Cimbri fakta

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Cimbri fakta.

Inlägg av karlfredrik » 25 juni 2011, 09:34

Följande danska böcker har en litteraturlista:
• Jens Bråten, Kimbrerne, Jens Bråtens Forlag, 1988, ISBN 87-981962-4-3
• PDFnet, Kimbrene og Kimbrertogtet
• Henrik Bolt-Jørgensen, Kimbrene og teutonerne, Thisted Gymnasium

Res gesta diva Augusta skriver:
My fleet sailed from the mouth of the Rhine eastward as far as the lands of the Cimbri to which, up to that time, no Roman had ever penetrated either by land or by sea, and the Cimbri and Charydes and Semnones and other peoples of the Germans of that same region through their envoys sought my friendship and that of the Roman people.109

Notera att man reser österut vilket torde utesluta Britannien och Holland

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Cimbri fakta - de boede nær Nordsøen

Inlägg av Jens Yde » 5 december 2013, 19:17

Jeg påstår stadig, at de folk, der kom i kamp med romerne for mere end 2000 år siden, kom fra områderne mellem Esbjerg i Vestjylland og Calais i Frankrig, og at de var fordrevet af oversvømmelser.

Netop nu, 5. december, truer en orkan området ved den sydlige Nordsø. Stormen hedder Xaver i Tyskland, Bodil i Danmark og Sven i Sverige.

Vi må i Danmark gå til udenlandske kilder for at få oplysninger:

Tyskland: Die Schulen in Hamburg und Schleswig-Holstein bleiben am Freitag geschlossen. In Bremen liegt eine Sturmflutwarnung vor. Falls die Weser über die Deichhöhe von 5,50 Meter steigt, Wassereinbruch im Bremer Weserstadion gefährdet die Bundesligapartie am Sonnabend zwischen Werder und Bayern München.

Holland: Samenvatting: storm raast over het land. De hardste windvlaag werd gemeten bij het Friese Stavoren: 137 kilometer per uur.

Belgien: Bredene evacueert 2000 inwoners uit voorzorg voor storm.

Jeg foreslår således, at "årtusindets storm" var årsag til den vandring, som kimbrerne og flere andre folk i enorme mængder begav sig ud på.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Cimbri fakta

Inlägg av Jens Yde » 5 december 2013, 22:55

En stormflod i Nordsøen rækker langt ind i Tyskland. Advarsel om SEHR SCHWERER STURMFLUT i morgen tidlig. Klokken 6.27 topper vandstanden i St. Pauli med 5,60 meter over normal vandstand. Billedet ligner situationen med oversvømmelsen i 1962, skriver tyske medier. I Holland skriver de, at det minder om 1953.

I dag er der diger langs Elben, men det var der jo ikke, da kimbrerne boede der omkring år 115 f. Kr.

En vedvarende nordvestenvind kan skabe store problemer.

http://www.welt.de/vermischtes/article1 ... mflut.html

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Cimbri fakta

Inlägg av Valdemar Sappi » 6 december 2013, 00:00

Fast lika svår som den 1362 lär den inte bli. Då förvandlades ön Strand fullständigt. Dagens Nordstrand och Pellworm är bara småbitar av det som var före.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Grumstrup
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 juli 2013, 22:39

Re: Kimbrerne - ikke fra Himmerland

Inlägg av Grumstrup » 11 april 2014, 16:59

Jens Yde skrev: Et første skridt på vejen mod den nu fasttømrede løgn om, at kimbrerne kom fra Himmerland, var Ptolemæus, der levede i Egypten 250 år efter kimbrernes nederlag i alperne. Han tegnede på et kort kimbrernes hjemsted som umiddelbart syd for Aalborg.
Hej Jens

Jeg er med på mange af dine kritikpunkter og sidder ligenu og skriver en opgave om erindringshistorie og trækker sandsynligvis noget om Kimbrerne ind. Men hvordan er det vi afviser Ptolemæus kort?

Grumstrup
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 juli 2013, 22:39

Re: Kimbrerne - ikke fra Himmerland

Inlägg av Grumstrup » 14 april 2014, 20:15

Grumstrup skrev:
Jens Yde skrev: Et første skridt på vejen mod den nu fasttømrede løgn om, at kimbrerne kom fra Himmerland, var Ptolemæus, der levede i Egypten 250 år efter kimbrernes nederlag i alperne. Han tegnede på et kort kimbrernes hjemsted som umiddelbart syd for Aalborg.
Hej Jens

Jeg er med på mange af dine kritikpunkter og sidder ligenu og skriver en opgave om erindringshistorie og trækker sandsynligvis noget om Kimbrerne ind. Men hvordan er det vi afviser Ptolemæus kort?

...Og hvordan forholder vi os til Plutarchs kommentar om Tyredyrkelse i forhold til eks. Gundestrupkedlen og andre tyre monumenter fra Jydsk jernalder?

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Kimbrerne - ikke fra Himmerland

Inlägg av Jens Yde » 14 april 2014, 22:21

Grumstrup skrev:
Jens Yde skrev: Et første skridt på vejen mod den nu fasttømrede løgn om, at kimbrerne kom fra Himmerland, var Ptolemæus, der levede i Egypten 250 år efter kimbrernes nederlag i alperne. Han tegnede på et kort kimbrernes hjemsted som umiddelbart syd for Aalborg.
Hej Jens

Jeg er med på mange af dine kritikpunkter og sidder ligenu og skriver en opgave om erindringshistorie og trækker sandsynligvis noget om Kimbrerne ind. Men hvordan er det vi afviser Ptolemæus kort?
Ptolemæus levede ca. 100-170. Så vidt jeg husker eksisterer hans kort ikke længere. Så vidt jeg husker dukkede hans kort op som en tekst, der engang omkring 1430 blev "oversat" til et nyt kort - af danskeren Svart. Denne person syntes, at Cimbri skulle placeres langt oppe i Jylland.

Skriv svar