Quiz: Forntiden & Antiken

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 30 november 2015, 22:09

Amund skrev:Från ett av den slösaktige Caligulas Nemiskepp? Som sägs varit utrustade med ädelstenar och fruktträdgårdar. 8O
Jajamensan Amund - överlevande reliker från Caligulas ''Praktskepp'' ur Lago Nemi......

https://www.abc.se/~pa/mar/nemships.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Nemi_ships

https://www.google.com.au/search?q=nemi ... igB#imgrc=_

Själva skeppen - kan vi inte längre beundra. Dom eldades upp av kommunistguerillan i Norditalien 1944 - :roll:
(för att förinta vad Mussolini hade låtit bärga och bevara.....påminner om Daish kulturdemoleringar idag.....inte sant?)

Amund lättar ankar för nästa, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av sveahk » 30 november 2015, 22:31

varjag skrev: Själva skeppen - kan vi inte längre beundra. Dom eldades upp av kommunistguerillan i Norditalien 1944 - :roll:
Varjag
Nja, det är väl att ta i - en hel del elände stod säkert också den italienska guerillan för, men just vad beträffar Nemi-skeppen står en så'n anklagelse på något vackliga fötter...

"At that time, Allied forces were pursuing the retreating German army northward through the Alban Hills toward Rome. On May 28, a German artillery post was established within 400 feet (120 m) of the museum … An official report filed in Rome later that year described the tragedy as a willful act on the part of the German soldiers. A German editorial blamed the destruction on American artillery fire. The true story of what happened that night will probably never be known."
https://en.wikipedia.org/wiki/Nemi_ships

Mvh Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 1 december 2015, 00:26

Det, är den ena storyn sveahk då 1944 allting - var tyskarnas fel...
Jag - köper den andra.....☺

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av sveahk » 1 december 2015, 09:04

varjag skrev:Det, är den ena storyn sveahk då 1944 allting - var tyskarnas fel...
Jag - köper den andra.....☺

mvh, Varjag
Helt ok varjag - lite OT för den här tråden men bjuder du på en källa också?

Mvh Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 1 december 2015, 19:17

Jag har alltid ansett att varje kvisstråd borde ha en kommentartråd parallellt eftersom de flesta kvissfrågor ger upphov till intressanta diskussioner som även borde intressera de icke tävlingssugna. :D
Nave.jpg
Nave.jpg (38.1 KiB) Visad 831 gånger
Hur som helst angående dessa antika fartyg och frågan hur de brann upp så är min sammanfattning av läget ungefär som så att ingen vet någonting säkert. Utredare ska ha fastslagit att den allierade artilleribeskjutningen och bombningarna upphörde senast vid 20:30 tiden och branden upptäcktes mer än en timme senare och kan inte ha berott på detta, men branden antas vara anlagd. Självklart ligger det nära till hands att skylla på tyskarna som skyldiga och det kan faktiskt vara så att det var enklast att skylla på dem. Dock är det odiskutabelt att tyskar befann sig i byggnaden vid 20-21 tiden innan de retirerade och det gör dem onekligen till starkt misstänkta.

Personligen lutar jag åt att det kan röra sig om en olycklig cigarettfimp eller liknande, det behöver ju inte alltid vara så att ”de onda” alltid måste ha en elak tanke bakom varje handling, vem vet..? :?

Slutligen figurerar det tydligen i Italien en teori om att kriminella passat på för att kunna ta tillvara allt brons som man visste fanns där, metall som betingade enorma inkomster under kriget.


Ingen vet svaret men ny fråga kommer så småningom!

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 1 december 2015, 22:26

Tack för frågan! Då söker vi först en kejsare som sägs ha stridit på ett istäckt Donau och dog sedan i Wien efter att ha drabbats av pesten. Hans son som var en gudabenådad bågskytt befann sig i lägret och utropades genast till ny kejsare, han slöt snart fred med germanerna och återvände till Rom.

Vilka var far och son?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 1 december 2015, 23:26

Marcus Aurelius och sonen var Commodus?

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 2 december 2015, 06:03

varjag skrev:Marcus Aurelius och sonen var Commodus?

Varjag
:D Och det här löste Varjag utan att jag behövde använda ledtråden att detta var historien som utspelade sig i filmen Gladiator, fast där berövade han sin far livet vilket det inte finns några belägg för i verkligheten som jag förstår det.

Den tänkande Marcus Aurelius har ett relativt gott eftermäle som plikttrogen och vis, dock har kanske hans acceptans av kristna inte varit fullt så tolerant som gjorts gällande.

Commodus blev en av dessa knäppa kejsare även om han inte kom upp i klass med Nero eller Caligula, även hans syster deltog i en komplett mot honom. En dag sköt han visst halsen av en struts, dödade en panter, en giraff och en elefant samt hundra lejon och även en noshörning, för att ytterligare förgylla dagen gick han runt i lejonskinn, kallade sig för den romerske Hercules och slog folk han mötte i huvudet med en klubba. I övrigt låg han mest i sängen och vältrade sig i lyx.

Varjag äntrar gladiatorscenen – Varsågod!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 2 december 2015, 10:45

Tack Amund...man har ju sin Gibbon i bokhyllan.... :)
En karikatyr -
...vad innerst inni.....png
...vad innerst inni.....png (52.9 KiB) Visad 811 gånger
Men vad förestaller den?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 2 december 2015, 20:44

...försöker med en -
færglagd.....png
færglagd.....png (130.7 KiB) Visad 785 gånger
bild då.......

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av gunship » 2 december 2015, 23:27

Mohammed som får sin uppenbarelse av en brinnande buske? Eller var det Moses? Kommer inte ihåg exakt. Inte bore den frågan vara så svår, om till och med en okultiverad "milennial" ungdom som jag känner igen det?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 3 december 2015, 01:51

gunship skrev:Mohammed som får sin uppenbarelse av en brinnande buske? Eller var det Moses? Kommer inte ihåg exakt. Inte borde den frågan vara så svår, om till och med en okultiverad "milennial" ungdom som jag känner igen det?
Nog är det Moses alltid! Och som bekant (?) talade Jahve till Moses ur den brinnande busken.

Muhammed - skulle jag inte vågat avbilda på Skalman - 8O

Då hade forumet och jag sprängts i luften redan.............

gunship försöker en millennial fråga, Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av gunship » 3 december 2015, 02:15

varjag skrev:
gunship skrev:Mohammed som får sin uppenbarelse av en brinnande buske? Eller var det Moses? Kommer inte ihåg exakt. Inte borde den frågan vara så svår, om till och med en okultiverad "milennial" ungdom som jag känner igen det?
Nog är det Moses alltid! Och som bekant (?) talade Jahve till Moses ur den brinnande busken.

Muhammed - skulle jag inte vågat avbilda på Skalman - 8O

Då hade forumet och jag sprängts i luften redan.............

gunship försöker en millennial fråga, Varjag
(min fetstil)

Dock;
https://youtu.be/SYkbqzWVHZI?t=42s :wink:


Nåväl, vilket antikt välde var det som hade denna som sybol (bland andra)?
Bilagor
Ankare.png
Ankare.png (26.44 KiB) Visad 776 gånger

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av gunship » 4 december 2015, 21:43

Dess soldater var utrustade med vapnet sarissa, bortåt sju meter långt.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av varjag » 4 december 2015, 22:31


Skriv svar