Ralf, du har helt ret.
Her er det svar jeg havde i tankerne.
Det har siden oldtiden været kendt at Homer’s Odyssey (nedskrevet år 800 f.Kr.) i Bog 20 (sætning 345-394) henviser til en fuld solformørkelse (i min oversættelse til nudansk):
”Da var det at den gudelige Theoclymenus fremsagde: ”…solen er forsvundet fra himlen, og ulykkebringende mørke har indtaget verden…”.
Allerede Heraclitus fra Ephesus (ca. år 535-475 f.Kr.), og senere Plutarch (ca. år 45-125 e.Kr.), foreslog at Theoclymenus’s Spådom fra Bog 20 henviste til en solformørkelse. Først i 1920’erne kunne astronomerne Carl Schoch og Paul Neugebauer beregne at en sådan solformørkelse i samtiden kun kunne have fundet sted 16. april 1178 f.Kr. Constantino Baikouzis, Observatorio Astronomico de La Plata, Argentina og Professor Marcelo Magnasco, Rockefeller University, New York har taget beregningen et skridt videre (”Is an eclipse described in the Odyssey?, Proceedings of the National Academy of Sciences, June 24, 2008).
Homer’s Odyssey nævner også en Nymåne, en samtidig tilstedeværelse af to stjernebilleder på nattehimlen (Pleiades og Boötes, som Odysseus bruger til at afstikke en kurs), samt Merkur og Venus’ tilsynekomst. Alle fire astronomiske observationer krydstjekkes for samtidig tilstedeværelse i tidsrummet år 1250-1115 f.Kr. Kun én dag fremstår; 16. april 1178 f.Kr. der derfor er tiden, hvor Odysseus vender tilbage til sin ø Ithaca, hvorover han er konge og leder af Cephallenian-folket. Da denne rejse iflg. sagnet tager 10 år kan Troja’s Fald tidsbestemmes til år 1188 f.Kr.
Arkæologi og skriftlige kilder er derfor, helt utroligt, enige i at Troja’s Fald finder sted år 1190-1184 f.Kr.
Ralf, må jeg foreslå at du fremkommer med den næste gåde?
mvh
Flemming