Quiz: Forntiden & Antiken

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 oktober 2003, 20:01

Korrekt!

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 7 oktober 2003, 20:03

Lindir skrev:Skridfinnar
Scerefennae på Latin och skrithifinnoi på grekiska om man ska vara petig :wink:

/DK M

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 oktober 2003, 20:19

Korrekt DK, jag vet inte fall det är Lindir som vinner på knockout eller du på stilpoäng :) . Lindir var ju först dock.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 7 oktober 2003, 20:54

Robert_Kropotkin skrev:Korrekt DK, jag vet inte fall det är Lindir som vinner på knockout eller du på stilpoäng :) . Lindir var ju först dock.

/Robert Sköld
Nej det är ju Lindir som tog hem det, jag kunde bara inte låta bli att köra med min eviga grekiska :P

/DK M

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 7 oktober 2003, 21:53

Efter en knock hjälper det inte vilken stil man har ... :wink:

Hur skapades Japan enligt legenden?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 oktober 2003, 02:50

Hehe, du har så rätt Lindir. Frågan är jag dock förlorad på!

/Robert Sköld

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 8 oktober 2003, 13:58

Guden Izanagi skapade den första av Japans öar genom att, från Himlabron, med sitt spjut röra om i det kaotiska salthavet. Med systern Izanami avlar han sedan Japans övriga öar (avla öar?), så har i alla fall jag fattat legenden om Japans tillkomst. Från deras dotter, solgudinnan Amaterasu, härstammar Japans kejsare.
Denna avdelning skall ju enbart handla om tiden före 476, men här ställs frågor om Ottar (800-tal) och Jordanes (500-tal). Och legenden om Japans skapelse återfinns så vitt jag vet i en skriftlig källa från 700-talet.
Eftersom moderatorer måste förutsättas vara ofelbara, så drar jag slutsatsen att de strikta tidsgränserna är avskaffade. Och det tycker jag är bra, för de finns ju inte i verkligheten.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 8 oktober 2003, 14:18

Totmes skrev:Guden Izanagi skapade den första av Japans öar genom att, från Himlabron, med sitt spjut röra om i det kaotiska salthavet. Med systern Izanami avlar han sedan Japans övriga öar (avla öar?), så har i alla fall jag fattat legenden om Japans tillkomst. Från deras dotter, solgudinnan Amaterasu, härstammar Japans kejsare.
Denna avdelning skall ju enbart handla om tiden före 476, men här ställs frågor om Ottar (800-tal) och Jordanes (500-tal). Och legenden om Japans skapelse återfinns så vitt jag vet i en skriftlig källa från 700-talet.
Eftersom moderatorer måste förutsättas vara ofelbara, så drar jag slutsatsen att de strikta tidsgränserna är avskaffade. Och det tycker jag är bra, för de finns ju inte i verkligheten.
Låt oss kalla det civil olydnad. Jag anser inte att folkvandringstiden är Medeltid.

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 8 oktober 2003, 16:45

Jamen, här är det ju överhetspersoner som står för regelbrotten, då kan man väl inte tala om "civil olydnad"!

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 8 oktober 2003, 17:00

Totmes skrev: Guden Izanagi skapade den första av Japans öar genom att, från Himlabron, med sitt spjut röra om i det kaotiska salthavet. Med systern Izanami avlar han sedan Japans övriga öar (avla öar?), så har i alla fall jag fattat legenden om Japans tillkomst. Från deras dotter, solgudinnan Amaterasu, härstammar Japans kejsare.
Jo, men visst! Dock har jag uppfattat saken så att både Izanagi och Izanami var inblandade även i det första steget. Den första ön skapades av saltvatten som droppade från spjutet när de drog upp det ur havet igen. Syskonen steg ned på denna ö och födde där Landet av Åtta Öar. Solgudinnan Amaterasu, den främsta shintoistiska gudomligheten, föds därefter från en bronsspegel som Izanagi håller i sin vänstra hand.
Totmes skrev:Och legenden om Japans skapelse återfinns så vitt jag vet i en skriftlig källa från 700-talet.
Det äldsta skriftliga belägget för legenden är mycket riktigt från början av 700-talet (712, närmare bestämt). De händelser den påstås skildra skall dock ha inträffat mer än ett och ett halvt årtusende tidigare.

Varsågod, nästa fråga!

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 8 oktober 2003, 17:17

Det var en ruggigt svår fråga du kom med Lindir, jag var tvungen att konsultera en del böcker, det måste jag erkänna.
Förhoppningsvis ska den här gå att besvara direkt ur minnet:
Vad kallas det guldmynt som började präglas under Konstantin den store och som under mycket lång tid användes som internationellt handelsmynt?
Cirka 600 dylika mynt har hittats i Sverige, framförallt på Gotland och Öland men även på Helgö.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 8 oktober 2003, 17:28

Totmes skrev:Vad kallas det guldmynt som började präglas under Konstantin den store och som under mycket lång tid användes som internationellt handelsmynt?
Solidus

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 8 oktober 2003, 17:46

Rätt svar.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 8 oktober 2003, 18:11

Varifrån fick stoikerna sitt namn?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 8 oktober 2003, 18:14

Lindir skrev:Varifrån fick stoikerna sitt namn?
Från stoa - en sorts pelarhall i det antika grekland.

/DK M[/i]

Skriv svar