Marcus Wendel skrev: They say he was wrapped in a cloth made of a simple two-way weave, very different to the complex weave of the Turin Shroud.
The researchers believe that the fragments are typical of the burial cloths used at the time of Jesus.
Jeg stiller mig altid kritisk når forskere citeres for store revolutionerende opgør mod en tidligere teori eller fund. Det kan være BBC-reporteren selvfølgelig kun har fået det halve med af at forskerne siger, men det er naturligvis typisk pressen at gøre noget til en større sensation.
Såfremt de kun har fundet et eneste ligsvøb fra det 1. århundrede udover Turin, så er det helt absurd at nå en konklusion om at man mener det er "typisk for tiden". Eller at det er mere rigtigt en den anden. Med en af hver, så er der faktisk 50% chance for at det kan være det ene som det andet.
Turin-svøbet er der vist ingen tvivl om hovedsageligt har interesse for de troende, menet er ikke lykkedes at finde hverken beviser for at det er fra det 1. årh. eller det modsatte. C-14 metoden har for længst vist ikke at være så ufejlbarlig som man mente for 20 år siden, vi snakker typisk plus/minus tal på op til hundreder af år, og forureing af tekstilet har langt større betydning end man tidligere antog, det er blandt andet forurening med menneskeligt dna fra senere perioder, blandt andet gennem håndtering mm. Turin-svøbet har været så meget pillet ved gennem tiden, at jeg tvivler på de vil kunne finde en plet hvor man kune lave en mere præcis analyse.
Tilsidst er jeg lidt overrasket over at de mener at fordi det er en simpel lærredsbinding teknik, så er den ældre en Turins mere komplicerede vævning, men det behøver ikke at forholde sig sådan. Man kender til komplicerede vævninger fra oldtiden. Dernæst var ikke alle af samme stand og fik ikke præcis samme slags ktekstil med i graven og slutteligt kunne det også bare afhænge af tidens smag og hvad man stadig havde i hjemmet: nogle havde sidste nye nogle ældre stil. Vedr. ny stil smag så havde man flere komplicerede vævninger herhjemme tidligt i middelalderen end i senmiddelalderen, det skyldtes ændringer i mode og produktion.
Jeg skulle dog gerne se endnu flere fund af ligsvøb fra regionen, tak for linket det var uhyre spændende