Visste redan romarna att jorden var en glob?

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Visste redan romarna att jorden var en glob?

Inlägg av gunship » 24 juni 2016, 23:18

Det kan nog vara så att många vanligt folk nog ansåg att jorden var platt, då det var vad de kunde se. Så mycket mer tänkte man inte på det, medan de mer lärde hade klurat ut att jorden måste banne mig vara rund om man tänker på det, men det tedde sig nog ganska abstrakt för de flesta.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Visste redan romarna att jorden var en glob?

Inlägg av Markus Holst » 25 juni 2016, 01:28

Nej, så mycket mer tänkte man inte på det. Jag funderar på vilken bildningsgrad som krävs för att man alls skall reflektera över detta. Det går naturligtvis inte att säga, men jag tror att för de flesta människor som har levat så har reflektioner över makro-begrepp som världens gränser legat långt bortom fattningsförmågan, på samma sätt som vår fattningsförmåga inte räcker till för att förstå universum.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Visste redan romarna att jorden var en glob?

Inlägg av ERland » 29 juni 2016, 01:07

En sak som är ytterst märklig är att kineserna enligt Wikipedia inte fick klart för sig att jorden är rund förrän på 1600-talet, efter att de lärt sig det av europeerna. Att kineserna skulle ha trott att jorden var platt så länge är såpass märkligt att jag undrar om det verkligen kan stämma, med tanke på vilken avancerad kultur på randen till en industriell revolution med bl.a. långa sjöresor kinseserna hade. Varför skulle inte kineserna dra samma slutsats som grekerna?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Visste redan romarna att jorden var en glob?

Inlägg av Markus Holst » 29 juni 2016, 07:28

Att inte veta att jorden är rund behöver inte betyda att man tror den vara platt. Det kan kort och gott betyda att de visste att de inte visste och därför inte hade någon åsikt i frågan.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Visste redan romarna att jorden var en glob?

Inlägg av ERland » 29 juni 2016, 15:31

Vad gäller kineserna tycks de i alla fall ända fram till 1600-talet ha trott att jorden var platt och dessutom kvadratisk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth#Ancient_China

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Visste redan romarna att jorden var en glob?

Inlägg av a77 » 29 juli 2016, 13:02

Varje civilisation med sjöfartskultur som är mer än kustsegling borde vetat att värden var rund eller åtminstone en halv glob.

Skriv svar