Nuragherna på Sardinien

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Nuragherna på Sardinien

Inlägg av jofredes » 30 november 2003, 14:15

Lite varstans på Sardinien kan man se avhuggna konformiga stenmonument. De är spår av nuragherna som levde på ön för tretusen år sedan. Byggnaderna användes både som bostäder och befästningar, folket är försvunna men vad mer vet man om dem?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 30 november 2003, 14:20

Angående Sardinien kan man tillägga det intressanta faktum att sardinierna (sardinerna?) är paniskt rädda för havet, trots att de lever på en ö... Det finns inte en enda bosättning intill havet. Så hur kom de dit?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 30 november 2003, 16:31

Jag hittade en sida som beskriver nuragher och avogt inställda sardinier (sardiner?). Nuragher tycks vara vad jag kan förstå de fästningshus folket har byggt sedan bronsåldern, fönsterlösa, trånga hus som alltså användes som bostäder. Folket har alltid varit så avogt inställda till omvärlden att de idag inte liknar något annat medelhavsfolk. Att de är svåra att ha att göra med förstås av detta spanska talesätt om dem: "Pocos, locos y mal unidos".
Hur länge har dessa sardinier levt åtskilda från omvärlden? Sedan bronsåldern? De verkar vara ett slags amish-folk, fast många gånger värre.
Nåväl, här är länken:
http://cyberitalian.com/html/gal_33.htm

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 30 november 2003, 17:10

När man talar om dem som byggde nuragherna verkar det som om man talar om "nuragiska folket", så jag antar att man kan kalla också dem för nuragher. Intressanta dysterkvistar detta! Helt isolerade, om inte materiellt så i alla fall kulturellt, från resten av Europa, så att de missar både Renässans, Reformation, Upplysning och vem vet vad mer.
Jag har hittat ytterligare en sida som behandlar det nuragiska folket mer specifikt. Nästan längst ned på sidan finns en meny som leder vidare.
http://www.sardinian.net/sardinia/histo ... tion_a.htm

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 1 december 2003, 22:09

Det här var ju bra. Sardinierna verkar vara nästan lika mystiska som guancherna, man behöver inte åka till någon regnskog bara för att studera exotiska kulturer, vi har dom ganska nära inpå oss.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 2 december 2003, 22:05

Hittade en bra bild på en Nurag(h?). För säkerhetsskull vill jag påpeka att den kommer från nationalencyklopedins hemsida http://www.ne.se
Bilagor
Nurag.jpg
Nurag.jpg (65.1 KiB) Visad 6598 gånger

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 2 december 2003, 22:28

Nuragh-folket är så intressant i detta att de för att överleva ett otal invasioner helt enkelt bygger små mörka och trånga mikrokosmos att leva i och sedan struntar totalt i omvärlden! Till och med grannar från närliggande nuraghkomplex kallades för "främlingar".

Finns det någon beskrivning av dem i bokform?

Maria66
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 februari 2015, 14:27
Ort: oristano

Re: Sarder - heter det !! min pappa är Sard och jag är således halv sardiniola

Inlägg av Maria66 » 14 februari 2015, 14:34

:roll:
Widsith skrev:Angående Sardinien kan man tillägga det intressanta faktum att sardinierna (sardinerna?) är paniskt rädda för havet, trots att de lever på en ö... Det finns inte en enda bosättning intill havet. Så hur kom de dit?

Maria66
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 februari 2015, 14:27
Ort: oristano

Re: Nuragherna på Sardinien

Inlägg av Maria66 » 14 februari 2015, 14:40

Befolkningen på Sardinien heter Sarder.
Min pappa är Sard .
Jag är således halv sardiniola.
Mvh Maria Murgia Johansson/ Malmö

Skriv svar