Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
OldCode
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 december 2003, 18:41
Ort: Västergötland

Inlägg av OldCode » 25 maj 2006, 10:16

Durion skrev:
Det är alltså bara att undersöka berggrunden i alla berg runt omkring (de som inte är pyramidformade!), och så ser man snart att bergarten är naturlig. Ingen skulle väl därefter kunna påstå att människor byggt hela bergskedjan!
Njae, riktigt så enkelt är det tyvärr inte, då omgivande berg enligt den geologiska kartan inte är av samma bergarter.
Däremot är förmodlingen omgivande berg SEDIMENTKÄLLA till den här sedimentära formationen, så det naturliga vore att leta nere i dalen, samt på sidorna av bergen. På ställen där det är troligt att de sedimentära bergarterna kunnat bevaras.

Den här sedimentära bergarterna saknas på den geologiska kartan över området, möjligen pga dålig blottningsgrad, låg nuvarande utbredning eller slarv hos kartörerna.

Det var det faktum att denna typ av bergart saknades på kartan som gav uttalanden om att allt material måste vara ditsläpat... som om en karta alltid skulle vara 100% korrekt.

MVH

/OldCode

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 maj 2006, 13:13

OldCode skrev:Njae, riktigt så enkelt är det tyvärr inte, då omgivande berg enligt den geologiska kartan inte är av samma bergarter.
[...]
Den här sedimentära bergarterna saknas på den geologiska kartan över området, möjligen pga dålig blottningsgrad, låg nuvarande utbredning eller slarv hos kartörerna.

Det var det faktum att denna typ av bergart saknades på kartan som gav uttalanden om att allt material måste vara ditsläpat... som om en karta alltid skulle vara 100% korrekt.
Om du menar den geologiska kartan som pyramidjägarna gett oss, så är det ju en tvivelaktig sådan. Det första var att Nukic hittat anomalier efter att bara borrat på berget Vicosica, varefter den geologiska undersökning man presenterade som stöd för detta beskrev hur en karta som visade låg ATI (Apparent Thermal Inertia) för "pyramiderna" tydde på att "pyramidkullarna" skiljde sig från omgivningen - vilket man faktiskt inte kan se på den karta som presenteras (hela områdets berg verkar där ha låg ATI).
http://www.piramidasunca.ba/ajaxfiles/e ... alysis.pdf

Om detta är den enda geologiska information som säger att bergen runt om skiljer sig åt, så tvivlar jag på den.

Mvh -Dan

OldCode
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 december 2003, 18:41
Ort: Västergötland

Inlägg av OldCode » 25 maj 2006, 13:48

Jag menar den berggrundsgeologiska karta som fd suveräna staten Jugoslavien lät rita.
Jag får tyvärr inte och har heller inte möjlighet att presentera bilder på den här.


Jag har annars inte sett någon berggrundsgeologisk karta presenterad av utgrävningsteamet.
Precis som du säger är allt geologiskt och fjärranalytiskt material från utgrävningsteamet ganska tvivelaktigt (som jag också redogjort för tidigare i tråden.. :lol: )

Den "geologiska" slutsats som fjärranalytikern kommer fram till är just att kullen består av sten, vilken lysande slutsats.

MVH

/OldCode

Gotish
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2006, 14:22
Ort: Gotland

Inlägg av Gotish » 26 maj 2006, 18:02

Vad jag har förstått av discussionen så har "För-sidan" lagt fram relativt många potentiella bevis. Inga säkra men dock potentiella bevis. Vad jag har förstått av "Emot-sidan" så har det inte lagts fram något konkret bevis för att så inte är fallet bara "Det behöver inte vara så" bevis. Personligen tror jag mer på bristfällig bevisning en obefintlig bevisning. Sen så skulle det vara råkul om nån "Icke expert" lyckades hitta någonting stort. Jamenar i historie världen så är ju det lika stor skandal som att visa bröstvårtor på 1800talet.

herulen
Medlem
Inlägg: 355
Blev medlem: 18 december 2005, 14:09
Ort: Stockholm

Inlägg av herulen » 26 maj 2006, 19:25

Gotish skrev:Vad jag har förstått av discussionen så har "För-sidan" lagt fram relativt många potentiella bevis. Inga säkra men dock potentiella bevis. Vad jag har förstått av "Emot-sidan" så har det inte lagts fram något konkret bevis för att så inte är fallet bara "Det behöver inte vara så" bevis. Personligen tror jag mer på bristfällig bevisning en obefintlig bevisning. Sen så skulle det vara råkul om nån "Icke expert" lyckades hitta någonting stort. Jamenar i historie världen så är ju det lika stor skandal som att visa bröstvårtor på 1800talet.
Det är inte kritikerna som ska lägga fram bevis, det är den som lägger fram antagningarna som ska göra det. Vad motsidan gjort här är att underkänna bevisen för en pyramid. Ja-sidan blir sura över kritiken.

Sedan tror jag att denna undersökning om pyramiden kommer att avslutas med att man hittat fynd som kan tolkas hur som helst. Utgrävningen sker i sann nationalromantisk anda. Vi i Sverige känner allt för väl till detta fenomen. Det förstörde mycket för fornnordisk forskning och tack vare det är det många ämnen som är tabubelagda, t.ex. goterfrågan.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 26 maj 2006, 21:43

Gotish skrev:Vad jag har förstått av discussionen så har "För-sidan" lagt fram relativt många potentiella bevis. Inga säkra men dock potentiella bevis. Vad jag har förstått av "Emot-sidan" så har det inte lagts fram något konkret bevis för att så inte är fallet bara "Det behöver inte vara så" bevis. Personligen tror jag mer på bristfällig bevisning en obefintlig bevisning. Sen så skulle det vara råkul om nån "Icke expert" lyckades hitta någonting stort. Jamenar i historie världen så är ju det lika stor skandal som att visa bröstvårtor på 1800talet.
Vilka är de konkreta bevisen för att det är en pyramid då? De "bevis" som lagts fram har ju kunnat motbevisas på ett väldigt övertygande sätt. Som jag ser så står det 10 - 0 till skeptikerna. Dessutom, att bevisa att något inte är på ett visst sätt kan vara rätt svårt när pyramidanhängarna vägrar lyssna på det örat. Motbevisen rinner ju av "som vatten på en gås".

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 27 maj 2006, 02:51

Det är väl bara att gratulera den som lyckas se några bevis. Jag kan i nuläget inte se det. På ett mycket allmänt plan verkar saken intressant. Det är värt att undersökas.

Som det är nu, verkar inte det ske. Att utgrävningsledaren tror på allehanda mytologiska historiebilder bådar inte gott och gör väl att ingen seriös vetenskapsman vågar ta i saken. Jag är rädd att något som potentiellt hade kunnat vara intressant kommer att bli förmål för åtlöje eller ännu värre, att det kommer att ingå en "alternativ" historieskrivning. I och med att pengar börjat rulla och patriotismen vakna, ses varje form av ifrågasättande som angrepp. (Inte här på forumet, men annorstäders.) Tråkigt.

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 27 maj 2006, 03:30

För den språkkunninge och skeptiskt lagde, rekommenderas:

http://piramidazablude.blogger.ba/

Gotish
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2006, 14:22
Ort: Gotland

Inlägg av Gotish » 27 maj 2006, 09:57

Det är inte kritikerna som ska lägga fram bevis, det är den som lägger fram antagningarna som ska göra det. Vad motsidan gjort här är att underkänna bevisen för en pyramid. Ja-sidan blir sura över kritiken.

Sedan tror jag att denna undersökning om pyramiden kommer att avslutas med att man hittat fynd som kan tolkas hur som helst. Utgrävningen sker i sann nationalromantisk anda. Vi i Sverige känner allt för väl till detta fenomen. Det förstörde mycket för fornnordisk forskning och tack vare det är det många ämnen som är tabubelagda, t.ex. goterfrågan.
Mmm men jag anser inte att ni har varit så duktiga på att motbevisa pyramiden som ni påstår. Era "motbevis" är lika svaga som bevisen för. Ni har inga konkreta säkra motbevis. De enda motargumenten ni har är "Det behöver inte vara så för att". Att discussionen fortfarande är uppe visar ju tydligt på det.

Enligt min mening var det inte Nationalromantiken som förstörde Goterforskningen utans snarare nu som då historie världens bristande syn på nytänkande. Att andra forskare ser detta som ett oseriöst projekt och inte vill ta i det bara bekräftar bara denna inskrängdhet inom historie världen.
Vilka är de konkreta bevisen för att det är en pyramid då? De "bevis" som lagts fram har ju kunnat motbevisas på ett väldigt övertygande sätt. Som jag ser så står det 10 - 0 till skeptikerna. Dessutom, att bevisa att något inte är på ett visst sätt kan vara rätt svårt när pyramidanhängarna vägrar lyssna på det örat. Motbevisen rinner ju av "som vatten på en gås".
Läs mitt inlägg igen. Jag har inte sagt att det finns några konkreta bevis. Jag menar bara att motbevisningen är lika bristfällig som bevisningen.

Sutligen vill jag bara säga att min personliga åsikt är att dom inte kommer att hitta någon pyramid under berget, däremot så tror jag att berget är rikt på andra arkeologiska fyndigheter men till skillnad ifrån övriga "Emot" personer i det här forumet tror jag inte att det största hotet ligger i Osmanovic tokiga teorier utan snarare experters fokusering av vad berget inte kan vara och dömer ut utgrävningen vilket gör att resurser dras in. Varför inte spela med och få till en ny utgrävning med möjlighet att hitta nya fynd och ge fler arbetsplatser till arkeologin? Området är ju intressant det kan inte ens "Emot" folket säga någonting om.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 27 maj 2006, 11:43

Gotish skrev:Mmm men jag anser inte att ni har varit så duktiga på att motbevisa pyramiden som ni påstår. Era "motbevis" är lika svaga som bevisen för. Ni har inga konkreta säkra motbevis. De enda motargumenten ni har är "Det behöver inte vara så för att". Att discussionen fortfarande är uppe visar ju tydligt på det.
[...]
Läs mitt inlägg igen. Jag har inte sagt att det finns några konkreta bevis. Jag menar bara att motbevisningen är lika bristfällig som bevisningen.
De som är skeptiska behöver dock inte oroa sig över det här. Motsatsen till "bevis" är inte "motbevis", utan inga bevis.

Skeptikerna behöver alltså inte "motbevisa" någonting, man behöver bara kritisera "bevisen" och resonera varför de inte håller. Vi behöver inte bevisa att Visocica är ett berg, det är vad vi alla utgår ifrån istället. Även Osmanagic utgår ifrån det, för att därefter hävda att det inte är ett berg egentligen, utan en pyramid. På samma sätt kan alla utgå ifrån att mitt hus är ett hus, även om någon sedan vill hävda att mitt hus egentligen är en övernaturlig portal till Helvetet - vilket de då får bevisa.

Vill Osmanagic bevis att ett berg är en pyramid får han alltså bevisa det. Vi andra behöver inte anstränga oss egentligen. Däremot kan vi förkasta Osmanagic bevis om de inte håller.
Gotish skrev:Slutligen vill jag bara säga att min personliga åsikt är att dom inte kommer att hitta någon pyramid under berget, däremot så tror jag att berget är rikt på andra arkeologiska fyndigheter men till skillnad ifrån övriga "Emot" personer i det här forumet tror jag inte att det största hotet ligger i Osmanovic tokiga teorier utan snarare experters fokusering av vad berget inte kan vara och dömer ut utgrävningen vilket gör att resurser dras in. Varför inte spela med och få till en ny utgrävning med möjlighet att hitta nya fynd och ge fler arbetsplatser till arkeologin? Området är ju intressant det kan inte ens "Emot" folket säga någonting om.
Det är ju en god tanke att man kunde använda de här resurserna till verklig arkeologi, det håller jag med om. Men innan Osmanagic fanns det inga resurser tillhanda tror jag, så hade han inte varit där hade ingen grävt, så ingenting hade dragits in. Problemet är nu att resurserna går till dåligt genomförda utgrävningar, som riskerar förstöra de många fyndplatser man redan vet finns på berget. Och Osmanagic team anstränger sig ju inte precis för att göra några vetenskapliga undersökningar av just dem.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 27 maj 2006, 11:45

Det är självklart att berget är intressant, det är det väl ingen som har förnekat? :?
Men skeptikerna bedömer inte om platsen är intressant ur arkeologisk synvinkel, utan om bevisen för den där f********e pyramiden håller!
Under de senaste 36 sidorna har jag i egenskap av varken skeptiker eller optimist fortfarande inte blivit övertygad om att det är en pyramid skapad av minoer, bosniska egyptier eller överlevare från Atlantis. Så enkelt är det, bevisen som har lagts fram(det finns säkert bra bevis, men i den här tråden lyser de med sin frånvaro) är inte tillräckligt för att övertyga vare sig experter eller medelsvensson.

Gotish
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2006, 14:22
Ort: Gotland

Inlägg av Gotish » 27 maj 2006, 13:09

Det är ju en god tanke att man kunde använda de här resurserna till verklig arkeologi, det håller jag med om. Men innan Osmanagic fanns det inga resurser tillhanda tror jag, så hade han inte varit där hade ingen grävt, så ingenting hade dragits in. Problemet är nu att resurserna går till dåligt genomförda utgrävningar, som riskerar förstöra de många fyndplatser man redan vet finns på berget. Och Osmanagic team anstränger sig ju inte precis för att göra några vetenskapliga undersökningar av just dem.
Visst är tanken god :D Med tanke på hur Arkeologi arbets situationen ser ut idag så anser jag att vi ska glädjas åt varje anslag och donation och inte motarbeta en arkeologisk undersökning. Ifrågasätta resultaten det kan vi göra efteråt.

Att Osmanagic team inte skulle anstränga sig för att göra vetenskapliga upptäckter ifrågasätter jag skarpt. Bara för att han har konstiga ideer behöver han inte vara vårdslös eller ha ett team som inte har kunskapen att ta vara på andra arkeologiska fynd. Har du några belägg för att Osmanagic bedriver en oseriös utgrävning? I såna fall, vad är det som stoppar någon riktigt kunnig person till att åka ditt och hjälpa till, i dags läget kan jag tänka mig att Osmanagic behöver all experthjälp bakom sig för att stå emot opinionen. Om ni drar parareller med 1800talets utgrävningar och Osmanagic så visar detta bara på trångsynthet och "han kan inte för han är inte utbildad" tankar.

Att folk bara står och kritiserar Osmanagic innan utgrävningen är klar leder bara till indragna resurser, resurser som kunde ha gått till en arkeologisk utgrävning går alltså istället till ett nytt övergångsställe eller gatukorsning.

Jag säger spela med, utnyttja situationen, ta vara på fynden, sen kan vi kritisera och tolka. Men för tillfället tycker jag att vi bara ska vara tysta och låta Osmanagic gräva vidare.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 27 maj 2006, 16:13

Gotish skrev: Visst är tanken god :D Med tanke på hur Arkeologi arbets situationen ser ut idag så anser jag att vi ska glädjas åt varje anslag och donation och inte motarbeta en arkeologisk undersökning. Ifrågasätta resultaten det kan vi göra efteråt...
Varför? Svara mig varför ska vi göra det? För att det är så dåligt med pengar för arkeologer idag, så vi får nöja oss med någon
med total brist på bra metodik och kunskap? Är det så du menar?
Att historien som den är, är så tråkigt så vi måste stödja den som hittar
på rolig historia?
Gotish skrev: Att Osmanagic team inte skulle anstränga sig för att göra vetenskapliga upptäckter ifrågasätter jag skarpt. Bara för att han har konstiga ideer behöver han inte vara vårdslös eller ha ett team som inte har kunskapen att ta vara på andra arkeologiska fynd. Har du några belägg för att Osmanagic bedriver en oseriös utgrävning?
1. Att han börjar göra teorier om det han utforskar innan han utforskat det.
2. Att han har en motvilja att falsifiera, Dvs så sätter han allt åt sidan som inte stödjer sina redan påhittad teorier.
3. Att hans fjärranalys är uppåt väggarna dålig.
4. Att han inte sätter berget i sitt naturliga sammanhang.
5. Att han ser det han vill se, dvs rent geologiska fenomen som människogjorda.
6. Att hans förklaringar, lämnar mycket att förklara.

Det startar med fiktion, sen så försöker man till varje pris bekräfta fiktionen.. Detta är inte bättre än att leta
efter lämningar efter Karlsson På Taket.
Gotish skrev: I såna fall, vad är det som stoppar någon riktigt kunnig person till att åka ditt och hjälpa till, i dags läget kan jag tänka mig att Osmanagic behöver all experthjälp bakom sig för att stå emot opinionen. Om ni drar parareller med 1800talets utgrävningar och Osmanagic så visar detta bara på trångsynthet och "han kan inte för han är inte utbildad" tankar..
Varför ska en riktigt kunnig expert lyda under en regim av dårskap? Då mycket hellre att man startar en annan undersökning.. Eller varför inte undersöka något i Bosnien som har ett större värde?
Gotish skrev: Att folk bara står och kritiserar Osmanagic innan utgrävningen är klar leder bara till indragna resurser, resurser som kunde ha gått till en arkeologisk utgrävning går alltså istället till ett nytt övergångsställe eller gatukorsning.

Jag säger spela med, utnyttja situationen, ta vara på fynden, sen kan vi kritisera och tolka. Men för tillfället tycker jag att vi bara ska vara tysta och låta Osmanagic gräva vidare.
Varför? ge oss en bra anledning..
Han har redan bestämt sig för sina teorier, frågan är om han kan komma till andra konklusioner än han redan gjort, han har förmycket att förlora på att det inte ska vara en pyramid. Oavsett vilken information han får fram kommer det att vara en bekräftelse på att det är en pyramid. Om han inte hittar något ännu ännu fetare. Bara det uppförstorar honom och uppförstorar Bosniens historia.
Senast redigerad av 5 Giancarlo, redigerad totalt 27 gång.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 27 maj 2006, 16:16

sabo skrev:Det är väl bara att gratulera den som lyckas se några bevis. Jag kan i nuläget inte se det. På ett mycket allmänt plan verkar saken intressant. Det är värt att undersökas.
Som jag kommer ihåg hade du varit där tidigare. Men råkar du känna till vilken tradition lokala bybor hade om Visocicaberget? Känner du till om det fanns någon folklore om Visocicaberget?

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 27 maj 2006, 16:43

det här blir bara bättre och bättre

jag tror att så här stort intresse för ett arkeologisk fynd har aldrig varit tidigare

senaste dagarna har massa ambasadörer besökt pyramiden

Bild

från kina, pakistan, iran, egypten, bulgarien, danmark, slovakien, österrike, sverige, finland, turkiet och kroatien

bosniska presidenten



idag. mer än 300 volontärer som hjälper till med utgrävningen




idag fick de också något sort maskin som ska hjälpa till med utgrävningen





om de hittar den här stenväggarna överallt under jorden så klart att det är en sten pyramid under berget när själva berget
ser ut som en pyramid

[Ovidkommande bilder borttagna/Gutekrigaren]

Skriv svar