januari 2004, 12:25

Rekryteringen inom Karthagos armé skedde till stor del genom värvandet av legotrupp, främst från afrikanska områden (libyen, Numidien), vilket i de antika annalerna tidvis är ett problem för karthagern då dessa kräver pengar även om det går dåligt och plundringen som följd är liten. Men Karthago utgjordes ju av ett handelsimperium, så betalningsmedel fanns väl oftast i alla fall. Men även någon slags medborgararmé (milis) fanns, vilka utgjorde kärnan. Det var alltså inte tvångsvärvning det handlade om. Även om Karthago inte var en demokratisk stat i stil med Athen eller Rom, utan leddes av ett adelsvälde (ungefär som i Rom tidigare då då :) ) som troligen innebar följen av klienter som kunnat utgöra fotsoldater (men då spekulerar jag).

Under fältslag så grupperades hären i klassisk stil med infanterifalangen i centern och kavalleri på sidorna för att utmanövrera fiendens kavalleri och försöka komma åt infanteriets flanker och rygg. Elefanter nyttjades mest för sin förmåga att skrämma motståndaren och deras hästar, elefanter går att döda om man är ihärdig och håller stånd, men då gäller det att man samarbetar, inte flyr från att bli manglad. Dessutom kan de lika gärna springa mot de egna trupperna om de blir rädda...

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 9 januari 2004, 10:15

Du kan låta soldaten berätta om hur man fäster ris i hornen på kossor. Sedan föser man dem emot romarna efter att man har tuttat eld på riset. Trix som detta utövades av hannibals arme när de tågade ner genom alperna mot Rom.

Användarvisningsbild
Plutokraten
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 22 juni 2003, 11:18
Ort: Sverige

Inlägg av Plutokraten » 9 januari 2004, 18:47

Hehe überjunge, kul idé.. Får se om den passar in. :wink:

Till Armfeldt & Dûrion; det verkar som om D. har rätt i frågan. Karthago använde tydligen ganska uteslutande av legotrupper med en kärna av officerare från storfamiljerna, magnaterna.

I frågan om att hitta på en fiktiv romare (fick bli det till slut) så hittade jag två mycket intressanta sidor:
http://www.vroma.org/~bmcmanus/roman_names.html
http://www.legionxxiv.org/nomens/

Användarvisningsbild
Jarl
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 december 2003, 18:06
Ort: Småland / Gotland

Inlägg av Jarl » 25 januari 2004, 01:40

Om jag inte minns fel, fanns det fler av dessa trix.

För att överhuvudtaget få med sig de elefanterna var man tvungen att ta till en del knep. Då de inte störtade ner bland alperna kunde ett vattendrag orsaka mycket bekymmer. Elefanterna vägrade åka flotte. Så man fick helt enkelt lura dem att de fortfarande stod på fast mark. På flottarna lades det jord och gräs.

Romarnas motmedel till Hannibals elefanter, var skicka (inoljade)brinnande grisar mot dem. Elefanterna blev nervösa av att ha skrikande grisar rännandes bland fötterna (tassar? hovar?) och blev rädda, varpå de flydde trumpetandes in bland Hannibals egna led.

Elefantförarna fick sedan ha en vass syl/kniv, redo att sticka in i elefantens nacke om den skulle börja skena när grisarna kom anstormandes.

Källan är Populär Historia (tidning). Nummer minns jag inte.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: Karthago, första puniska kriget och Hannibal

Inlägg av Dan Koehl » 25 januari 2004, 16:10

Armfeldt skrev:Namn: Pappan hette Hamilkar Barkas. Der låter inte som ett speciellt ovanligt namn, så säg att en vanlig bondsoldat kunde heta Baarkass (redigerat namn). Hans bröder hette Hasdrubal och Mago och var verksamma bl.a. i Spanien.
Särskilt vanligt var nog namnet inte, hans far Hamilkar, eller mer korrekt Admikar, (fran puniska bdmlqrt=Melquarts tjänare, en viktig gud i Tyrus) var general och tillhörde utom tvivel Karthagos aristokrati, (Serge Lancel 2000) och att kalla en bondson för Barkas blir nog lika trovärdigt som att kalla en svensk torpare Loewenhaupt.

Barkas kan komma fran arabiskans Baraka, som lär skall betyda Carisma, eller fran brq som betyder blixt.

Silius Italicus skriver i en dikt att "de gamla Barkas" skulle härstamma fran Baal eller Belus, vars son deltog i grundandet av Karthago. Baal skall här tydas som "store herren" och aterkommer i förnamnet Hannibaal (puniskt Hnb´l="Baals gunstling").

Hamilkar föddes 275 f.Kr. och var redan 247 f.Kr. överbefälhavare över den puniska hären i Sicilien. I hisorikern Valerius närvaro kallade Hamilkar sina söner "dessa är lejonen som jag avlat för Roms förstörelse".

-Ingen vanlig bondefamilj...

Skriv svar