Då har man lärt sig nåt i alla fall...tack för lektionen.

Tror också mest på fisketeorin, men även lite på någon sorts textilredskap.
Mvh Petter
Att det skulle ha varit ett jordbruksredskap har jagRobert_Kropotkin skrev:Fiskespåret låter onekligen som ett hett tips, men jag vill fortfarande tro på jordbruksredskaps-spåret. Möjligen som något verktyg, men snälla rätta mig! Kan man inte tänka sig att någon försvunnen järndel har suttit längst ut på spetsen, och trät fungerat som ett handtag. Men som sagt jag är inte haj på jordbruksredskap.
Kanske någon som jag känner då.Robert_Kropotkin skrev:Förövrigt förekommer det en del sjöar i de trakterna som inte existerar längre. Min föredetta flickvän bodde där ute, och i närheten av dem finns det en "försvunnen sjö".
Mitt brev skrev:ang frågan http://www.raa.se/uv/stenkilsvarv2003/index.htm
Kanske har du redan listat ut vad det är eller kanske har du redan förkastat mitt förslag men jag skulle tro det är ett redskap för att knyta nät? En sk bonål. Fördjupningen mitt på används i så fall för att linda upp tråden då man "bor" när. Alltså en nål för att "virka" fiskenät
Jag fick reda på din fråga på forumet skalman viewtopic.php?p=146130#146130 Ett forum för diskusion ang historia. Frågan väckte intresse där och kanske vore det intresant för dig att se vad som skrivits? Fiske redskaps teorin vinner inget fäste pga avståndet till vatten..... men de skulle väl kunna tillverka nät för handel eller liknande? Nä, jag vet inte men hursom helst är det väldigt likt en bonål. De moderna är dock platta och har två skåror och ett hål längst bak, alltså inte "runda" som den på bilden
MVH
Björn