Madagaskars koloniasering

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Madagaskars koloniasering

Inlägg av Galadriel » 9 oktober 2003, 10:01

Madagaskar har till skillnad från övriga Afrika koloniseratts från Asien. Det jag har svårt att förstå är hur man tog sig dit. Det är en väldigt lång resa, och det måste ha varit många människor som antagligen tog med sig boskap och grödor. Skedde koloniseringen i en våg med 1000-tals människor, eller kom de dit en och en? Och åkte de rakt över indiska oceanien eller via indien, arabien, somalia?

Och hur kunde samma folk kolonisera alla de små öarna i stilla havet? Avstånden mellan öarna är ibland 1000 tals km. De kan knappast ha känt till att öarna låg där de lång innan de åkte iväg.

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 9 oktober 2003, 15:53

Hur vet vi säkert att kolonisationen skedde från Asien. Svar: Det vet vi inte. Åtminstone inte att den skedde direkt från Asien. Det finns många platser på den sidan av Afrika som har starkt indiska yttringar, t ex.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 9 oktober 2003, 15:55

Man antar att Madagaskar ursprungligen haft en urbefolkning av svarta afrikaner. Dessa var dock bara ett fåtal fiskare som levdew vid kusten. Kring 700 började Madagaskar befolkas på allvar av en malkajisk folkgrupp, som man tror nådde ön via Indonesien-Indien-Östafrika-Madagaskar. Idag är ju befolkningen mycket blandad och jag tycker Mallagasserna i huvudsak ser svarta ut. Deras förfäder var skickliga sjäfarare och navigatörer - inte några primitiva "vildar", så de kunde med tiden sprida sig över havet.

/DK M

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 9 oktober 2003, 16:54

Hur långt från kusten ligger Madagaskar?

(Jag återkommer med orsaken till frågan)

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 9 oktober 2003, 17:30

Teodric skrev:Hur långt från kusten ligger Madagaskar?

(Jag återkommer med orsaken till frågan)
Nästan 50 mil där det är som minst enligt kartboken.

Jag såg ett reserepotage från M och befolkningen såg väldigt asiatisk ut.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 9 oktober 2003, 18:38

Nu hittar jag inte bok-uschlingen - jag läser just en bok om sjöfart i Norden under järnåldern och vikingatiden, och där går författaren igenom de olika sätten att hålla landkänning utan karta och kompass. Det visar sig att det inte är särskilt mycket blindsegling från Norge till New Foundland. Berg ses mycket långt (om man har fördelen att segla utmed en brant kust (tror inte det hjälper i Madagaskar-fallet), moln runt öar är mycket karakteristiska, fåglar kan studeras, vattnets färg kan berätta saker, en kust luktar på långt håll vid rätt vind och så vidare.

50 mil är rätt långt, vet inte hur lång sträckan Orkney-Island är?

Återkommer (igen) när jag hittar boken :-/

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 9 oktober 2003, 19:48

Jag tycker de mest ser afrikanska ut:

Bild

/DK M[/img]

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 9 oktober 2003, 20:17

letade, men hittade inga bilder som stödde det jag sa. Men man ser klara asiatiska drag hos t.ex. kvinnan längst ut till vänster och mannen nedanför henne

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 9 oktober 2003, 20:24

Galadriel skrev:letade, men hittade inga bilder som stödde det jag sa. Men man ser klara asiatiska drag hos t.ex. kvinnan längst ut till vänster och mannen nedanför henne
Jovisst har de unika fennotypiska särdrag. Men det är viktigt att förstå att det folk som invandrade till Madagaskar från Sydostasien var av malajiskt ursprung - dessa människor står rasmässigt - om man nu får säga så - närmare exempelvis Nya Guineas urbefolkning än de mongoloida östasiaterna.

/DK M

JAB
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 oktober 2002, 15:07
Ort: Åbo

Inlägg av JAB » 12 oktober 2003, 22:15

Fallet Madagaskar anses av många historiker vara det mest otroliga när det gäller människans geografi. Språket som talades på Madagaskar när europeerna anlände kring 1500 var mest besläktat med de på Borneo, tusentals kilometer längre bort än Afrikas östkust. Uppenbarligen var de austronesiska folkens båtar såpass sjödugliga att de lyckades kolonisera varenda en beboelig ö från Madagaskar till Hawaii före någon annan.

Vikingarnas färder bleknar nog i jämförelse med dessa.

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 15 april 2004, 16:09

Jag har hört att det ska ha funnits jätte lemurer på madagaskar bara för 2000 år sedan.
Och att det var mänikan som utrotade den

Jalltar
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 augusti 2004, 11:23
Ort: Borås

Inlägg av Jalltar » 2 oktober 2004, 21:38

Hur var det egentligen med européernas kolonisation av Madagaskar? Enligt min historiska atlas annekderade Frankrike Madakaskar under 1600-talet, men jag har på många andra ställen sett det påstås att att Madagaskar annekderades av Frankrike först någon gång efter 1870 (det vill säga ungefär samtidigt som resten av Afrika).

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 3 oktober 2004, 12:17

Frankrike etablerade sitt protektorat 1886 i utbyte mot att britterna fick kontroll över Zanzibar, fram till dess var det britterna som var starkast på ön även om den var självständig. (enl. wikipedia, History of Madagascar)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 3 oktober 2004, 14:48

Jalltar skrev:Hur var det egentligen med européernas kolonisation av Madagaskar? Enligt min historiska atlas annekderade Frankrike Madakaskar under 1600-talet, men jag har på många andra ställen sett det påstås att att Madagaskar annekderades av Frankrike först någon gång efter 1870 (det vill säga ungefär samtidigt som resten av Afrika).
Den franska "annekteringen" av Madagaskar var endast ett symboliskt utspel av Ludvig XIV som inte motsvarades av någon egentlig maktställning på plats. Under 1800-talet däremot började de europeiska staterna dra upp riktlinjer för "riktiga" kolonier och protektorat, vilka ställde kvar på en viss militär och administrativ närvaro.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 oktober 2004, 18:36

Djinghis Khan skrev: Jovisst har de unika fennotypiska särdrag. Men det är viktigt att förstå att det folk som invandrade till Madagaskar från Sydostasien var av malajiskt ursprung - dessa människor står rasmässigt - om man nu får säga så - närmare exempelvis Nya Guineas urbefolkning än de mongoloida östasiaterna.
Nu har visserligen en annan tråd kommit fram till att raser inte bara inte finns utan att synliga skillnader mellan dem bara är inbillning... 8)

Men hur som helst, den s.k. malajo-polynesiska språkfamiljen återfinns från Madagaskar till Indonesien och ända bort till Hawaii, vilket efter den indoeuropeiska familjen gör den till världens mest spridda. Om man tänker sig ett folk som koloniserar Polynesien, dessa fluglortar till öar med gigantiska avstånd emellan, så ter sig genast trippen från Indonesien till Madagaskar betydligt mindre märkvärdig.

Skriv svar