Hur kom ryssland till?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 10 september 2003, 16:56

D. Andersson skrev:Vill bara förtydliga att det var från Nationalencyklopedin (vilket skrevs) om du inte såg det. Förresten, det är okej att saxa in långa saker därifrån om man skriver NE skrev:? Tänker såklart på copyright och sånt, deras digitala texter är ju rätt dyra att komma åt.
Jag såg att det var ett citat, vilka regler de har för detta bör du fråga dem om.

/Marcus

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 20 mars 2004, 14:00

Örjan:
Den ryska staten (Kievrus) skapades på 800-talet av vikingen Ruriks ättlingar. Under 1000-talet splittras riket när yngre medlemmar av furstefamiljen tilldelas egna furstendömen. Formellt sett fortsatte riket att existera eftersom alla ryska furstendömen lydde nominellt under storfursten. På 1480-talet återförenades Ryssland när storfursten Ivan den store (det moskovitiska riket) lade under sig de kvarvarande delrikena.
Detta med att det funnits något som på Skandinaviska halvön som hetat Ros, är som bekant belagt i gamla dokument.
Detta är dock mindre känt:

I Bibeln, Hesekiels profetsia står faktiskt följande att Gog i Magogs land, hövding över Ros, Mesek och Tubal. Detta Magogs land skall ligga långt norrut. " Jag skall sända en eld över dom som bor trygga på öarna", skriver Hesekiel.
Jag har alldrig stött på detta i någon diskussion tidigare och det beror kanhända mest på att den gamla bibelöversättningen näms inte detta Ros, men Mesek och Tubal är omnämda. I Vulgata är dock Ros med och den är minst lika gammal som Adam av Bremens skriverier.

Detta står i en passus i Alf Henrikssons "Svensk Historia från äldsta tid till 1530"
Man kan naturligtvis spekulera om sambandet mellan dessa Ros Rosslagen och Kievrus. det är faktiskt ganska bestickande.
Christer Samuelsson.

Oceanic815
Tidigare medlem
Inlägg: 472
Blev medlem: 17 november 2003, 19:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Oceanic815 » 29 mars 2004, 01:29

D. Andersson skrev:
Marcus Wendel skrev:
ErikErikErik skrev:Så när kan man säga att ryssland kom till?
Har du läst och tagit till dig det D. Andersson skrev?

/Marcus
Vill bara förtydliga att det var från Nationalencyklopedin (vilket skrevs) om du inte såg det. Förresten, det är okej att saxa in långa saker därifrån om man skriver NE skrev:? Tänker såklart på copyright och sånt, deras digitala texter är ju rätt dyra att komma åt.

/Daniel
jag tror att man kan citera ur NE om man samtidigt anger ungefär i stil med (All information or image (any file) has been used or copied for educational purpose.) det tror jag lindrar straffet :D Nej men allvarligt:
36. Upphovsrätt - bilder
Fråga Vem äger rättigheterna till bilderna?
Svar NE äger inte rättigheterna till alla bilder på NE.se. Huvuddelen av bilderna ägs av våra bildleverantörer med vilka vi har avtal och till vilka vi betalar avgifter för att få publicera bilderna på vår Internettjänst. Bildleverantörerna avgör i vilka sammanhang man får visa deras bilder. Det är därför förbjudet att kopiera och använda bilder från NE.se, även för privat bruk.

37. Upphovsrätt - kopiering och utskrift av artiklar för användning i undervisning
Fråga Kan jag skriva ut och kopiera artiklarna från NE.se och använda kopiorna i min undervisning?
Svar Enligt dagens lagstiftning gäller följande: För artiklar på 30 bokrader eller mindre (osignerade i ne.se) finns det inga hinder för att skriva ut texten och använda den i din undervisning. För artiklar på över 30 rader, där artikelförfattaren är utsatt, gäller att du ska ha författarens tillstånd för att ha rätt att kopiera och använda artikeln. Om detta skulle bli aktuellt är du välkommen att kontakta NE kundcenter.

I princip kan du kan citera ur ne.se, förutsatt att du anger källa och författare. All fakta i NE.se är naturligtvis fri att användas för kunskap och lärdom!

38. Upphovsrätt - utskrift och kopiering av artiklar
Fråga Får jag skriva ut och kopiera artiklar i NE.se?
Svar Du får skriva ut och kopiera in artiklar från ne.se, men bara för eget bruk. Ett sätt att skriva ut är att markera texten, kopiera och klistra in den i Word-baserade applikationer. Tips: Använd funktionen Utskriftsvänlig artikel när du vill kopiera text, så slipper du få med överflödig information från webbsidan. I vissa versioner av Netscape kan det vara problem med att skriva ut artiklar från ne.se. Kontakta NE kundcenter om du har sådana problem.

Materialet i ne.se är skyddat enligt svensk och internationell upphovsrätt. Användning av innehållet på annat sätt än genom sökning i materialet förutsätter därför att denna är tillåten enligt gällande lag.
http://www.ne.se/jsp/contact/contact_ne ... egory=4#37
Jalla// Artificial

För er som aldrig orkar läsa:
I princip kan du kan citera ur ne.se, förutsatt att du anger källa och författare. All fakta i NE.se är naturligtvis fri att användas för kunskap och lärdom!
Ps. inte jag som stavat fel i "kan du kan" det är NE :wink:

Skriv svar