ja jag undrar det Egyptien var ja en stormakt en väldigt lång tid hur kunde de bara bli så svaga under en ganska kort tid
martin nilsson
hur slutar Egyptiens storhets tid
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Under min namne Totmes III behärskade Egypten främre orienten. År 525 vid slaget vid Pelusium kämpade enbart utländska legosoldater för Egypten mot en invaderande persisk armé. Varför? Ja. jag vet inte riktigt, men jag tror att ett långvarigt förfall har fått den vanlige egyptiern att helt tappa förtroendet för den egyptiska statsmakten. Vem vet, kanske persiskt styre var bättre för det egyptiska folket? Och hur många italienare kämpade för Rom under imperiets sista tid? Den romerska statsmakten var en pest för vanligt folk. Teoderik var just. Det var bra att kejsarmakten försvann. Och när turkarna tog över det östromerska riket (det byzantinska imperiet) - vanliga människor fick det bättre! Och kanske kommer man om några hundra år fråga samma sak om Europa,
hur kunde européerna uppge sin frihet så motståndslöst?
Och motståndet uppges först i norr, i Sverige, med ett skattetryck på 99,5 %, och man får inte särskilt mycket tillbaks, förvaltningskostnaderna tar det mesta, märkligt nog är folk helt passiva när talibaner tar över, med en skattesatts på 25 %, kvinnor får väl ta på sig slöja då, skit samma.
Jag ser fram mot att få veta mer om "eggenrörelsen".
Med vänlig hälsning
gorillan Totmes
hur kunde européerna uppge sin frihet så motståndslöst?
Och motståndet uppges först i norr, i Sverige, med ett skattetryck på 99,5 %, och man får inte särskilt mycket tillbaks, förvaltningskostnaderna tar det mesta, märkligt nog är folk helt passiva när talibaner tar över, med en skattesatts på 25 %, kvinnor får väl ta på sig slöja då, skit samma.
Jag ser fram mot att få veta mer om "eggenrörelsen".
Med vänlig hälsning
gorillan Totmes
-
- Medlem
-
- Medlem
Jag tvivlar på att dessa inavlade inviders mentala kapacitet drabbades nämnvärt pågrund av detta, vad jag har hört så drabbas sådana individer främst av fysiska åkommor, som bristsjukdomar, nedsatt fertilitet och dylikt...Dan Koehl skrev:Har svagt för mig att Totmes tillhörde den 18:e dynastin? vilken var en av de extremaste vad gäller mänsklig inavel. Där finns om jag minns rätt tre helsyskonäktenskap och en del till äktenskap mellan halvsyskon och kusiner. Kanske kan detta ha försvagat ledarskapet i viss mån?