Perversa kejsare

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1584
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 14 oktober 2003, 17:29

Djinghis Khan skrev: - Incest pga gudomlig status var vanligt bland andra folk också, såsom de romerska kejsarna
/DK M
Vanligt? Jag känner bara till att den sinnessjuke Caligula hade sex med sina systrar, och han är väl knappast representativ för de romerska kejsarna.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 14 oktober 2003, 17:33

Var det inte några till av de sena kejsarna som hade samma böjelser? Kommodus och hans efterföljande var väl inte precis "normala" om jag förstått saken.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1584
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 14 oktober 2003, 17:36

Commodus hade storhetsvansinne och läta döpa om Rom till colonia commodus. Fast efteråt lät han döpa om sig själv till Herkules som var hans stora idol. Men incest utövade han inte så vitt jag vet.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 14 oktober 2003, 19:06

Hade för mig att jag läst något sånt i Cassius Dio men jag minns nog fel för jag hittar det inte nu. En del annat guck, men ingen incest.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 oktober 2003, 21:01

Vi bör också komma ihåg att historierna om de olika romerska kejsarnas olika sjuka böjelser härrör från skribenter som inte alltid var objektiva i sin framställning av dem, av olika anledningar... Vissa historier går dessutom igen på ett misstänkt sätt.

de Bateur
Utsparkad
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2003, 16:08
Ort: Cyberspace

Inlägg av de Bateur » 14 oktober 2003, 21:06

Durion Annundil skrev:Vi bör också komma ihåg att historierna om de olika romerska kejsarnas olika sjuka böjelser härrör från skribenter som inte alltid var objektiva i sin framställning av dem, av olika anledningar... Vissa historier går dessutom igen på ett misstänkt sätt.
Vissa uppenbara lögner framgår redan av orginaltexten. Suetones skriver t ex att "det berättas" det och det om Tiberius perversiteter. Sen skriver han att man "vet med säkerhet" att kejsar Neros spökade innan han fick en riktig begravning.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1584
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 14 oktober 2003, 21:08

Durion Annundil skrev:Vi bör också komma ihåg att historierna om de olika romerska kejsarnas olika sjuka böjelser härrör från skribenter som inte alltid var objektiva i sin framställning av dem, av olika anledningar... Vissa historier går dessutom igen på ett misstänkt sätt.
Jo, de romerska kejsarna utsattes för en intensiv smutskastning av historieskrivarna som kom uteslutande från senatsaristokratin. Min favorit är historien om hur Tiberius hade småbarn som ännu inte hade slutat dia vid sitt hov, dessa gav honom oralsex när han så önskade...

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 14 oktober 2003, 21:24

Jag har hört massa sjuka historier om Nero, han skulle bland annat gillat att klä ut sig till ett djur och våldta kvinoor. Sexuella relationer med små pojkar är väl också nåt han sysslade med.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1584
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 14 oktober 2003, 21:34

Många kejsare har pekats ut som homosexuella. Något som knappast kan ha varit ett acceptabelt beteende bland den tidens romare eftersom det alltid benämns som "onaturliga förbindelser med andra män". När Suetonius skriver sina kejsarbiografierna berättar han att Claudius aldrig hyste några onaturliga böjelser till sitt eget kön. Detta framhålls som en av hans få positiva drag.

Ett genomgående mönster i Suetonius kejsarbiografier är att de i början är positiva till personen ifråga för att sedan spåra ut i orgier av beskrivningar på kejsarens maktmissbruk, storhetsvansinne och perversioner. Budskapet är ganska entydigt att makt korrumperar och att kejsardömet är ett dåligt styrelseskick.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 14 oktober 2003, 21:36

Homosexualitet var väl inget som sågs ner på i romariket? Redan i grekland så ansågs homosexualitet vara något fint och samma attytid genomsyrrade väl det romerska samhället?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1584
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 14 oktober 2003, 21:43

Suetonius betraktade uppenbarligen homosexualitet som onaturligt. En annan romersk historiker, Tacitus, framhöll germanerna som ett moraliskt fördöme. Enligt honom avrättade dessa homosexuella.

Utan att vara en expert på ämnet tror jag att romarnas acceptans för homosexualitet är en myt. Förmodligen har den uppstått pga av den smutskastning som kejsarna har utsatts för och närheten till den grekiska kulturen. Homosexualitet har säkert varit vanligt men det har knappast varit ett allmänt accepterat beteende.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 14 oktober 2003, 22:16

MarcuS Schober skrev:Homosexualitet var väl inget som sågs ner på i romariket? Redan i grekland så ansågs homosexualitet vara något fint och samma attytid genomsyrrade väl det romerska samhället?
Det var betydligt mer accepterat i Grekland än i Rom.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 14 oktober 2003, 22:18

Läste just lite Dio som sagt, och även om homosexualiteten i sig inte verkar vara så känslig så är det inget tvivel om att han anser det bättre att vara "manlig" och göra saker på "rätt sätt". Avgör själv. Någon aning om hur sanningsenlig Dio är har jag inte. Har inte undersökt vad andra säger.

Hannibal
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 oktober 2003, 11:56
Ort: Landskrona

Inlägg av Hannibal » 17 oktober 2003, 12:13

Var det inte så att Grekerska Generaler ville att Homosexuella skulle strida i samma legion, för att han trodde att de skulle slåss bättre för att imponera på sin älskare. Det har jag hört i alla fall...:)

MVH Niklas

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 17 oktober 2003, 13:04

Hannibal. Ja, det förekom elitregementen med älskarpar. Speciellt känt är ett förband från Thebe, om 300 män. Förbandet har funnits och varit mycket framgångsrika i 50 år (jag antar att paren byttes/kompletterades) tills de alla stupade i ett blodigt förintelseslag.

Skriv svar