Markus Holst skrev: ↑16 jun 2018 18:53
Femton år efter trådens senaste inlägg vill jag berätta att i Bayern såg jag år 1986 många majstänger. När jag var liten hette det fortfarande majstång, trots att vi reser den vid midsommar. I Bayern reses de istället vid valborgsmässoafton, om jag fattade det rätt, varför maj- där är ett riktigt namn.
Inte ens stången är alltså typiskt nordisk.
Roligt att du nämner detta Markus, och jag kan tillägga att kulturen kring majstången i Bayern, därifrån en del av mina förfäder härstammar, i högsta grad är levande, bland annat i formen av en sorts låtsas fiendskap mellan byar. Man är tom tvungna att fortfarande hålla vakt kring stången, eftersom det är ett uppskattat ungdomsnöje, att attackera grannbyars majstänger som en sorts competition. Och om ingen försvarar stången, kan man utföra någon form av åverkan, och kanske till sin hemby medföra souvenirer från grannbyns stång, i en ungdomlig prestigetävling, som kanske har rötter ända tillbaka till medeltiden.
I själva verket så förefaller även svenska majstången ha rests i maj från åtminstone 1400-talet och ända fram till senare tid. Orden "maja" dvs att smycka stången med blad och löv, samt titeln majgreve är också i sammanhanget värt att belysas, googla detta!