Kvinnans tillkomst - Grekland

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Vexillation
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 juni 2003, 19:46
Ort: Stockholm

Kvinnans tillkomst - Grekland

Inlägg av Vexillation » 7 oktober 2003, 14:23

Hallå där. Finns det inte någon mytisk framställning i det antika Grekland som går ut på att kvinnan skapats som något slags traff åt mannen? Lite info om detta ifall det är sant. Tackar på förhand ;)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 oktober 2003, 14:45

Jag har för mig att det där är en anekdot om någon av de kända stora tänkarna, minns inte vem. I grekisk mytologi finns det inga klara berättelser om människans skapelse annat än att de skapades av gudarna, och då förutsätt det väl att det var man och kvinna. Gudar och titaners relationer är viktigare, och hur dessa påverkar människan.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 november 2003, 15:01

En uppdatering är på sin plats, eftersom min förklaring var riktigt bristfällig.
Enligt Hesiodos (ca 700-talet f.Kr) skapades människorna av titanen Prometheus, och gavs elden av denne. Eftersom P. hade snott elden från Zeus, så straffades denne, och även människorna. Människorna straffades genom att Hefaistos smidde en kvinna - Pandora - som fick alla möjliga förledande egenskaper (charm, vävskicklighet, inställsamt tal), plus ett mystiskt förrådskärl i hemgift av Zeus som hon inte fick öppna. Pandora gifte sig med Prometheus bror Epimetheus trots goda råd. Strax efter kan hon inte hålla sig och gläntar på locket till sitt kärl (Pandoras ask) och släpper ut alla sjukdomar och olyckor som därefter hemsöker mänskligheten. Det enda som blir kvar när hon stänger locket är hoppet.
Så, enligt Hesiodos (i Verk och Dagar) består mänskligheten först av män, som sedan hemsöks av kvinnan.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 20 november 2003, 11:01

Så du menar att Pandora var den allra första kvinnan? Jag trodde att mänskligheten fanns redan, och så kom det en kvinna till, Pandora, med en mysktisk ask.
Man talar ju om Pandoras ask, inte om Pandoran.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 november 2003, 11:32

Stefan skrev:Så du menar att Pandora var den allra första kvinnan? Jag trodde att mänskligheten fanns redan, och så kom det en kvinna till, Pandora, med en mysktisk ask.
Man talar ju om Pandoras ask, inte om Pandoran.
Prometheus skapade några människor, som alla var män (du vet, riktiga människor :wink: ). Sedan skapade Zeus kvinnan, vars namn var Pandora - vilket betyder Den som fått alla gåvor, alltså "den Begåvade", början av namnet är Pan - allomfattande, som i Pangea - urkontinenten. Det var alltså ett tillnamn speciellt för henne som person, inte hennes kön.

Skriv svar