Midsommarstången

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
St_ratatask
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 juli 2003, 16:24
Ort: Södertälje

Midsommarstången

Inlägg av St_ratatask » 15 september 2003, 12:19

hur är det egentligen med midsommarstången..
är den importerad från tyskland på 1700 talet lr är det en frukbarhets symbol (petter-niklas) från vikingatid?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 15 september 2003, 12:44

Just 1700-talet kan man väl i alla fall avföra, eftersom dans kring stången tydligen fanns avbildad i sueciae antiqua(...) (se projekt runeberg). Därmed inte sagt att det inte skulle vara en relativt sentida vana med sydligare rötter.

St_ratatask
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 juli 2003, 16:24
Ort: Södertälje

Inlägg av St_ratatask » 17 september 2003, 21:11

men finns det några konkreta bevis på hur det ligger till? vad som är sant och vad som är falsk?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 17 september 2003, 21:20

Det är julgranen som vi har fått från tyskarna. Midsommarstången är med största sannolikhet inhemsk eftersom det är bara Sverige och Finland som firar midsommar. För några år sedan hade Populär historia en artikel om hur kyrkan förgäves försökte avskaffa det hedniska midsommarfirandet under medeltiden.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 17 september 2003, 22:06

Jag vill minnas att den "helsvenska" valborgsmässoelden ska skyllas på tyskarna också, valpurgis heter (hette? ingen aning om den firas alls där numera) den visst där (och även i Finland enligt en bekant till mig). Införd under 1700-talet tror jag.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 18 september 2003, 10:53

I Finland (förutom kanske svensk-Finland) har man inte midsommarstång utan tänder eldar. Seden att fira midsommar är gammal, däremot kan midsommarstången vara importerad.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 18 september 2003, 11:16

Det finns minst sagt en massa frågetecken kring våra gamla seder och symboler. Våreldar t.ex tror jag man tänder lite kors och tvärs över hela Europa. Jag har någon gång läst en engelsk författare som framförde den inte helt tokiga teorin att våreldarna mycket väl kunde ha sitt ursprung i att man om våren kunde ha ett behov av att göra sig av med gamla vårdkasar och samtidigt s.a.s. provköra vårdkasekjedjorna.
Vi vet naturligtvis inte, men det kan ju vara lite skojigt att spekulera kring det.
En annan helg är jul, som firades även under vikingatid. Såvitt jag förstår har det varit en heden sed. Det får väl ansaes som minst sagt märkligt att den lyckats sammanfalla med vår frälsares födelsedag. Man kan undra hur det hänger ihop.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
hangthedj
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 augusti 2003, 21:30
Ort: gbg

Inlägg av hangthedj » 18 september 2003, 12:21

Det hänger väl ihop på det sättet att Jul firades i samband med midvinter. Och jag har för mig att romarna också hade någon festlighet vid midvinter som kyrkan tog över och gjorde till sin egen.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 18 september 2003, 13:05

Jo det kan man väl tycka. Symboliken att födas vid vintersolståndet och dö vid vårdagjämningen tycker jag är en mycket häftig pjäs.
Jag menar nu inte att diskutera religion utan vill endast peka på symbolvärdet.
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 18 september 2003, 13:43

Pa sidan 8 pa strängen Asagaudarnas ursprung gissade jag lite friskt att maj och midsommarstänger (ytterligare en gissning: majstangen i sydligare europa hängersamman med klimat, det tillater där flera höskördar, i tyskland o Österrike talar man om första och andra snitt av höet osv. i Sverige far vi nöja oss med en, varför firandet här förlagts till efter första slattern, lägligt med längsta dagen) gar tillbaka till indiska Lingamkulten.

Dokumentationen kring majstänger i Tyskland sträcker sig inte sa langt tillbaka som man kan tro, men det finns ju all anledning att anta att seden är urgammal.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 september 2003, 20:17

Hörde en rätt roande historia från en av våra förorter. Föräldrar till muslimska barn var upprörda över att barnen skulle dansa runt ett lövat kors. Ingen hade hjärta att berätta vad stången egentligen symboliserar... :D

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Länkar

Inlägg av Dan Koehl » 18 september 2003, 20:22

Från Asagudarnas ursprung:
Enligt http://www2.uibk.ac.at/volkskunde/infos ... ibaum.html och http://www.bavarian-online.de/Maibaum.htm inte så gammalt, äldsta dokumenterade bilden från 1500-talet, målad av en konstnär Donauer år 1585.

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 23 september 2003, 23:17

En annan intressant liknelse för midsommarstången är ju det livgivande trädet, pålen som rests mot skyn.
En möjlig stolpplats (omtalat på 1700-talet) i Kinne-klevastaden (om det nu finns nån "stad" där) på Kinnekulle, med liknande företeelser i... mm Tyskland?

* Har hittat några slutsatser om detta hos Ingemar Nordgren, Goterkällan (1998). Ska försöka återkomma med några citat och hans slutsatser.

...tja - helt kort:
Det handlar om en urgammal == bronsålderstida fruktbarhetskult som efterhand, kring år noll, trängs undan av den krigiska Odin-Gaut kulten. Frukbarhetskulten en sol/måne knuten kult i senare tid uppbyggd kring Frej/Freja ( i äldre tid Ing/Ingr eller Njord/nerthus), med firande av vintersolstånd och sommarsolstånd och egentligen alla de keltiska högtiderna, inklusive den 19-åriga cykeln. Som efter 500-talet byts ut mot en 9-årig cykel, när Odin-kulten gör sig gällande ända upp i Mälardalen.

Midsommarstången har sin självklara plats i fruktbarhetskulten, om jag förstått det hela rätt.

/Wilmer T
... här skiner solen...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Midsommarstången

Inlägg av Markus Holst » 16 juni 2018, 19:53

Femton år efter trådens senaste inlägg vill jag berätta att i Bayern såg jag år 1986 många majstänger. När jag var liten hette det fortfarande majstång, trots att vi reser den vid midsommar. I Bayern reses de istället vid valborgsmässoafton, om jag fattade det rätt, varför maj- där är ett riktigt namn.

Inte ens stången är alltså typiskt nordisk.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Midsommarstången

Inlägg av erep » 19 juni 2018, 20:43

Samma ämne i denna artikel. En OK sammanfattning om Finska seder
https://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/ ... r-majstang

Och som artikeln noterar är det bara på Åland man reser maj/midsommarstängerna

Skriv svar