Gissningstävling (utan rätt svar)

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 1 oktober 2003, 23:04

Hej!

Då har man lärt sig nåt i alla fall...tack för lektionen. :)

Tror också mest på fisketeorin, men även lite på någon sorts textilredskap.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 1 oktober 2003, 23:17

Dessutom så går den s.k. Birgittastigen förbi
c:a 1km från Stenkilsvarv i nord-sydlig riktning.
Namnet skall stigen, som verkar ha varit flitigt använd
sedan stenåldern och går norrut till Boren (Ulvåsa)
och söderut mot Skänninge och Bjälbo.
ha fått av att Birgitta (den så småningom heliga)
begagnade den till och från Ulvåsa.
Stigen och dess närhet är åtminstone i Varvstrakten
nedlusad med fornminnen med c:a 100m mellanrum
från stenåldern och framåt.

Att det kan ha varit ett fiskeredskap är knappast otroligt
och det rimligaste är nog då att det använts i Boren*,
dit det tar ett par timmar att gå.
Man kan från Varv till fots nå hela södra stranden av Boren
och tillbaka på c:a 6 timmar
så fisketurer till Boren på några dagar eller mer
kan nog ha varit vanliga under delar av året.

(*)Med reservation att mina kunskaper om fiske lämnar
en hel del att önska.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 1 oktober 2003, 23:40

Okej, jag ögnade bara igenom texten som snabbast och såg varv och Motala nämnas, så jag relaterade genast till det Varv som ligger närmast Motala stad.

Fiskespåret låter onekligen som ett hett tips, men jag vill fortfarande tro på jordbruksredskaps-spåret. Möjligen som något verktyg, men snälla rätta mig! Kan man inte tänka sig att någon försvunnen järndel har suttit längst ut på spetsen, och trät fungerat som ett handtag. Men som sagt jag är inte haj på jordbruksredskap.

Förövrigt förekommer det en del sjöar i de trakterna som inte existerar längre. Min föredetta flickvän bodde där ute, och i närheten av dem finns det en "försvunnen sjö".

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 2 oktober 2003, 00:12

Robert_Kropotkin skrev:Fiskespåret låter onekligen som ett hett tips, men jag vill fortfarande tro på jordbruksredskaps-spåret. Möjligen som något verktyg, men snälla rätta mig! Kan man inte tänka sig att någon försvunnen järndel har suttit längst ut på spetsen, och trät fungerat som ett handtag. Men som sagt jag är inte haj på jordbruksredskap.
Att det skulle ha varit ett jordbruksredskap har jag
lite svårt att tro.
Det så kort (det är bättre att ha ett redskap som man kan använda stående)
Men jag kan ju självfallet ha fel.
Robert_Kropotkin skrev:Förövrigt förekommer det en del sjöar i de trakterna som inte existerar längre. Min föredetta flickvän bodde där ute, och i närheten av dem finns det en "försvunnen sjö".
Kanske någon som jag känner då.
Ang. mitt påstående om att det inte fanns sjöar närmare
än Boren, så har jag efter lite tänkande kommit fram till
att jag nog får revidera den åsikten.
Nedanför mina föräldrars hus fanns det t.o.m. 1915
en ganska stor våtmark/kärr som nog åtminstone delvis
kan ha haft karaktär av sjö under yngre bronsålder/äldre järnålder.
I trakten av Långskogen och därifrån mot Skärstadhållet
kan det nog också ha funnits sjöar.
Därtill så har vi en relativt stor sankmark mellan
V.Stenby, Sjökumla, Tranberga och Fågelstad.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 2 oktober 2003, 00:13

Mycket riktigt, det är bara någon kilometer (2 kanske) till en åker där gammal sankmark givit offerlika bronsyxefynd, alltså typisk offerstrand.

Jag hittade ett par användbara kartor hos RAÄ till sist -
i den första syns nätt och jämnt "Östervarv", rakt till höger om skylten "Landstorp omr 3", vid den första tjockare röda vägen. Emellan den texten och skylten står det nog Stenkilsvarv men det är omöjligt att utläsa.
i den andra syns samma skylt och dessutom "Stenkilsvarv tydligt, däremot ingen annan kontext.

(red. heh återigen, jag postar för långsamt... ska nog rätta mig lite också, det är nog fyra kilometer eller mer till fyndplatsen jag pratade om, hittar inte platsen exakt)

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 2 oktober 2003, 00:19

En annan bekant föreslog också att det skulle vara ett handtag, och formen ser ju onekligen rätt ut. Jag dock inte riktigt komma förbi att jag tycker man borde se tydligare spår av nån sorts infästning i så fall.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 2 oktober 2003, 00:19

Har du koordinater el. slikt på var de olika fynden
har varit.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 2 oktober 2003, 00:21

Jag hade en bra angivelse nyss men nu har jag tappat bort fönstret :-/ ... de finns omnämnda på RAÄs sidor om utgrävningen som pågår inför det nya dubbelspåret Motala-Skänninge (det är därifrån kartorna kommer).

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 2 oktober 2003, 00:59

Jo du har nog rätt om jordbruksredskap Larsson, min tanke var ju som sagt ett handtag till någon lie eller liknande, men det är nog lite galet faktiskt.

Jag kanske inte ska lämna ut namn och sånt här :) , men den försvunna sjön jag pratar om ligger mer åt Borensberg till, mellan Österstad och Borensberg för att vara mer exakt. Under årens gång så moderniserades ju som alla vet jordbruket tämligen kraftigt med olika tekninker och olika skiften. Med detta följde en ökad kunskap om dränering av jorden, och detta kulminerar med vårat moderna jordbruk. Detta var det jag ville komma åt med resonemanget om försvunna sjöar, att vi troligtvis inte skulle känna igen oss på 1600-talets östgötaslätt etc, med tanke på det moderna jordbrukets framfart.
Är du förövrigt bördig från Motala trakten Larsson? Jag har bott där i dryga 12 år, med andra ord hela min uppväxt i princip, men har först på "äldre" dagar börjat upptäcka våran intressanta bygd på allvar.

Teodric vart hittar man sådana kartor som du länkade till, jag älskar sådana :)

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 2 oktober 2003, 08:40

Enkelt: googla efter "Östervarv karta" :lol:


Jag önskar också det funnes bra kartor lite mer tillgängligt. Jag vet att medlemmar i fornminnesföreningarna får ett erbjudande nu i dagarna om en ny samling svenska sockenkartor (eller var det häradskartor) på DVD till ett mycket lågt pris. Ska nog kolla upp det igen, bra att du påminde mig:)

(red. korrigering, erbjudandet är inte längre tillgängligt - däremot kan vem som helst beställa dvdn för 995:-, kolla Lantmäteriverkets erbjudande)

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 2 oktober 2003, 14:02

Jo, googla är ju alltid bra.

Det där erbjudandet verkar lockande faktiskt,får ta mig en funderare.

Mvh

Robert

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 2 oktober 2003, 15:05

Jaha, då blev man censurerad av Kropotkin...
Får nog ändå framhålla min teori att det är en tältpinne.
Den lilla infasningen möjliggör fastsättandet av en lina (läderrem?) där sedan den längsta änden förs genom hålet för att sedan fästas i en tältduk av något slag. Den spetsade änden körs sedan ned i jorden.
Hoppas denna totalt humorfria teori får stå kvar.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 2 oktober 2003, 16:02

Tjenixen!
Trots att det troligen inte rör sig om ett fiskeredskap i avsaknad av fisketillfällen satsar jag min röst på att det är en bonål. Dvs ett redskap man använder när man bor nät. "Nålen när man virkar ett fisknät"

Fördjupningen mitt på används att linda upp tråden/linan på i såfall.

Jag skickade mitt förslag till han som frågat och sa även att det väckt intresse här. Kansk tittar han in? Vore kul tycker jag, än roligare vore om han registrerade och svarade på våra teorier.

mvh
Björn
Mitt brev skrev:ang frågan http://www.raa.se/uv/stenkilsvarv2003/index.htm

Kanske har du redan listat ut vad det är eller kanske har du redan förkastat mitt förslag men jag skulle tro det är ett redskap för att knyta nät? En sk bonål. Fördjupningen mitt på används i så fall för att linda upp tråden då man "bor" när. Alltså en nål för att "virka" fiskenät

Jag fick reda på din fråga på forumet skalman viewtopic.php?p=146130#146130 Ett forum för diskusion ang historia. Frågan väckte intresse där och kanske vore det intresant för dig att se vad som skrivits? Fiske redskaps teorin vinner inget fäste pga avståndet till vatten..... men de skulle väl kunna tillverka nät för handel eller liknande? Nä, jag vet inte men hursom helst är det väldigt likt en bonål. De moderna är dock platta och har två skåror och ett hål längst bak, alltså inte "runda" som den på bilden

MVH
Björn

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 2 oktober 2003, 17:05

Då besparade du mig besväret att maila :-) Bra gjort!

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 2 oktober 2003, 17:24

Ursäkta mig Widsith, jag tolkade det som ett enbart humoristiskt inlägg, det var därför jag tog bort det.

Mvh

Robert Sköld

Skriv svar