Quiz: Forntiden & Antiken

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Amund
Medlem

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 01 okt 2018 19:49

Tog och forskade lite i ämnet och det verkar vara 4000 FÖRE kristus som gäller..?
Fast de lär väl i alla fall inte ha haft skördetröskor och växelbruk riktigt på den tiden. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 01 okt 2018 20:43

3900 brukar man ange som gräns. Växelbruk kom senare. Man hade så gott om mark att när en åker blev utarmad lät man den vara och svedde fram en ny. Det verkar som om man lät en åker vila i 20 år, typ, om jag minns rätt, och odlade den i fem. Hur tusan arkeologerna kommit fram till det låter jag vara osagt.

Amund harvar fram nästa fråga.

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 02 okt 2018 17:47

Tack Markus! Jag lämnar bondgårdens mödor och vänder mig till konstens värld och detta vackra lejon
Gammalt lejon.jpg
Var finns det och var kommer det ifrån - och varför är kopplingen till Sverige så stark?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 02 okt 2018 20:20

Venedig. Det finns väl runinskriptioner på den?

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 03 okt 2018 05:02

Leonidas skrev:
02 okt 2018 20:20
Venedig. Det finns väl runinskriptioner på den?
Alldeles riktigt! Förmodlingen väringar från Svealand som vid olika tillfällen klottrat runor, förmodligen i Pireus. Marmorlejonet är troligen från 300 bc. och stals av venetianarna på 1600-talet.

Vad stod det då skrivet? En stycke tolkas så här:
Håkan, Vonder, Ulf och deras medutfarande härkamrater ankrade å dena hamn; dessa män tillvägabragte på uppmaning, för indrifvande med vapenmakt af böter, krigsförbud för utförsel och en (väpnad) utsökningsflock gent emot grekfolkets skyddsvakt (lejonet); till ett vanmärke för de fega upprorsmännen ritade de dessa runor. Germe högg. Skeppshärmännen rikligen drucko å hamngästabudets gille till utbrottet af en häftig träta; och grekhopen beskärmade sig illa öfver vanheder. Osmund högg dessa runor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Piraeus_Lion

Leonidas fråga - varsågod!

Edit: Konstig meningsbyggnad när man skriver tidigt på morgonen.