Quiz: Forntiden & Antiken

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Låst
Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 1 mars 2005, 12:32

Rätt! Varsågod, Hexmaster.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 mars 2005, 16:40

Hur fick Tyrrenska havet sitt namn?

(Åtminstone enligt legenden, känner inte till någon "historisk" förklaring. Bonus för en sådan.)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 mars 2005, 14:56

Hexmaster skrev:Hur fick Tyrrenska havet sitt namn?

(Åtminstone enligt legenden, känner inte till någon "historisk" förklaring. Bonus för en sådan.)
Historiskt så har havet fått sitt namn efter Etruskerna, vilka kallades Tyrrheni av romarna. Legenden har jag dock glömt bort för tillfället! :)

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 mars 2005, 09:45

Dûrion Annûndil skrev:Historiskt så har havet fått sitt namn efter Etruskerna, vilka kallades Tyrrheni av romarna. Legenden har jag dock glömt bort för tillfället! :)
Hmm, vad tusan var det jag tänkte på här egentligen? :? Frågan till Dûrion!

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 3 mars 2005, 10:05

Enligt den etruskiska mytologin så var det den mytiska hjälten Tyrrhenus of the Maeonians som gav sitt namn åt det Tyrrenska havet.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 mars 2005, 10:53

Då är det väl min tur, men först lite legender :) :

Enligt Herodotos så rådde det hungersnöd i Lydien (kallat Maeonia av denne) någon gång efter trojanska kriget, och lyderna kontrade detta genom att äta varannan dag, och varannan dag spela bollspel för att glömma hungern. Efter 18 tröttnade man dock på detta, och ungefär hälften av befolkningen gav sig iväg mot Italien under prinsen Tyrrhenos, Tyrsenos (eller hur det nu ska stavas), där de bosatte sig i etrurien.

Så till nästa fråga: Vilken stad grundade Aeneas?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 mars 2005, 10:55

Ralf Palmgren skrev:Enligt den etruskiska mytologin så var det den mytiska hjälten Tyrrhenus of the Maeonians som gav sitt namn åt det Tyrrenska havet.
Men det var väl först och främst folket han gav namn åt, som havet i sin tur blivit uppkallat efter?

Hade mycket bestämt för mig att det fanns en konkret saga, i stil med hur Egeiska havet fick sitt namn efter kungen som dränkte sig i det, men där bet jag mig i tummen, verkardetsom. :oops:

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 3 mars 2005, 11:17

Dûrion Annûndil skrev:Då är det väl min tur, men först lite legender :) :

Enligt Herodotos så rådde det hungersnöd i Lydien (kallat Maeonia av denne) någon gång efter trojanska kriget, och lyderna kontrade detta genom att äta varannan dag, och varannan dag spela bollspel för att glömma hungern. Efter 18 tröttnade man dock på detta, och ungefär hälften av befolkningen gav sig iväg mot Italien under prinsen Tyrrhenos, Tyrsenos (eller hur det nu ska stavas), där de bosatte sig i etrurien.

Så till nästa fråga: Vilken stad grundade Aeneas?
Troja?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 3 mars 2005, 11:36

Enligt bland annat Routledge: "Who's Who in Classical Mythology" står detta om den mytologiska hjälten Tyrrhenus of the Maeonians:

"Tyrrhenus also gave his name to the Tyrrhenian Sea west of Italy".

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 mars 2005, 14:10

Ralf Palmgren skrev:Enligt bland annat Routledge: "Who's Who in Classical Mythology" står detta om den mytologiska hjälten Tyrrhenus of the Maeonians:

"Tyrrhenus also gave his name to the Tyrrhenian Sea west of Italy".
Det kan väl betyda samma sak: Etruskerna som kallades efter Tyrrhenos gav sedan namn åt havet. Men det är ju också en fråga som hänger samman med Egeiska havet: Döpte man havet efter myten, eller hittade man på en myt kring havets namn? Vad kallade man i sådan fall havet innan, om man döpte det enligt myten? :) I alla fall så kan man ju utgå ifrån att Tyrrenska havets namn kommer av Tyrsenerna/Etruskerna via romarnas försorg (eftersom det är deras geografi vi går efter i det här fallet.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 3 mars 2005, 16:00

Det vi alltså här och nu diskuterar är vad myterna berättar!

Michael Grant och John Hazel skriver i "Routledge Who's Who in Classical Mythology" att det var den mytiska hjälten Tyrrhenus of the Maeonians som enligt de etruskiska myterna gav sitt namn åt det Tyrrenska havet. Om jag inte helt missförstod Hexmasters fråga "Hur fick Tyrrenska havet sitt namn? (Åtminstone enligt legenden, känner inte till någon "historisk" förklaring. Bonus för en sådan.)" så efterfrågades ju vad myterna påstår.

Om man däremot skulle ha frågat vad havet har historiskt sett fått sitt namn ifrån så skulle jag självfallet ha svarat: Det Tyrrenska havet har fått sitt namn efter Tyrrenerna (Tyrrhenians)!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 mars 2005, 17:17

Ja sådan var ju faktiskt frågan, så då borde frågan gå över till Ralf! :)

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 mars 2005, 10:44

Eftersom Ralf dröjer med en följdfråga, så får vi väl fortsätta med quissen?

Men Aeneas stadsgrundande var kanske lite svårt (han grundade staden Lavinium i Italien). Däremot grundade hans son Ascanius en annan stad, som därefter räknas som Roms moderstad; Vad hette den staden?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 7 mars 2005, 10:58

får man googla?

i så fall: alba longa tror jag.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 7 mars 2005, 11:34

Vem brukar kallas för "grundaren" av det allegoriska tolkandet?

Låst