hur slutar Egyptiens storhets tid

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
apan_bengt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 5 augusti 2003, 13:13
Ort: jättendal

hur slutar Egyptiens storhets tid

Inlägg av apan_bengt » 30 september 2003, 09:47

ja jag undrar det Egyptien var ja en stormakt en väldigt lång tid hur kunde de bara bli så svaga under en ganska kort tid
martin nilsson

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 30 september 2003, 18:26

De blev inte svaga på kort tid, utan Egyptens nedgång var en lång process som tog sekler.

/DK M

apan_bengt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 5 augusti 2003, 13:13
Ort: jättendal

Inlägg av apan_bengt » 1 oktober 2003, 12:35

tack för svaret då
jag göra et arbete om det och du för gärna berätta lite för mej om du vill
letar lite men hittarinte mycket

vet du var eggenrörelsen vad för något då

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 1 oktober 2003, 19:32

apan_bengt skrev:tack för svaret då
jag göra et arbete om det och du för gärna berätta lite för mej om du vill
letar lite men hittarinte mycket

vet du var eggenrörelsen vad för något då
Eggenrörelsen? Känner jag inte till tyvärr
Vad är det för arbete, om Egypten?

/DK M

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1592
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 1 oktober 2003, 19:37

En gammal tråd om antikens Egypten.

viewtopic.php?t=3514

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 4 oktober 2003, 02:50

Under min namne Totmes III behärskade Egypten främre orienten. År 525 vid slaget vid Pelusium kämpade enbart utländska legosoldater för Egypten mot en invaderande persisk armé. Varför? Ja. jag vet inte riktigt, men jag tror att ett långvarigt förfall har fått den vanlige egyptiern att helt tappa förtroendet för den egyptiska statsmakten. Vem vet, kanske persiskt styre var bättre för det egyptiska folket? Och hur många italienare kämpade för Rom under imperiets sista tid? Den romerska statsmakten var en pest för vanligt folk. Teoderik var just. Det var bra att kejsarmakten försvann. Och när turkarna tog över det östromerska riket (det byzantinska imperiet) - vanliga människor fick det bättre! Och kanske kommer man om några hundra år fråga samma sak om Europa,
hur kunde européerna uppge sin frihet så motståndslöst?
Och motståndet uppges först i norr, i Sverige, med ett skattetryck på 99,5 %, och man får inte särskilt mycket tillbaks, förvaltningskostnaderna tar det mesta, märkligt nog är folk helt passiva när talibaner tar över, med en skattesatts på 25 %, kvinnor får väl ta på sig slöja då, skit samma.
Jag ser fram mot att få veta mer om "eggenrörelsen".
Med vänlig hälsning
gorillan Totmes

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 7 oktober 2003, 00:00

Har svagt för mig att Totmes tillhörde den 18:e dynastin? vilken var en av de extremaste vad gäller mänsklig inavel. Där finns om jag minns rätt tre helsyskonäktenskap och en del till äktenskap mellan halvsyskon och kusiner. Kanske kan detta ha försvagat ledarskapet i viss mån?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 oktober 2003, 10:23

Dan Koehl skrev:Har svagt för mig att Totmes tillhörde den 18:e dynastin? vilken var en av de extremaste vad gäller mänsklig inavel. Där finns om jag minns rätt tre helsyskonäktenskap och en del till äktenskap mellan halvsyskon och kusiner. Kanske kan detta ha försvagat ledarskapet i viss mån?
Jag tvivlar på att dessa inavlade inviders mentala kapacitet drabbades nämnvärt pågrund av detta, vad jag har hört så drabbas sådana individer främst av fysiska åkommor, som bristsjukdomar, nedsatt fertilitet och dylikt...

Skriv svar