Quiz: Forntiden & Antiken

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Låst
Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av ERland » 9 oktober 2012, 23:19

varjag skrev:Tja ERland, din fråga har hängt ute i fjorton dar - så nog var den svår.....

Gissar detta är nåt som grävts fram ur Ashurbaniphal's arkiv i Nineveh. Men vem kungen och hans slyngel till son var - Ingen aning :roll:

Varjag
Nej, det här var långt innan Nineve fanns. Med de ledtrådar jag gett i mina fyra inlägg så kan man nu lätt googla fram svaret. Gör ett sista försök, allihop!

EDIT: Av en slump (antar jag) är det lättare att hitta svaret om man googlar på svenska än på engelska.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Inlägg av ERland » 19 oktober 2012, 18:06

Vill inte släppa det här förrän nån kommit med svaret. Som jag skrev är det bara att läsa mina inlägg om detta och googla, helst på svenska, så hittar man svaret på några minuter. Så kom igen nu, så att vi kan lägga detta bakom oss!

Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Inlägg av ERland » 14 december 2012, 13:49

Trots flera ledtrådar som utan svårighet gör att man kan finna svaret, så har ingen brytt sig om det på flera månader.

Okej då, svaret är Shamshi-Adad I amoritisk kung över Assyrien omkring 1800 f.kr. (enligt den vanligaste kronologin). Sonen han skällde på hette Yasmah-Adad (eller Yasmah-Addu), lydkung över Mari där man grävt ut ett arkiv med över 25 000 leratvlor, bl.a. de brev där Shamshi-Adad skäller på sonen.

Frågan är fri, om nu någon orkar bry sig...

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 18 december 2012, 11:14

Vi försöker väcka en ny tråd med en bildgåta. Jag söker en man som är väldigt aktuell i dagarna. ledtråd ett nedan.
Bilagor
kulle.jpg

Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Inlägg av ERland » 18 december 2012, 15:36

Konstruktören av mayakalendern, eller någon liknande?

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 19 december 2012, 10:59

Nej, fel Världsdel. Nedan ser vi en bild på en staty som ska föreställa mannen.
Bilagor
mannen.jpg
mannen.jpg (54.85 KiB) Visad 1502 gånger

Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Inlägg av ERland » 19 december 2012, 13:55

Kung Herodes den store?

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 20 december 2012, 20:31

Ja, han är ju aktuell i dagarna eftersom han var den kumng som beordrade att alla pojkar under två år skulle dödas i Behtlehem. Erland frågar vidare.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Inlägg av ERland » 21 december 2012, 19:00

Der Löwe skrev:Ja, han är ju aktuell i dagarna eftersom han var den kumng som beordrade att alla pojkar under två år skulle dödas i Behtlehem. Erland frågar vidare.
Okej, ska tänka på saken, men förklara först vad den första bilden föreställer. Tänkte först att det var Masada, men det verkar inte ha sett ut så.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 22 december 2012, 00:50

ERland skrev:
Der Löwe skrev:Ja, han är ju aktuell i dagarna eftersom han var den kumng som beordrade att alla pojkar under två år skulle dödas i Behtlehem. Erland frågar vidare.
Okej, ska tänka på saken, men förklara först vad den första bilden föreställer. Tänkte först att det var Masada, men det verkar inte ha sett ut så.
Herodium
http://sv.wikipedia.org/wiki/Herodium
http://www.smithsonianmag.com/history-a ... -Tomb.html

Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Inlägg av ERland » 22 december 2012, 02:00

Der Löwe skrev: Herodium
Ok, tack. Detta kände jag inte till. Jag ska fundera ut en fråga i morgon, om inte världen gått under då. (När jag skriver detta är det ännu inte midnatt i Mexiko.)

Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Inlägg av ERland » 22 december 2012, 17:57

Denna gåta har jag lagt ut också på annan plats, och den har anknytning till antikens historia. Ni som sett den på annan plats kan väl vara hyggliga att inte svara förrän andra fått chansen, utan att googla...

Kommissarie Wexford är bedrövad. Han har slutligen fått bevis som han inte längre kan bortse från för sin underlydande, kapten Jean-Luc Picards, grova brottslighet. Den åldrande Wexford har successivt lämnat över alltfler av sina uppgifter till Picard, som han litat blint på. Picard har fört ett veritabelt skräckvälde med syftet att en gång få efterträda Wexford, men trots varningar från andra har Wexford inte velat tro något ont om Picard. Förrän nu. Med de bevis Wexford nu fått i sin hand förstår han att han äntligen måste sätta stopp för Picard. Men hur? Picards inflytande är nu så stort att de flesta nyckelpersoner är lojala mot Picard och inte mot honom själv. Han kan inte komma på en enda som är hederlig nog att hjälpa honom mot Picard.
Wexford rådgör om detta med sin unge skyddsling Winston Smith, som då får en idé. Varför inte använda sig av någon lika ohederlig streber som Picard, som skulle tjäna på att Picard försvinner? Det visar sig att Winston har en viss person i tankarna, dvärgen Gimli, som är Picards ställföreträdare. Winston har nämligen ett förhållande med Gimlis fru.
Sagt och gjort, Winston kontaktar Gimli, och efter att Wexford och Gimli invaggat Picard i säkerhet, slår de till mot honom när han minst anar det. Därmed är de av med Picard, och Gimli får hans jobb. Omfattande utrensningar av Picards anhängare genomförs. Skräckväldet blir knappast mindre än under Picard.
Som tack lovar Wexford också att se till att Winston blir hans egen efterträdare.
Några år senare lyckas Winston och Gimli bli av med gamle Wexford, och Winston får hans jobb. Men därmed har man kommit ur askan i elden!

Men vad är detta för nonsens, undrar du kanske. Ja, vad tror du?

Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Inlägg av ERland » 24 december 2012, 00:26

Okej, ni får googla. Ber dock er som sett denna gåta förut att hålla er i bakgrunden i ett dygn till...

Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Inlägg av ERland » 24 december 2012, 23:07

Okej, ni som sett gåtan förut får ge er tillkänna och svara. Att googla upp svaret är f.ö. lätt som en plätt nu...

Användarvisningsbild
ERland
Medlem

Inlägg av ERland » 26 december 2012, 13:57

Kom igen nu, på ett annat forum löste man den här gåtan på nolltid, trots att jag inte ens sagt att det hade med antikens historia att göra. Inte är ni sämre här? :wink:

Låst