Cleopatra

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
apan_bengt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 5 augusti 2003, 13:13
Ort: jättendal

Cleopatra

Inlägg av apan_bengt » 14 oktober 2003, 09:13

ja jag har nu bytt ämne
och nu jobbar jag med Cloepatra
jag har några frågor
varför gifte man sig med sina bröder och systrar i Egytpen
och hennes relation med Ceaser och Antuionis

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 oktober 2003, 11:48

Egyptiska faraoner ansåg sig vara närmast gudomliga, en slags halvgudar. Det faller sig väl då naturligt att det som passar som maka till halvgudar är personer av samma höga status. Nu gifte sig ju inte varenda farao med sin syster (eller kvinnliga faraoner med sin bror för den delen), utan man tog väl kusiner och andra nära släktingar. Men när det var få att välja på så var det inget konstigt att ta ett syskon. Faraonerna stod ju så nära gudarna, som sagt. Ett barn av helt "gudomligt" blod var ju inget fel.

Cleopatra var ju dock inte så mycket egyptier som hon var hellenistisk grek, ättling till Alexander den Stores general Ptolemaios, men hon kunde tala egyptiska. Pågrund av dynastiska skäl, precis som faraonerna, så förekom det dock syskongiften även bland ptoleméerna. Men endast halvsyskon-giften, då detta var fullt acceptabelt enligt grekiskt mått.

När Caesar kom till Egypten rådde inbördeskrig mellan Cleopatra och hennes bror, vilket Caesar löste med legionerna och gav Cleopatra tronen. De fick sedan ett barn, Caesarion. Caesar mördades ju dock i Rom år 44 f.Kr.

Antonius kom till Egypten för att bygga upp en maktbas mot Octavianus i det stundande inbördeskriget, och fann Cleopatra. De var förenade i kriget, men när deras flotta förstörts i slaget vid Actium år 31 f.Kr så flydde de till Alexandria och tog livet av sig år 30 f.Kr. Därefter blev Egypten en romersk provins.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 14 oktober 2003, 17:20

Då man frågar om varför Egyptierna praktiserade incest så ska det framhållas två saker:

- Incest pga gudomlig status var vanligt bland andra folk också, såsom de romerska kejsarna
- Det berodde inte bara på att man var av gudomlig härkomst. I det antika Egypten var nämligen den styrande kungen dela sin familjs/ätts makt med brudens familj. För att motverka en maktsplittring så valde man därför att låta sina barn gifta sig med varandra, så att makten stannade inom den egna släkten

/DK M

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 15 oktober 2003, 08:04

Varför förförde Cleopatra både Caesar och Antonius?

Som jag ser det var det ett sätt att kämpa för sitt land, för sina rättigheter. Egypten var ingen särskilt starkt land, medan starka romerska arméer var ute och rörde sig i området. Det var bättre att liera sig med dem än att riskera att tvingas underkasta sig dem.
Nu i fall två, Antonius, visade det sig ju att hon råkade få fatt i fel häst. Hard luck! Men hon hade nog inget val egentligen.

Durion påpekar att alliansen med Caesar hjälpte Cleopatra i inbördeskriget. Kanske det. Jag tror dock fortfarande att Cleopatra hade vidare vyer än så. Jag ser hennes handlande som den yttersta uppoffringen.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 oktober 2003, 11:29

Stefan skrev:Varför förförde Cleopatra både Caesar och Antonius?

Som jag ser det var det ett sätt att kämpa för sitt land, för sina rättigheter. Egypten var ingen särskilt starkt land, medan starka romerska arméer var ute och rörde sig i området. Det var bättre att liera sig med dem än att riskera att tvingas underkasta sig dem.
Nu i fall två, Antonius, visade det sig ju att hon råkade få fatt i fel häst. Hard luck! Men hon hade nog inget val egentligen.

Durion påpekar att alliansen med Caesar hjälpte Cleopatra i inbördeskriget. Kanske det. Jag tror dock fortfarande att Cleopatra hade vidare vyer än så. Jag ser hennes handlande som den yttersta uppoffringen.
Nu ska vi inte förvilla Kleopatras handlande med någon slags idealistisk nationalism. Det hellenistiska Egyptens historia är en lång rad av familje-mord i kampen om tronen. Bröder dödade systrar, systrar bröder, syskon fäder och mödrar, föräldrar sina barn. Allt i kampen om rikets högsta post, som sågs som den enda rätta platsen för dessa upphöjda människor. De egyptiska bönderna brydde man sig inte nämnvärt om annat än för att garantera att de inte gjorde uppror.

Kleopatra, som var nr VII i raden av Kleopatror, kom till makten tillsammans med sin bror efter sin far Ptolemaios XII Aule´tes (flöjtspelaren) död 51 f.Kr. Ptolemaios XII hade tidigare varit impopulär i Egypten då han skänkt Cypern till Rom, så han fick fly efter en kupp 58 f.Kr. Några år senare, 55 f.Kr, kom han tillbaka med romerska truppers stöd, varpå han geschwint mördade alla höga herrar som stött kuppen, och sin egen dotter, som suttits som regent istället för honom. När han dog stipulerade han att Kleopatra och Ptolemaios XIII skulle styra riket. De kom dock inte överens särskilt länge, utan Ptolemaios förvisade Kleopatra. Lagom till dess flydde Pompejus till Egypten, men mördades av Ptolemaios underordnade och gavs till den efterföljande Caesar. Caesar mötte Ptolemaios i sitt läger och såg till att han inte gav sig därifrån, som gisslan. Kleopatra (19 år gammal) såg dock till att frivilligt smuggla in sig i lägret och förförde Caesar. Ptolemaios underhuggare general Achillas försökte dock befria sin kung (trots att denne och systern kommit överens under Caesars medlande) och stängde inne romarna och dess byte i palatset i Alexandria. Det gick inget bra, och dessutom mördades Achillas av ännu en syster, Arsinoë, som ville ha tronen och tog över armén med sin älskare Ganymedes. Caesar släppte då Ptolemaios i hopp om att denne skulle slåss mot Arsinoë, men han de gick tillsammans till angrepp mot Caesar istället. Det gick inte heller något bra, utan Ptolemaios dog och Caesar satte in Kleopatra som regent, tillsammans med ännu en bror, Ptolemaios XIV. Egypten fick då tillbaka Cypern.

När Caesar blev mördad 44 f.Kr, löste Kleopatra sitt eget problem, så som syskon gjorde i Egypten, genom att förgifta sin bror.

När Antonius kom till Egypten fick paret tre barn ihop, Alexander Helios (Sol), Kleopatra Selene (Måne) och Ptolemaios Filadelfos (Den Som Älskar Sin Bror, kanske i förebådande syfte...), vilka alla skulle få styra provinser som nu styrdes av romarna men var under Antonius kontroll enligt överenskommelsen med Octavianus. Kleopatras bror med Caesar, skulle få tronen över allt. Fenikien, Kilikien, Syrien och Libyen skänktes till Egypten, och Antonius gjorde ett misslyckat fälttåg mot Partherna. Detta trodde samtida romare berodde på att han under Kleopatras inflytande försökte skapa ett nytt rike i Alexander den Stores kopia. Därför anföll Octavianus, innan de kunde bli ett för stort hot.

Kleopatra var en målmedveten realpolitiker i klassisk machiavellisk stil, men knappast någon slags "landafader" ("landsmoder..?"). Hon slogs om tronen av egenintresse, och hon gjorde det framgångsrikt.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 15 oktober 2003, 13:23

Kortfråga, hur många syskon var de? Enklare uttryckt, hur många hel- och halv-syskon hade Kleopatra? Man får lätt intrycket av att de var tämligen talrika, vilket väl torde ha underlättat för den som behövde övervinna känslorna när nöden så krävde...

Eller nåt.

Tack för föreläsningen:-)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 oktober 2003, 17:00

De som nämns i mina böcker är fem syskon, alla med Ptolemaios som far. Huruvida de var hel eller halvsyskon vet jag dock inte, men de hade alla växt upp tillsammans. Fadern dödade storasystern, mellanbarnet Kleopatra dödade resten.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 15 oktober 2003, 17:08

Vilken familjeidyll!

ok, då var min bild av förtielva halv och trekvartssyskon nog inte helt rätt...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 oktober 2003, 10:04

Nej, mottot verkar ha varit "keep it in the family" :) . Ptolemaios II var den förste som gifte sig med sin helsyster Arsinoë, vilket chockade grekerna men knappast rörde egyptierna i ryggen.
Ptolemaios VIII dödade sin företrädare, som var hans bror/systerson, gifte sig med sin syster Kleopatra II. Därefter förförde han även sin syster/brorsdotter Kleopatra III. Kleopatra II tröttnade då och ledde en revolt så att Ptolemaios VIII flydde till Cypern, där han dödade deras gemensamme son och skickade den styckade kroppen till systern. Familjen försonades dock senare när han återvände till tronen 124 f.Kr...

Appropå mitt inlägg om Kleo, så dödade hon bara en broder. Storebror drunknade i Nilen genom Caesars förtjänst, och lillasyster Arsinoë fördes till Rom och var med i triumftåget. Hon dödades dock inte, av respekt till just Kleopatra...

Ptoleméerna är verkligen intressant läsning! :)

ufoclashboy
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 1 maj 2003, 13:01
Ort: Göteborg

tidiga civilisationer och antiken

Inlägg av ufoclashboy » 18 januari 2004, 16:25

Jag ville bara säga att Durion Annundil är väldigt
väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt bra på historia :)
även Djinghis Khan :) .

Skriv svar