VEM var Jesus

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Modéus
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 3 december 2003, 20:19
Ort: Stockholm

VEM var Jesus

Inlägg av Modéus » 4 december 2003, 23:34

Jag har hört något om att Jesus skulle ha kommit ifrån Gallien.

Om det stämmer så var han med andra ord kelt och då är ju sannolikheten att Jesus skulle varit rödhårig ganska stor.

Någon som har god kännedom om detta?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 4 december 2003, 23:43

Nej, han kom inte från Gallien. Han kom från Galiléen (i nuvarande Israel).

Användarvisningsbild
Modéus
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 3 december 2003, 20:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Modéus » 4 december 2003, 23:58

Ok

Dåvarande Palestina?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 december 2003, 00:14

Nej, i dåvarande Judaea, en romersk provins.
Senast redigerad av 1 Dûrion Annûndil, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 5 december 2003, 00:16

Modéus skrev:Dåvarande Palestina?
Dåvarande romerska provinsen Iudaea (Judéen), som år 135 e Kr bytte namn till Syria Palaestina (Palestina). Själva området kallades ibland Palestina även före det (liksom idag), men det varierade litet vad namnet syftade på (liksom idag).

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1583
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 5 december 2003, 00:42

Ska man vara riktigt petig så växte Jesus upp i den romerska klientstaten Galiléen och Peréen som 4 f Kr-39 e Kr styrdes av Herodes den stores son Herodes Antipas.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 december 2003, 00:48

Var inte dessa en del av Judaea, som blev romersk provins 6 e.Kr?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1583
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 5 december 2003, 00:54

Dûrion Annûndil skrev:Var inte dessa en del av Judaea, som blev romersk provins 6 e.Kr?
Det beror på hur man definerar provins. Galiléen och Peréen var formellt sett en självständig stat men dess utrikespolitik dikterades av Rom, och i det avseendet sorterades Galiléen och Peréen under den romerske prokuratorn i Judeaes ansvarsområde.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 5 december 2003, 02:08

Källor, tack.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 5 december 2003, 05:35

Örjan skriver "Ska man vara riktigt petig så växte Jesus upp i den romerska klientstaten Galiléen och Peréen som 4 f Kr-39 e Kr styrdes av Herodes den stores son Herodes Antipas."

Nja, att Jesus egentligen var Herodes Antipas undersåte har en historisk poänger. Läser man bibeln, så när Jesus blev arresterad och skulle dömas, skickade man över honom ett tag till Herodes Antipas. Det var således ingen tillfällighet. Men den erfarne politikern Antipas insåg ju att det var en fälla, vad han en gjorde skulle han kritiseras, så han återremitterade ärendet... (som sagt, jag minns inte längre detaljer, det var ett antal år sedan jag jobbade med detta, men det var huvudpoängen).

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 6 december 2003, 10:39

Jesus var år 0-30:s Gahndi ;)......

Nä men allvarligt, förlåt att det är O.T men tänk om Mahatma Gahndi verkat och levt under en tid då kommunikationerna var mindre effektiva?
Vid tiden då nyheten om honom nått G.B hade han varit en man förmögen till gudomliga verk.

Vet inte om detta är "förbjudet" eller ej på Skalman, men jag menar inte att klanka ner på någons tro eller liknande. För mig är det dock troligare att Jesus var en vanlig människa som utförde stordåd och underverk snarare änGuds son och liknelsen med Gahndi är rätt häftig tyckte jag då jag hörde den första gången.

Mvh
Björn

mickis
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 oktober 2003, 13:51
Ort: Borlänge

Inlägg av mickis » 25 december 2003, 18:32

D. Andersson skrev:Källor, tack.
Bibeln? :lol:

mickis
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 oktober 2003, 13:51
Ort: Borlänge

Inlägg av mickis » 25 december 2003, 18:38

Är det nån här som har sett filmen Life of Brian?

Den filmen fick mig att se Jesus och tron på ett helt annat sätt. Tänk om det va så som i den filmen? Att allt samman bara var en överdrift?

Filmen driver visserligen fruktansvärt mkt med religonen och Jesus... Men den var intressant.

obs. jag är inte emot kristendomen eller nån annan religon heller - jag är konfrimerad och så vidare, men det var en tanke som slog mig när jag såg denna film.

//mickis

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 26 december 2003, 15:22

mickis skrev:
D. Andersson skrev:Källor, tack.
Bibeln? :lol:
Jag hade i bakhuvudet att det här är ett historiskt forum, inte ett religiöst, och söker därför historiska källor. Men de lär vara obefintliga.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 26 december 2003, 22:41

D. Andersson skrev:Jag hade i bakhuvudet att det här är ett historiskt forum, inte ett religiöst, och söker därför historiska källor. Men de lär vara obefintliga.
Det finns gott om historiskt stoff i Bibeln även om man måste tolka det med försiktighet (precis som alla andra samtida källor). Vilket påstående/vilka påståenden var det du ville ha källa till?

Skriv svar