Midsommarstången
-
- Ny medlem
Midsommarstången
hur är det egentligen med midsommarstången..
är den importerad från tyskland på 1700 talet lr är det en frukbarhets symbol (petter-niklas) från vikingatid?
är den importerad från tyskland på 1700 talet lr är det en frukbarhets symbol (petter-niklas) från vikingatid?
-
- Medlem
Just 1700-talet kan man väl i alla fall avföra, eftersom dans kring stången tydligen fanns avbildad i sueciae antiqua(...) (se projekt runeberg). Därmed inte sagt att det inte skulle vara en relativt sentida vana med sydligare rötter.
-
- Ny medlem
-
- Medlem
Det är julgranen som vi har fått från tyskarna. Midsommarstången är med största sannolikhet inhemsk eftersom det är bara Sverige och Finland som firar midsommar. För några år sedan hade Populär historia en artikel om hur kyrkan förgäves försökte avskaffa det hedniska midsommarfirandet under medeltiden.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Det finns minst sagt en massa frågetecken kring våra gamla seder och symboler. Våreldar t.ex tror jag man tänder lite kors och tvärs över hela Europa. Jag har någon gång läst en engelsk författare som framförde den inte helt tokiga teorin att våreldarna mycket väl kunde ha sitt ursprung i att man om våren kunde ha ett behov av att göra sig av med gamla vårdkasar och samtidigt s.a.s. provköra vårdkasekjedjorna.
Vi vet naturligtvis inte, men det kan ju vara lite skojigt att spekulera kring det.
En annan helg är jul, som firades även under vikingatid. Såvitt jag förstår har det varit en heden sed. Det får väl ansaes som minst sagt märkligt att den lyckats sammanfalla med vår frälsares födelsedag. Man kan undra hur det hänger ihop.
Christer Samuelsson.
Vi vet naturligtvis inte, men det kan ju vara lite skojigt att spekulera kring det.
En annan helg är jul, som firades även under vikingatid. Såvitt jag förstår har det varit en heden sed. Det får väl ansaes som minst sagt märkligt att den lyckats sammanfalla med vår frälsares födelsedag. Man kan undra hur det hänger ihop.
Christer Samuelsson.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Pa sidan 8 pa strängen Asagaudarnas ursprung gissade jag lite friskt att maj och midsommarstänger (ytterligare en gissning: majstangen i sydligare europa hängersamman med klimat, det tillater där flera höskördar, i tyskland o Österrike talar man om första och andra snitt av höet osv. i Sverige far vi nöja oss med en, varför firandet här förlagts till efter första slattern, lägligt med längsta dagen) gar tillbaka till indiska Lingamkulten.
Dokumentationen kring majstänger i Tyskland sträcker sig inte sa langt tillbaka som man kan tro, men det finns ju all anledning att anta att seden är urgammal.
Dokumentationen kring majstänger i Tyskland sträcker sig inte sa langt tillbaka som man kan tro, men det finns ju all anledning att anta att seden är urgammal.
-
- Redaktör emeritus
-
- Medlem
Länkar
Från Asagudarnas ursprung:
Enligt http://www2.uibk.ac.at/volkskunde/infos ... ibaum.html och http://www.bavarian-online.de/Maibaum.htm inte så gammalt, äldsta dokumenterade bilden från 1500-talet, målad av en konstnär Donauer år 1585.
-
- Medlem
En annan intressant liknelse för midsommarstången är ju det livgivande trädet, pålen som rests mot skyn.
En möjlig stolpplats (omtalat på 1700-talet) i Kinne-klevastaden (om det nu finns nån "stad" där) på Kinnekulle, med liknande företeelser i... mm Tyskland?
* Har hittat några slutsatser om detta hos Ingemar Nordgren, Goterkällan (1998). Ska försöka återkomma med några citat och hans slutsatser.
...tja - helt kort:
Det handlar om en urgammal == bronsålderstida fruktbarhetskult som efterhand, kring år noll, trängs undan av den krigiska Odin-Gaut kulten. Frukbarhetskulten en sol/måne knuten kult i senare tid uppbyggd kring Frej/Freja ( i äldre tid Ing/Ingr eller Njord/nerthus), med firande av vintersolstånd och sommarsolstånd och egentligen alla de keltiska högtiderna, inklusive den 19-åriga cykeln. Som efter 500-talet byts ut mot en 9-årig cykel, när Odin-kulten gör sig gällande ända upp i Mälardalen.
Midsommarstången har sin självklara plats i fruktbarhetskulten, om jag förstått det hela rätt.
/Wilmer T
... här skiner solen...
En möjlig stolpplats (omtalat på 1700-talet) i Kinne-klevastaden (om det nu finns nån "stad" där) på Kinnekulle, med liknande företeelser i... mm Tyskland?
* Har hittat några slutsatser om detta hos Ingemar Nordgren, Goterkällan (1998). Ska försöka återkomma med några citat och hans slutsatser.
...tja - helt kort:
Det handlar om en urgammal == bronsålderstida fruktbarhetskult som efterhand, kring år noll, trängs undan av den krigiska Odin-Gaut kulten. Frukbarhetskulten en sol/måne knuten kult i senare tid uppbyggd kring Frej/Freja ( i äldre tid Ing/Ingr eller Njord/nerthus), med firande av vintersolstånd och sommarsolstånd och egentligen alla de keltiska högtiderna, inklusive den 19-åriga cykeln. Som efter 500-talet byts ut mot en 9-årig cykel, när Odin-kulten gör sig gällande ända upp i Mälardalen.
Midsommarstången har sin självklara plats i fruktbarhetskulten, om jag förstått det hela rätt.
/Wilmer T
... här skiner solen...
-
- C Skalman
Re: Midsommarstången
Femton år efter trådens senaste inlägg vill jag berätta att i Bayern såg jag år 1986 många majstänger. När jag var liten hette det fortfarande majstång, trots att vi reser den vid midsommar. I Bayern reses de istället vid valborgsmässoafton, om jag fattade det rätt, varför maj- där är ett riktigt namn.
Inte ens stången är alltså typiskt nordisk.
Inte ens stången är alltså typiskt nordisk.
-
- Medlem
Re: Midsommarstången
Samma ämne i denna artikel. En OK sammanfattning om Finska seder
https://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/ ... r-majstang
Och som artikeln noterar är det bara på Åland man reser maj/midsommarstängerna
https://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/ ... r-majstang
Och som artikeln noterar är det bara på Åland man reser maj/midsommarstängerna