Världens äldsta stad.

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Världens äldsta stad.

Inlägg av LasseMaja » 7 januari 2004, 12:33

Hur var det nu, var det sumererna eller Jeriko som var äldst? Vilka städer bland de sumeriska var de första och fanns det fler tillhörande samma kulturområde som Jeriko?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 januari 2004, 13:56

Ett ämne som är lika kärt som att älskar sina barn som jag förstår, trots att jag inte har hunnit så långt ännu. Det jag menar är att det har länge spektulerat kring världens äldsta stad.

Ur
Jeriko

Är de städer som oftast omtalas som världens äldsta städer.

Världens första kyrka som jag har hört talas om ligger ett par mil utanför Jordaniens huvudstad Amman.

Stefan

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 7 januari 2004, 14:26

Det beror så väldigt mycket på hur man definierar "stad". Hur många invånare måste en boplats ha för att kallas "stad"? Måste den ha murar? Hus (dvs. inte hyddor)? Raka gator? Administrationsbyggnader? En majoritet av icke-bönder i befolkningen?

Beroende på hur man definierar det hela kan man komma fram till alla möjliga olika slutsatser. Kräver man en hög grad av urbanisering för att kalla något en stad är det nog Uruk som ligger bäst till. Annars är Catal Huyük en bra kandidat. Jeriko har en äldre historia av bosättning, men jag tror Catal Huyük var tidigare med att likna något man kan kalla en stad.

Ur har flera sumeriska föregångare som är äldre (Uruk, Eridu, Nippur, Kish mfl.), så den är nog diskvalificerad.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 7 januari 2004, 14:48

Çatal Hüyük är den äldsta stad som man hittat , men det skulle ju kunna finnas äldre städer under marken...

/DK M

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 januari 2004, 15:11

Det är många varianter om man smular sönder definitionen stad, men tråden handlar om världens äldsta stad. Sedan beror det också på hur man sönderdelar definitionen "stad".

Talar man om världens äldsta städer så är det nog uppenbart att det var murar, sedan kan det tilläggas att husen såg lite speciella ut. Invånarmässigt kan man säga att det borde som mest runt ett par hundra personer i de äldsta städerna.

De städer som finns för närvarande kan man säga att London grundlades av romarna under 400-talet. York är också av gammalt daga, Birka är nog den äldsta staden i Sverige.

Jag tänker nog krydda på med att skriva att den yngsta huvudstaden i världen är nog Canberra. Staden grundades på 1910-talet efter Melbourne och Sydney hade svårt att komma överens om vem av dem som skulle vara huvudstaden.

Stefan

Användarvisningsbild
FkKlinken
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 juli 2003, 08:30
Ort: Stockholm, Södermalm

Inlägg av FkKlinken » 7 januari 2004, 16:19

Stefan Lundgren skrev:
Jag tänker nog krydda på med att skriva att den yngsta huvudstaden i världen är nog Canberra. Staden grundades på 1910-talet efter Melbourne och Sydney hade svårt att komma överens om vem av dem som skulle vara huvudstaden.

Stefan

Jag tror nog att staden Brasilia är yngre, då den invigdes 1960 och enbart byggdes för att vara den nya huvudstaden i Brasilien.

Källa: http://w1.132.telia.com/~u13205791/sydamerika.html

Fridens liljor // Fk Klinken

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 7 januari 2004, 17:10

Talar man om världens äldsta städer så är det nog uppenbart att det var murar, sedan kan det tilläggas att husen såg lite speciella ut. Invånarmässigt kan man säga att det borde som mest runt ett par hundra personer i de äldsta städerna.
Inte Çatal Hüyük, den hade flera tusen invånare

/DK M

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 januari 2004, 20:52

Som redan sagts är definitionen på "Stad" problematisk, är den ens klar i modern tid?

Vi kan väl säga bofasthet och växtodling under ordnade former på en begränsad yta?

Jeriko var ca 7500 f.Kr omgärdad av en stadsmur, men invånarantalet var inte särskilt stort då arealen var 1,6 hektar. Innanför muren bodde man i jordhyddor tät intill varandra och längst muren. Utanför odlade man lokala sädesslag.

Catal Hüyük var ca 6000 f.Kr en stad med ca 1000 hus på ca 13 hektar, vilket ger en befolkning på ca 5- 6000. Staden var dock inte omgiven av någon mur, husen i sig själva tjänade som försvar genom att ingången utifrån gick genom taket, ingen ingång på marknivå utåt alltså. Rum för rituella handlingar fanns, och utanför bedrevs jordbruk.

Under Samarra-perioden i Mesopotamien (5600 - 5000 f.Kr) uppstod större bosättningar som bedrev organiserad konstbevattning, Sawwan och Choga Mami, men de var på ca 5 hektar utan stadsmur. Bevis på erkännande av äganderätt och proffesionell tillverkning av keramik finns. De räknas dock som byar av arkeologerna.

Ubaid-kulturen (ca 5000 -3750 f.Kr) är främst betecknat av Eridu, som under sen Ubaid-tid var ett område på ca 10 hektar med ca 2000 invånare, där man bedrev bofast åkerbruk med konstbevattning. Från ca 3500 f.Kr finns det tecken på arkitektur som senare utvecklas till tempel. Någon stadsmur är jag dock osäker på om man hittat. Tempelarkitekturen utvecklades dock fullt ut i Uruk mellan 3500 - 2900 f.Kr, med Ziggurat.

Så Catal Hüyük ligger bra till för att kallas den första staden om man utgår från folkmängden, är det en strukturfråga så är Jeriko en bra kandidat.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 8 januari 2004, 03:20

Det jag har hört om Jeriko är snarare att det skulle vara världens äldsta ännu bebodda stad.
Stefan Lundgren skrev:Världens första kyrka som jag har hört talas om ligger ett par mil utanför Jordaniens huvudstad Amman.
Vilken kyrka är det och hur gammal är den ?

Den äldsta kandidat jag hört talas om (och besökt) är en grotta i Antiokia (S:t Peters grotta), den stad som numera kallas Hatay och ligger i Turkiet på gränsen till Syrien, som apostlarna sägs ha inrett som kyrka under deras flykt från Jerusalem (strax efter Jesu död). Den används än idag som kyrka, fick en pampig entré under korstågstiden och är ett klassiskt kristet pilgrimsmål.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 8 januari 2004, 11:09

Jag har faktiskt hört att Byblos i Libanon är den äldsta staden.
Staden beräknas ha grundats 7000-8000 f.Kr.

Den kanske är världens äldsta hamnstad.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 8 januari 2004, 12:35

Armfeldt skrev:Jag har faktiskt hört att Byblos i Libanon är den äldsta staden.
Staden beräknas ha grundats 7000-8000 f.Kr.

Den kanske är världens äldsta hamnstad.
Vad jag vet så är fynden från Byblos som äldst från ca 2500 f.Kr, med ett urbant centrum och kontakt med Egypten.

Uppdatering angående Jeriko: Stadsmur fanns ca 8000 f.Kr (med de cirkulär lerhyddorna innanför) och fynd som föreslår handelskontakter med Anatolien, och vid "Pre-pottery Neolithic B"-perioden (ca 7000-6500 f.Kr) fanns det bebyggelse även utanför muren, med rektangulära hus.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 januari 2004, 13:52

Lindir

Jag kan har lika mycket rätt som fel om världens äldsta kyrka i Jordanien. Själv har jag bott i den jordanska huvudstaden i nästan två år så jag hörde emellanåt att det var världens första kyrka som också såg ut som en sådan. Vad jag har hört uppgift på så byggdes den runt 1700 år sedan, den är mer eller mindre ruin nu och platsen är relativt otillgänglig.

Jeriko eller Ur är världens äldsta städer, den sistnämnda har jag för mig att den inte finns längre, medan Jeriko har blivit mera en modern stad.


Djinghis Khan

Çatal Hüyük, ligger den i Turkiet nånstans, för den staden har jag inte hört talas om.


FK Klinken

Brasilia byggdes upp mitt inne i regnskogen, undrar om det fanns nån "bosättning" där innan man beslöt att huvudstaden skulle ligga där. Då är vi mer eller mindre överens om att de yngsta huvudstäderna ligger i Australien och Brasililen.


Om vi utgår ifrån våra definitioner om "staden", var är eran då?

Min är följande:
En samling hus som står tätt intill eller en bit ifrån varandra. Stad-samhälle-by-gård upphörde att gälla i Sverige 1971 för dem som vill veta detta.

Stefan

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 8 januari 2004, 14:57

Stefan, jag förstår inte varför du envisas med att vilja ha med Ur. Bara i samma land (Sumer) finns många städer som är äldre. Eridu, Kish, Nippur, Uruk mfl. Staden Ur råkar bara vara mer känd eftersom den omnämns i bibeln, men den är inte äldst av städerna i området.

Catal Huyük ligger mycket riktigt i nuvarande Turkiet. Och är betydligt äldre än alla de sumeriska städerna, inklusive Ur. Catal Huyük och Jeriko är nog de bästa kandidaterna till titeln "världens äldsta stad" vi hittills känner till. Min högst personliga gissning är att det säkert finns några fler från ungefär samma tidsepok (7000-6000 f.vt), men inga som är särskilt mycket äldre.

Men om din definition av stad verkligen endast är "en samling hus som står tätt intill eller en bit ifrån varandra" finns det naturligtvis mycket äldre städer. Varenda liten stenåldersbosättning skulle i princip kunna betraktas som en stad med den definitionen. Du får nog lägga till ett krav på minimibefolkning eller minimiantal hus om definitionen skall bli meningsfull.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 januari 2004, 15:57

OK Engan, då skrotar jag staden Ur från listan på världens äldsta städer bara för din skull. :D
Jo, ur historiskt synpunkt så såg städerna lite annorlunda ut än dagens städer, det var mycket tätare mellan husen förr och en av de främsta faktorerna var ju den skarpa brandrisken.

Stefan

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 3 april 2003, 22:22
Ort: Uppsala

Inlägg av MrMR » 10 januari 2004, 13:40

I den här tråden pratas rätt friskt om städer i mindre asien alt färmre orienten men hur ser det ut om man går längre österut? Hur gamla är bosättningarna i Indien (Mohenjo Daro exempelvis) och Kina med omnejd? Är samtliga dessa yngre?

/Martin

Skriv svar