Lucia - mörk eller ljus?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Lucia - mörk eller ljus?

Inlägg av Djinghis Khan » 12 december 2003, 16:10

Så finns det samtida källor som i detalj beskriver vilken hårfärg Lucia hade? Det är ju nämligen ett vilt ståhej kring om Lucian skall vara blond eller mörk. De flesta påstår ju ofta att "Den riktiga Lucia var ju mörk". Vet man det eller är det en generaliserande gissning? Visst, mörkt hår dominerar på Cicilien men jag har faktiskt sett naturligt ljushåriga cicilianare, vilket inte utesluter att den riktiga Lucia kan ha haft en annan hårfärg än brunt lr. svart. Själv föredrar jag brunetter och föreställer mig Lucia som mörk, men jag kan ju inte vara säker. Dessutom, om allt ska vara så rejält realistiskt så ska ju den "riktiga Lucian" bära en röd dräkt istället för en vit, och hon ska ha ögonen utstuckna och lagda på ett fat...

/DK M

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Lucia - mörk elelr ljus?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 december 2003, 16:55

Djinghis Khan skrev:...om allt ska vara så rejält realistiskt så ska ju den "riktiga Lucian" bära en röd dräkt istället för en vit, och hon ska ha ögonen utstuckna och lagda på ett fat...

/DK M
Nä, det där med röd dräkt låter alltför radikalt! :) Men däremot skulle även jag föredra en brunett, för brunetter är snyggare och stämmer mer överens med den generella hårfärgen hos italienskor över lag.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 12 december 2003, 17:50

Eftersom Sicilien har haft fenisiska, grekiska, romerska, bysantiska, arabiska, normandiska, spanska och italienska herrar så kan flickans hårfärg ha kunnat varit vad som helst. Är det någon som läst legenden om henne? När levde hon?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 december 2003, 18:09

På 300-talet tror jag det var, ett offer för de hemska förföljelserna av kristna. Så då var det i stort sett Sikaner, Sikeler, Fenikier (Karthager), Greker och Romare som varit där.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 12 december 2003, 19:15

Nu är väl inte Luciatåget direkt meningen att vara någon form av historisk rekonstruktion (då skulle nog ingen vilja spela Luciarollen ...).

Lucia dog martyrdöden år 304 (enligt traditionen). Det är i princip allt man vet om henne. Legenden berättar i och för sig litet mer: hon dödades under kejsar Diocletianus kristendomsförföljelse genom att hon, efter att för sin tros skull ha fått ögonen utstungna, brändes på bål (ljuskronan kan ses som symbol för detta). Eftersom elden inte skadade henne blev hon därefter slutgiltigt dödad med svärd.

Hon har aldrig varit något speciellt betydande helgon, och anledningen att hon firas i Sverige är inte att hon är den hon är, utan att hon råkade firas enligt den katolska helgonkalendern på just den dag då julfastan under medeltiden inleddes (av detta skäl åt man även efter reformationen sju frukostar före soluppgången, bland annat på den samma natt slaktade julgrisen, berättar NE).

Anledningen till att hon brukar framställas med ljust hår är troligen att det från början inte alls var just Lucia figuren i Luciatåget skulle föreställa, utan att hon skulle föreställa den ängel (och de är ofta ljushåriga) som förekom i samband med de gamla stjärngosseupptågen (stjärngossarna i sin tur föreställde ursprungligen de tre kungarna som kom med gåvor till Jesusbarnet).

Vad gäller Autenticiteten (eller bristen därpå?) i Lucias hårfärg kan man ju också dra paralleller till de olika framställningarna av Jesus som förekommer över hela världen. I det moderna västerländska samhället vill man ju ofta ha honom autentiskt framställd, så som en palestinsk jude kan ha sett på den tiden, men traditionellt har han alltid anpassats efter den kultur han ska vara relevant för: ljushårig med blå ögon här, asiatiskt utseende i Asien, svarthyad i Afrika, osv. Detta har aldrig ansetts som något problem, eftersom det inte är det minsta relevant hur han egentligen såg ut (vilket man ju dessutom inte vet, om man inte ska tro på Veronikas svetteduk eller de gamla ikonlegenderna).

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 13 december 2003, 23:29

Med risk för att få mitt inlägg förpassat till loungen:
Luciafirandet är ett sent påfund i Sverige, det var inte förrän under 1800-talet som diverse väckelserörelser sökte omvandla denna starkt hednisk-influerade sed, bland annat genom att införa kaffeservering vid sängen på morgonen och annat vi känner igen idag. Det första luciatåget kom inte förrän 1927.
Lucians hårfärg är säkert inspirerad av den tidsanda som rådde då.

Jag rekommenderar Markus Skogsberg från Lunds Paganistiska Studentförenings artikel om lussefirandet:

http://w1.461.telia.com/~u46112416/Arki ... 021212.htm

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 14 december 2003, 01:28

Widsith skrev:[...] det var inte förrän under 1800-talet som diverse väckelserörelser sökte omvandla denna starkt hednisk-influerade sed [...]
Har du något annat belägg för Luciafirandets "hednisk-influerade" ursprung än Skogsbergs fria spekulerande i artikeln du länkar till?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 14 december 2003, 02:11

Widsith skrev:Det första luciatåget kom inte förrän 1927.
Det första officiella Luciatåget på Skansen i den processionsform vi använder idag, och med en officiell Lucia vald i en tidningsomröstning, ja. Lucia(-upp-)tåg i olika former förekom dock tidigare än så, framför allt i Västsverige, och det första Luciafirandet i något så när modern form man känner till förekom på Luciadagen år 1764 på Horns Boställe norr om Skövde. Kandidaten Carl-Fredrik Nymann fick där stifta bekantskap med "Ett vitklätt fruntimmer med gördel om livet...stora tända ljus i varsin silverljusstake" (som Kjell Dellert citerar det på akademin.orgs sida). Sedan spreds det först i högreståndskretsar, och så småningom genom västsvenska studenter till folkhögskolor runt om i landet och till universiteten i Lund och Uppsala. Och 1927 nådde det slutligen till nationalhelgedomen Skansen och fick den fulländade form vi ser idag ...

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 14 december 2003, 12:26

Har du något annat belägg för Luciafirandets "hednisk-influerade" ursprung än Skogsbergs fria spekulerande i artikeln du länkar till?
Oh ja. Enligt den gamla Julianska kalendern inträffade årets längsta natt den 13 december. Det var när man införde den Gregorianska kalendern 1753 som denna dag flyttades till den 22:a. Det var en förtrollad natt med mycket skrymt och oknytt i farten, och på en del håll satt man och vakade nattten igenom, givande akt på tecken som skulle kunna berätta om det kommande året.

Luciatågen säger du förekom redan innan 1927. Javisst, men då under namnet "lussefärden", och då anspelande på Lucifer och ingen annan, betänkande att det var, eller enligt gamla kalendern hade varit, årets längsta natt. Man sotade sina ansikten, klädde sig i gamla kläder och djurhudar, och drog runt mellan gårdarna och sjöng och skrålade. På dessa lussefärder fanns det ingen Lucia med, utan en viss "Lussepär", i djurpäls, uppstoppad med halm och med horn i pannan. Gissa vem det föreställde.

I Västsverige fanns det en Lucia, men då en "lussebrud", den vackraste av traktens flickor fick enbart iklädd långhalm dansa med alla unga män under den så kallade lussefesten. Lussebrud är ingenting annat än Lucifers brud, vilket var vad munkar och präster kallade Freja, vilken var vad denna lussebrud ursprungligen personifierade.

Stjärngossen har ursprungligen ingenting med Lucia att göra, det var skolgossar som från 1600-talet fram till 1835, då seden förbjöds, gick runt i gårdarna och tiggde pengar till sin skolgång. Inte heller sången om Staffan har med Lucia att göra, utan sjöngs ursprungligen på Annandag Jul av kringridande drängar och bondsöner. Båda dessa sedvänjor har flyttats till Luciadagen för att ge den något slags substans.

Det enda helgon präster och munkar hittade, som hade ett liknande namn som Lussebruden, var Lucia. Anledningen till att man kunde hitta exempel på ett mer "civiliserat" sätt att fira Lussebruden år 1764, var just att man sökte etablera en kristen tradition runt den 13:e december.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 15 december 2003, 02:27

Nu är det inte hundraprocentigt klart vad vi diskuterar: är det själva Lucia-gestalten, namnet på firandet eller ursprunget till att man över huvud taget firar något just den dagen? Eller något annat? Det låter ju utan tvekan fullt rimligt att man hade saker för sig just för att det var årets längsta natt, men hur ser just själva beläggen ut för det hedniska sättet att förhålla sig till den natten?

Vad gäller Luciafirandets förhållande till dessa äldre företeelser, är jag inte övertygad att jag ser någon icke-kristen företeelse som finns kvar i kontinuitet med äldre traditioner från den natten. Dvs jag ser det inte alls. Men överbevisa mig gärna. :)

Att det inte är Lucia vi "egentligen" firar är nog alla överens om, och att namnlikheten mellan Lucia och Lusseper/lussegubbar osv bara är en slump är väl också ganska klart.

En fråga dock, om dina alternativa förklaringar: Är det något i mina förklaringar ovan (eller nedan) som du vill bestrida, eller är det bara fråga om kompletterande upplysningar?


Och så några kommentarer på ditt inlägg:
Widsith skrev:Luciatågen säger du förekom redan innan 1927. Javisst, men då under namnet "lussefärden", och då anspelande på Lucifer och ingen annan, betänkande att det var, eller enligt gamla kalendern hade varit, årets längsta natt. Man sotade sina ansikten, klädde sig i gamla kläder och djurhudar, och drog runt mellan gårdarna och sjöng och skrålade. På dessa lussefärder fanns det ingen Lucia med,
Nu talade jag i och för sig inte om det äldre bruket, utan om den typ av Luciadagsfirande som är känt från 1754, där en vitklädd kvinna med band om livet och tända ljus i håret (eller i handen, i det fallet) utgör centrum i firandet. När denna gestalt började kallas Lucia vet jag däremot inte, men det kanske du gör? Eller var det inte förrän 1927?

Denna ljusgestalt anses vara hämtad från det tyska kinkenjes (Kindken Jesus=Jesusbarnet), som i det protestantiska Nordtyskland var en flicka i vit klänning med ljuskrans i håret som skulle föreställa Jesusbarnet, och som kom med julklapparna i stället för katolikernas Sankt Nikolaus, omnämnd i Sverige på 1600-talet, och troligen spelande samma roll i delar av Sverige som i Nordtyskland. Protestanterna var ju inte mycket för helgon, så de var tvungna att hitta en mer biblisk gestalt (Jesus) för julklappsutdelandet än vad katolikerna hade gjort. Detta gör det också litet märkligt att tänka sig att protestanterna i Sverige var de som dammade av det i princip bortglömda katolska helgonet Lucia ...

Sveriges mindre renlärigt protestantiska dragning syns i och för sig också på att denna kinkenjes roll först togs av julbocken på 1700-talet, och sedan från 1800-talets slut av jultomten, som ju bara är det katolska helgonet Sankt Nikolaus igen, fast lätt förklädd (och lätt korsad med den inte speciellt kristne gårdstomten).
Widsith skrev:utan en viss "Lussepär", i djurpäls, uppstoppad med halm och med horn i pannan. Gissa vem det föreställde.
Lucifer är väl inte heller speciellt hednisk, för övrigt ...?
Widsith skrev:Lussebrud är ingenting annat än Lucifers brud, vilket var vad munkar och präster kallade Freja, vilken var vad denna lussebrud ursprungligen personifierade.
Visst, det är möjligt att detta hade någon koppling till Freja, men jag upprepar min fråga: har du något belägg för det?
Widsith skrev:Stjärngossen har ursprungligen ingenting med Lucia att göra, det var skolgossar som från 1600-talet fram till 1835, då seden förbjöds, gick runt i gårdarna och tiggde pengar till sin skolgång. Inte heller sången om Staffan har med Lucia att göra, utan sjöngs ursprungligen på Annandag Jul av kringridande drängar och bondsöner. Båda dessa sedvänjor har flyttats till Luciadagen för att ge den något slags substans.
Nejvisst, stjärngossarna föreställde som sagt från början de tre vise männen som gestaltades vid olika upptåg runt jultiden (ursprungligen hör de hemma på trettondagen) och Staffan är den svenska namnformen av Stefan, som var den förste martyren och fortfarande firas den 26 december. Hans koppling till julen och julhistorien är inte större än att han råkade ha sin firningsdag just på tredjedag jul. Kinkenjes (Luciafigurens förebild rent utseendemässigt) firades i sin tur på Sankt Nikolaus dag, den 6 december - alternativt på juldagen - så sammantaget har vi samlat en hel drös firningar från en hel månad (6 december till 6 januari) på en enda dag ...

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 15 december 2003, 09:41

Lindir skrev bla. "traditionellt har han alltid anpassats efter den kultur han ska vara relevant för: ljushårig med blå ögon här, asiatiskt utseende i Asien, svarthyad i Afrika, osv. Detta har aldrig ansetts som något problem, eftersom det inte är det minsta relevant hur han egentligen såg ut".
Egentligen är detta helt följdriktigt. Guds son ser ju inte ut på något speciellt sätt; han föddes på en viss bestämd plats för att agera i ett visst bestämt miljö. Det är självklart att han föddes till sitt jordiska liv enligt de lokala sedvänjorna och utseenden. Skulle Han födas ist i Afrika skulle han säkert vara svart, osv.
Så måste det vara, om man är konsekvent i tron.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 15 december 2003, 10:34

Tanken var inte att här skriva någon slags folkloristisk avhandling. För att inte diskussionen skall svälla ut alltför mycket, vill jag gå tillbaka till vad det var som från början fick mig att reagera:

Lindir skrev:
Hon har aldrig varit något speciellt betydande helgon, och anledningen att hon firas i Sverige är inte att hon är den hon är, utan att hon råkade firas enligt den katolska helgonkalendern på just den dag då julfastan under medeltiden inleddes
Man kunde av detta få tanken att Luciafirandet i den form det har idag skulle ha fortgått i Sverige sedan medeltiden, vilket naturligtvis är fel.

Jag skulle kunna vända på diskussionen och lägga bevisbördan på Lindir genom att be honom bevisa att Luciafirandet har något med den kristna kyrkan att göra, men det tänker jag inte göra.
Istället, låt oss gå tillbaka till vad diskussionen egentligen handlar om, Lucias hårfärg...

Då måste man först bestämma sig för vilken Lucia man menar är den riktiga. Är det det italienska helgonet man menar, eller är det det i Sverige konstruerade Luciafirandet från 1927 med en blond och blåögd flicka enligt den tidens ideal? Vilken Lucia är den mest riktiga för oss? Är det rent av Lussebruden som är den som är mest riktig för oss?

Om det gäller det italienska helgonet så kan hon ju faktiskt ha haft vilken hårfärg som helst.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 15 december 2003, 14:52

Widsith skrev:Man kunde av detta få tanken att Luciafirandet i den form det har idag skulle ha fortgått i Sverige sedan medeltiden, vilket naturligtvis är fel.
Javisst, det är vi som sagt fullkomligt överens om. Kopplingen till julfastans inledning under medeltiden kommer från folkloristen Jan-Öivind Swahn. Själv har inte forskat i ämnet. Han nämner inget om vare sig Freja eller andra hedniska kopplingar bland de diverse olika trådar han ser vävas ihop till dagens Lucia-tradition, och det är därför jag är nyfiken på vad det finns för belägg för detta. Han behöver definitivt inte ha rätt bara för att han är professor i ämnet, men ska jag lita på någon annan version vill jag gärna se något belägg.

Men vill du inte svara på det så slipper du naturligtvis. Min nyfikenhet kvarstår dock.

Frågan om Lucias hårfärg är vi givetvis också överens om: det finns inget sätt att ta reda på det. Om man antar att hon fick ljust hår 1927 av "rasbiologiska" skäl, kan man också argumentera att dagens tjat om att hon "måste ha mörkt hår eftersom hon var från Sicilien" också är rasbiologiskt/raskategoriserande grundat. Hon kan ha haft vilken färg som helst då, och hon kan ha vilken färg som helst nu. Det väsentliga är ljus i hår, inte ljust hår. Ni kan med gott samvete rösta på Luciakandidater av vilken hårfärg som helst, om det är det ni sysslar med. :wink:

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 15 december 2003, 15:52

Samförstånd är det bästa ting...

Då kan vi återgå till Djinghis fråga:
Så finns det samtida källor som i detalj beskriver vilken hårfärg Lucia hade?
Jag har hittat en hänvisning till en Acta från 400-talet som sägs vara den tidigaste omnämningen av S:ta Lucia. Det är möjligen Acta Martyrum man menar. Denna samling är så gammal att den till och med innehåller några skildringar av förhör av kristna i Rom, innan de slängs till lejonen och vad man nu kan hitta på. Vad som exakt står i denna om Lucia vet jag dock inte.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 15 december 2003, 17:04

Widsith skrev:Luciafirandet är ett sent påfund i Sverige, det var inte förrän under 1800-talet som diverse väckelserörelser sökte omvandla denna starkt hednisk-influerade sed, bland annat genom att införa kaffeservering vid sängen på morgonen och annat vi känner igen idag. Det första luciatåget kom inte förrän 1927.
För att åter avvika från ämnet :wink: Luciafirandet har ett äldre ursprung än 1927. Och det var inte väckelserörelserna som spred seden utan Skansen. På skansen har Lucia firats sedan 1893. Så här står det på Skansens hemsida.
Redan 1893 kunde Skansens publik för första gången möta Lucia. Så här såg hon ut vid sitt besök i Bollnässtugan enligt en närvarande journalist: ”…en fager qvinna i hvit drägt med rödt florsgehäng över bröstet och på hufvudet en krona med sex brinnande ljus.”
Luciaseden hade nog inte varit vad den är om inte Stockholms Dagblad 1927 ordnade en tävling där Stockholms Lucia röstades fram. Det blev början till det svenska lussandet i hem, skolor och på arbetsplatser.
http://www.skansen.se/evenemang/lasmer_2.asp?EID=609

Skriv svar