Amasonmyten
Jodå, Herodotus berättar om androfagoi i sin "De persiska krigen", bok 4, kapitel 18, 100, 102 m.fl., att man når deras land genom att först segla 11 dagar uppför Borysthenes, och sedan färdas genom ett öde område. Vidare berättas, att de klär sig i skytiska kläder men har ett språk som skiljer sig, vilket inte hindrar skyterna från att söka dessa kannibalers hjälp i kriget mot Darius.
- sibiriska tigern
- Medlem
Re: Amasonmyten
I illustrerad vetenskap minns jag att de föredrog teorin att amazonerna aldrig existerade i verkligheten. Teorin var snarare att grekerna stött på beväpnade kvinnliga herdar från olika ryttarfolk, och sedan låtit fantasin skena iväg. (Än idag finns det kvinnliga herdar som bär vapen för att skydda sina djur mot rovdjur). För länge sedan såg jag en gammal grekisk "målning" på en vas, som avbildade en Peltast. (Hjälptrupper). Denne Peltast var också en kvinna. Kanske var det bara så att vissa andra folk inte var fullt så patriarkaliska som grekerna, utan hade ett antal kvinnliga krigare här och var. Knappast många, och knappast några fruktade amazoner, men faktum är ju att en kvinna klarar i stort sett allt som en man kan klara av. Kvinnliga krigare är ovanliga, men absolut ingen omöjlighet. Det var nog snarare grekernas överdrivna patriarkaliska inställning som var extrem. Men jag har inte så mycket källor är jag rädd. Hur som helst tycker jag att teorin verkar vettig.LasseMaja skrev:Vilka var amasonerna, de fruktade kvinnliga krigarfolket? Finns det några historiska kopplingar till en verklig folkgrupp ledd av kvinnor?
Det finns f ö andra exempel än legenden om amazonerna som av vissa tas till intäkt för att det på vissa håll skulle ha rått ett matriarkat någon gång i förhistoriens dunkel. Tänker spontant på legenden om Flickornas krig i Böhmen, f f g nedtecknad (på latin) av landets förste krönikör Kosmas i början av 1100-talet. Nån sorts tolkning på engelska (ev i feministisk kontext med tanke på hemsidans namn) finns att läsa på http://www.thevalkyrie.com/stories/html ... rlswar.htm.
/ Probstner
/ Probstner
- sibiriska tigern
- Medlem
Intressant, jag ska ta och läsa artikeln.
Jag har bildat mig en egen uppfattning vad det kan vara och det är att det funnits fristående kvinnliga grupper som utgjort en del i ett harem och varje sådan pseudo-matriarktisk grupp bildar ett stort patriarkat (fanns under 1900-talet, före Ryska revolutionen, bland jukagirerna). Men det kanske istället är en myt baserad på att det fanns olika varianter av hårfrisyrer i Östeuropa och att man identifierade sig efter frisyr. I österländska källor omtalas besökare se ut "som kvinnor", d.v.s. ha långt hår, och det är inte omöjligt att östsvenska grupper ingick däri. I en georgiska källor finns en mobiliseringsorder bevarad ("ledung") där allt folk, korthåriga som långhåriga, ska inställa sig för krigståg. Att det fanns män med långt hår skulle då vara huvudsakliga idékällan för myten om amazonerna. Men jag vet inte.
Det kanske har funnits ett kvinnligt rike, precis som goter, vandaler, skyter, o.s.v. Vem vet och jämför stenålderns Barumkvinna.
EDIT: med "intressant artikel" menar jag den som anknyter till Illustrerad vetenskap och inte den fräcka ovan.
Jag har bildat mig en egen uppfattning vad det kan vara och det är att det funnits fristående kvinnliga grupper som utgjort en del i ett harem och varje sådan pseudo-matriarktisk grupp bildar ett stort patriarkat (fanns under 1900-talet, före Ryska revolutionen, bland jukagirerna). Men det kanske istället är en myt baserad på att det fanns olika varianter av hårfrisyrer i Östeuropa och att man identifierade sig efter frisyr. I österländska källor omtalas besökare se ut "som kvinnor", d.v.s. ha långt hår, och det är inte omöjligt att östsvenska grupper ingick däri. I en georgiska källor finns en mobiliseringsorder bevarad ("ledung") där allt folk, korthåriga som långhåriga, ska inställa sig för krigståg. Att det fanns män med långt hår skulle då vara huvudsakliga idékällan för myten om amazonerna. Men jag vet inte.
Det kanske har funnits ett kvinnligt rike, precis som goter, vandaler, skyter, o.s.v. Vem vet och jämför stenålderns Barumkvinna.
EDIT: med "intressant artikel" menar jag den som anknyter till Illustrerad vetenskap och inte den fräcka ovan.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Re: Amasonmyten
Undrar bara om det verkligen var en kvinna som avbildades som peltast, eftersom kvinnor bland greker inte hade möjlighet att delta i strid... Annat än om de låtsades vara män. Kanske var det en mytologisk avbildning?jason71 skrev:För länge sedan såg jag en gammal grekisk "målning" på en vas, som avbildade en Peltast. (Hjälptrupper). Denne Peltast var också en kvinna.
...
I Arrianos verk om Alexander den Store kan man läsa om hur Alexander utser den kvinnliga härskarinnan av staden Alinda till satrap över hela Karien. Ada var hennes namn, och hon hade tidigare ärvt Karien av sin döda make Hidrieus men förlorat makten till en viss Pixadoros. Enligt Arrianos var det seden i Asien (främre Orienten i stort sett) att kvinnor styrde över män... Huruvida det är sant eller inte är en annan fråga, eftersom det kan vara propaganda för att utmåla asiaterna som "svaga", men att Ada styrde över Karien för en tid verkar ju då vara fallet i alla fall. Det hela ordnades rituellt genom att hon "adopterade" Alexander som sin son först.
Mvh -Dan
- sibiriska tigern
- Medlem
Sitonerna ovanför Sveonerna någonstans i norra Europa styrdes också av kvinnor har jag för mig.
Se också fornnordiska mytologins diser, kvinnokrigsgudar.
Vilka var diserna?
Se också fornnordiska mytologins diser, kvinnokrigsgudar.
Vilka var diserna?
- sibiriska tigern
- Medlem
Notera att jag inte vill använda felöversättas utan hellre översättning enligt tradition. 
Jag tror han bl.a. skriver: "Et primo quidem filius regis nomine Anund, a patre missus ad dilatandum imperium, cum in patriam feminarum pervenisset, quas nos arbitramur Amazonas esse, veneno, quod illae fontibus immiscuerunt, tam ipse quam exercitus eius perierunt. / Först sändes en son till kungen vid namn Anund åstad för att utvidga riket, och när han hade kommit till Kvinnolandet [Kvänland], som jag tror är amasonernas land, omkom både han och hans trupper av det gift, som dessa blandade i källvattnet. (översättning Emanuel Svedberg)"
Nu kanske det är lite urflippat, men jag tycker det ändå är intressant att betänka att de "skäggiga kvinnorna" bortom sveonerna kan ju ha motsvarat en "skäggkult" likt den som finns i norra Japan, eller om Magister Adam skriver av manuskript som berör denna region och projicerar det på Skandinavien.

Jag tror han bl.a. skriver: "Et primo quidem filius regis nomine Anund, a patre missus ad dilatandum imperium, cum in patriam feminarum pervenisset, quas nos arbitramur Amazonas esse, veneno, quod illae fontibus immiscuerunt, tam ipse quam exercitus eius perierunt. / Först sändes en son till kungen vid namn Anund åstad för att utvidga riket, och när han hade kommit till Kvinnolandet [Kvänland], som jag tror är amasonernas land, omkom både han och hans trupper av det gift, som dessa blandade i källvattnet. (översättning Emanuel Svedberg)"
Nu kanske det är lite urflippat, men jag tycker det ändå är intressant att betänka att de "skäggiga kvinnorna" bortom sveonerna kan ju ha motsvarat en "skäggkult" likt den som finns i norra Japan, eller om Magister Adam skriver av manuskript som berör denna region och projicerar det på Skandinavien.

- sibiriska tigern
- Medlem
P.S. Om ni detaljstuderar Vinlandskartan vill jag erinra mig om att "Mare Oceanum Quentale" är utritat i som havet i östsibirien..?D.S.
http://www.canadahistory.com/sections/e ... ontact.htm
http://www.canadahistory.com/sections/e ... ontact.htm
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Det sades ju om amazonerna att de skar av sig ena bröstet för att bli bättre bågskyttar, en operation som de knappast kan ha gått iland med på den tiden. Men under grävande i Hippokrates skrifter hittade jag en liten beskrivning som skildrar det hela på ett annat sätt. Var det ligger på den realistiska skalan vet jag inte.
http://classics.mit.edu/Hippocrates/airwatpl.mb.txt
"Hippocrates, On Airs, Waters, and Places", kap. 17Hippokrates skrev:In Europe there is a Scythian race, called Sauromatae, which inhabits the confines of the Palus Maeotis, and is different from all other races. Their women mount on horseback, use the bow, and throw the javelin from their horses, and fight with their enemies as long as they are virgins; and they do not lay aside their virginity until they kill three of their enemies, nor have any connection with men until they perform the sacrifices according to law. Whoever takes to herself a husband, gives up riding on horseback unless the necessity of a general expedition obliges her.
They have no right breast; for while still of a tender age their mothers heat strongly a copper instrument constructed for this very purpose, and apply it to the right breast, which is burnt up, and its development being arrested, all the strength and fullness are determined to the right shoulder and arm.
http://classics.mit.edu/Hippocrates/airwatpl.mb.txt
Ja den versionen låter ju mer tänkbar. Ett sådant ingrepp kan man ju överleva i alla fall.
Jag vet inte var jag läste det, men en teori bakom spanjorernas bild av amazoner i just det, amazonas, är att spanjorerna hamnade i strider med långhåriga indianer, och därför i stridens hetta trodde att det var kvinnor de kämpat mot. Ang. grekernas idé om amazoner kan jag inte uttala mig. Kanske var det en tidig variant av "femdom"?
Jag vet inte var jag läste det, men en teori bakom spanjorernas bild av amazoner i just det, amazonas, är att spanjorerna hamnade i strider med långhåriga indianer, och därför i stridens hetta trodde att det var kvinnor de kämpat mot. Ang. grekernas idé om amazoner kan jag inte uttala mig. Kanske var det en tidig variant av "femdom"?
I en bok jag läste så stod det att Grekerna var fascinerade om myten om Amazonerna, kanske p. g. a bilden av ett alternativt samhälle?
I vissa Skytiska (Ryska) stammar, så fanns det beridna, bepansrade kvinnliga krigar med yxor och pilbågar.
I Trojanska Kriget (1194-1184 F. kr, enligt vissa källor) så leddes 10, 000 beridna Amazonkrigare (med pilbågar) av Penthesileia, som var beväpnad med en förgylld bronsyxa. (Trojanska Kriget ska ju ha hänt på den sena Kretisk-Mykenska Bronsåldern).
Vid denna tid så red inte folk på hästar (bortsett från Assyrierna och vissa Skytiska stammar, som Kaskanerna, som ska en gång ha plundrat det Hettitiska riket).
Amazonerna ska enligt myten ha varit några av världens första ryttare (Med sadlar, ovanligt nog!)
I vissa Skytiska (Ryska) stammar, så fanns det beridna, bepansrade kvinnliga krigar med yxor och pilbågar.
I Trojanska Kriget (1194-1184 F. kr, enligt vissa källor) så leddes 10, 000 beridna Amazonkrigare (med pilbågar) av Penthesileia, som var beväpnad med en förgylld bronsyxa. (Trojanska Kriget ska ju ha hänt på den sena Kretisk-Mykenska Bronsåldern).
Vid denna tid så red inte folk på hästar (bortsett från Assyrierna och vissa Skytiska stammar, som Kaskanerna, som ska en gång ha plundrat det Hettitiska riket).
Amazonerna ska enligt myten ha varit några av världens första ryttare (Med sadlar, ovanligt nog!)