Folkvandring där hela folket flyttar samtidigt?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Karl K
Ny medlem

Folkvandring där hela folket flyttar samtidigt?

Inlägg av Karl K » 2 december 2004, 11:06

Kan ju ta en presentation av mig själv först.

Karl heter jag, 21 årig grabb, hyfsat historieintresserad, kanske dock inte särskilt påläst. :oops:

Iallafall så läste jag i Caesars "Conquest of gaul" om när "Helvetii" flyttade. Inget märkligt där.

Det som jag reagerade över är att de enligt boken brände ned alla sina byar och städer, så att de inte skulle vända tillbaka. Det står dessutom att dom lyckades övertyga deras grannar, "Rauraci, Tulingi, and Latovici" att göra detsamma.

Jag blev givetvis nyfiken på hur vanligt det var att ett helt folk flyttade samtidigt. Någon som har kunskap om detta?

/Karl

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 december 2004, 12:42

I alla fall så är det genomgående hela familjen som är med på folkvandringarna - män, kvinnor och barn. När cimbrer och teutoner vandrade söderut (113-101 f.Kr) skrivs det att de dödade sina kvinnor och barn när slaget verkade vara på väg att förloras, och de som överlevde togs som slavar. På liknande sätt kan man se i skulpturgruppen Gallergruppen (med Den döende gallern som mest kända pjäs) hur en kelt tar livet av sig själv med sin döda kvinna i andra handen (vilket skedde under 230-talet f.Kr när kelter folkvandrade in i Mindre Asien och mötte sitt öde där.

Mvh -Dan

Kropotkin
Medlem

Inlägg av Kropotkin » 3 december 2004, 13:19

Eftersom det inte var så ovanligt att folk var nomader i den tidiga historiens randområden så torde det inte varit så ovanligt.

Karl K
Ny medlem

Inlägg av Karl K » 4 december 2004, 11:54

Dan: OK, tack. Jag får se om jag kan hitta något mer. Den där skulpturgruppen lät intressant också, den ska jag titta på.

Kropotkin: Förvisso, men nu tänkte jag mer på folkslag som inte var nomader. :)

Skriv svar