Antiken - dagens konflikter

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jesusmoma
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 3 april 2002, 20:36
Ort: Helsingborg, wow, där kommer Bob Hund
Kontakt:

Antiken - dagens konflikter

Inlägg av Jesusmoma » 12 oktober 2003, 15:21

Ehh ja förtst skulle jag bara säga att jag inte vait aktiv här på typ ½ år jävla idiot man e jaja.

Nu e det så att antiken med speciellt Rom i tanken påverkar oss än idag med konflikter t ex bosnien-konflikten e ju inget nytt, den har ju hålt på sedan öst- och västrom bildades.... men jag skulle vilja ha lite mer information hur antiken påverkar oss idag... tack :P

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 oktober 2003, 19:44

Huruvida Bosnienkonflikten har något med Romarriket att göra kan väl diskuteras, Riksenheten upphörde 395 e.Kr, och slaverna gör sig påminda i historien först på 500-talet.

Moderna trätor om den antika historien finns ju dock om tillexempel Den Forna Jugoslaviska Republiken Makedoniens identitet, vilket inte Grekland vill acceptera pga Alexander den Store...

Användarvisningsbild
Jesusmoma
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 3 april 2002, 20:36
Ort: Helsingborg, wow, där kommer Bob Hund
Kontakt:

Inlägg av Jesusmoma » 12 oktober 2003, 21:23

jo jag har ju skrivit lite om fyrom.
men det är mer det att stridigheter har pågåt sedan öst- och västrom bildes, konstant.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 oktober 2003, 21:54

Jesusmoma skrev:jo jag har ju skrivit lite om fyrom.
men det är mer det att stridigheter har pågåt sedan öst- och västrom bildes, konstant.
Konstant och konstant... Menar du specifikt stridigheter på Balkan? Eller stridigheter i det området som fordom varit Romarriket? Strider förekom ju både innan och under Romarrikets tid, över hela rikets områden. Var det inte folkvandringar så var det inbördes strider mellan tronpretendenter. Och Roms erövringar förståss.

Skriv svar