En dös har förstörts

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

En dös har förstörts

Inlägg av sonderling » 30 augusti 2015, 17:58

http://www.dn.se/nyheter/sverige/anvand ... rillplats/
:cry:
Lägger in detta för kännedom åt er stenåldersnördar.

Själv kan jag bara hålla med om det där med sunt förnuft....det är kanske en annan tråd men man har märkt hur det försvunnit ur folkmedvetandet. Själv spekulerar jag om det har med urbaniseringen att göra? :?

Sonderling

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: En dös har förstörts

Inlägg av Marcus » 30 augusti 2015, 19:59

När jag växte upp beklagade sig mina morföräldrar liksom deras föräldrar över att det sunda förnuftet försvunnit sedan deras tid så just den biten är nog mycket en fråga om att det var bättre förr.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: En dös har förstörts

Inlägg av Hexmaster » 31 augusti 2015, 21:49

Sunt förnuft har alltid varit en bristvara. Till skillnad från historielöshet. Det är inte många generationer sedan man använde Bohus fästning som stenbrott.
För flera år sedan höll fornforskaren m.m. Holmberg ett föredrag i d.v. konstnärsgillet, "om den vårdslöshet, hvarmed nordens minnesmärken i allmänhet behandlas; hvarjemte han särskildt lade de på sommarfärder utresande konstnärerne på hjertat, att hvar de kunde komma öfver, afteckna de qvarvarande lemningarne, på det att, när en 100 år härefter man kunde antaga att intet spår af våra minnesmärken är till finnandes, så vida förstörelsen skulle fortgå som hittills, vi åtminstone kunde (i afbildning) uppvisa hvad vi af dessa dyrbara minnesmärken egt."
http://faktoider.blogspot.se/2011/07/om ... innen.html

Få sekler skulle sett rubriker som den i DN över den händelsen. På så sätt lever vi i en upplyst tid.

Skriv svar