Gissningstävling (utan rätt svar)

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 2 oktober 2003, 19:54

Lars skrev:Fiskbara vatten har funnits mkt nära. Det är inget problem.
Östgötaslätten är MYCKET omdanad.
Han borde ju vara mycket insatt och utesluter således inte fiskeredskap, vatten och fiskemöjligheter fanns tydligen att tillgå.

MVH
Björn

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 2 oktober 2003, 22:42

Lars - dvs kontaktpersonen på RAÄ? Utmärkt, utmärkt. Då känns verktyg för nät (antingen lagning eller att ta upp med) helt plausibelt för min del. Case solved, vad mig anbelangar. Om inte någon har andra skarpsinninga gissningar förstås:-)

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 2 oktober 2003, 23:36

Nå då så. Björnen Ursus Rex gav oss också ett namn på grejen. Så bra! Det finns flera dialektala, som sig bör.
Teodric hittade den väl dessutom på nätet...

Nu tar vi någon annan intressant diskussion! Vi näts!

Användarvisningsbild
costachortan
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 7 augusti 2003, 16:23
Ort: Fjollträsk

Gissningstävling (utan rätt svar)

Inlägg av costachortan » 3 oktober 2003, 08:35

Fiskeredskapsideén är en,

Med den formen så gjorde jag en
association till en "märlspik" som användes bl a i tågvirkesarbeten eller
kanske lämpligare här till repslagning till allt från tränsar och betsel för
djurhållning, som gistnål för fiskenät så ser den för grov och för kort ut.

Gammalt tebaks hemma i roslagen så gjordes de av enrot för att
själva nåldelen skulle vara seg och bärig med ca 1 cm diameter
och hela donet var ca 30 cm långt med handtaget.

Fler förslag ?

mvh / C.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 3 oktober 2003, 09:55

Vänta nu lite! Jag har ingen aning om vad det är..... men om jag skulle gissa hade jag svarat så. Sedan fick jag svar från RAÄ-kontaktpersonen Lars som sa at det var en nog så god gissning för det fanns tillgång till fiskevatten i närheten det var allt. :)
RAÄ_Lars skrev:Hej!

Tack för tips! Tidigare har jag varit inne på märlspik och nätsticka.
Ditt förslag låter minst lika bra.

Fiskbara vatten har funnits mkt nära. Det är inget problem.
Östgötaslätten är MYCKET omdanad.

L
MVH
Björn

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 3 oktober 2003, 10:15

Du - kostaskjortan? Du skriver hemma i roslagen? kommer du därifrån då?
Jag hade gissat norrland annars eftersom du skriver fjollträsk som hemort under namnet. Som genuin 100% tredjegenerations stockholmare måse jag ju svara på det genmälet av min kära stad. :wink:

Stockholm är ett fjollträsk! Utan like dessutom! Men det är för att alla som flyttar hit verkar tro att det är så. Att det ska vara så. Det är inflyttade som klär sig trendigt och sminkar sig osv oavsett kön,, en riktig sthlmare känner man igen på att denne sticker ut som en bondtölp i trenddjungeln. :P

Resultatet är att Sthlmarna flyr fältet i denna fjollträsks sjunkande sumpmark och bosätter sig i tex Roslagen. (Som mina föräldrar)Där möts de av själsord och nollåtta-attityder, vanligt i Roslagen är tal om att Stockholmare köper upp allting. Ett seriöst förslag kom på tapeten i Norrtälje där de "infödda" skulle få gå före i köer i affärer (och systemkön var väl huvudfrågan?).
Men det är ju någon som säljer också?

Så bara en vädjan från en Sthlmare; Sluta kalla min stad fjollträsk som att det är Sthlmarnas fel och sluta utgå från att jag är arrogant, dryg och stöddig då jag rör mig ute i landet. Det har faktiskt hänt att jag låtit bli att tala med expediter och annat då jag varit på resa i vårt avlånga land. För jag gillar landet vårt, men det är så jävla trist att bemötas trevligt av tjejen i kassan för att så snart man öppnat munnen märkbart känna av hur stämningen snörs åt. Därför händer det att jag nickar eller helt enkelt svarar med ett kort hej eller tack istället för att prata.

Jag är gift med en härligt go Dalsländska, hon säger att Sthlm uppfattas som kalla och stöddiga pga av dialekten. Kanske så? vad vet jag men hur som helst så är jag inte annorlunda från vem som helst.

Men jag skulle gärna höra lite feedback från vårt avlånga land, är Sthlmare stöddiga, arroganta och fjolliga? Vad tycker ni? Å det vore ju kanon om min känsla av attityden som möter mig är fel! :)

Slände in detta offtopic här, men skapade en tråd där vi kan tala, inte bara costachortan och jag utan alla som vill. Jag finner detta nämligen högst intresant. Varför jag är stöddig och arrogant bara för att jag är 08.
viewtopic.php?p=147698#147698
MVH
Björn

Skriv svar