Fæmti war. Stænkil konongær. han ælskæðhi wæstgötæ. vm. fram allæ þe mæn .i. hans riki waru. oc han war goðhær skyttæri oc starkær. swa sum æn stanðæ hans skotmark .i. lifwini. Callær eth konongsten. Annar stanðær wið konongs liðstolppæ. firidhi .a. stanzbyærghi. oc .e. glæddus wæstgötær af hanum mæðhæns liffdaghær waru.
Quiz: Medeltid
-
- Stödjande medlem 2021
Re: Quiz: Medeltid
Stenkil?
-
- C Skalman
- Vad var det som brast?
- Norge ur dina händer, konung.
Så klart att det är Olov Skötkonung, känd för slaget i svolder såväl som kristnandet av sitt rike.
- Norge ur dina händer, konung.
Så klart att det är Olov Skötkonung, känd för slaget i svolder såväl som kristnandet av sitt rike.
-
- Medlem
Koroshiya svarade rätt, det är Stenkil. Så frågan går till Göteborg.
-
- Stödjande medlem 2021
Yosh!
Nu skall vi till Bysans och en normandisk lyckoriddare som skapade sig ett eget rike i Anatolien, redan före första korståget.
Han skall ha blivit giftmördad 1077.
Öh, ja, så vad hette han?
Nu skall vi till Bysans och en normandisk lyckoriddare som skapade sig ett eget rike i Anatolien, redan före första korståget.
Han skall ha blivit giftmördad 1077.
Öh, ja, så vad hette han?
-
- Stödjande medlem 2021
Han sägs ha spelat en viktig roll i slaget vid Cerami 1063, genom att bönfalla Roger om att förfölja saracenerna. 35 000 skall ha dött där, men det är nog tveksamt.
Namnet förekommer i olika versioner, beroende på språk. På grekiska hade han också ett tillnamn.
Runt 1068 kom han till Bysans och krigade för Romanos IV.
Namnet förekommer i olika versioner, beroende på språk. På grekiska hade han också ett tillnamn.
Runt 1068 kom han till Bysans och krigade för Romanos IV.
-
- Stödjande medlem 2021
Efter Manzikert, 1071, blev han frilansare. Han deltog i kampanjen, men inte i själva slaget. Efter ett tag förstod grekerna vad han höll på med, och ville få honom att kapitulera och återgå till att tjäna kejsaren, vilket slutade med ett slag 1074. Det gick dåligt för kejsarens trupper när frankerna i armén bytte sida.
-
- Stödjande medlem 2021
Sedan ville han avsätta kejsaren, som då mutade turkarna till att kriga, och den sökte mannen blev friköpt av frun efter att ha blivit tillfångatagen. Han styrde efter det från Amasya i Armeniakon.
https://en.wikipedia.org/wiki/Armeniac_Theme
Och återgick i Byzantisk tjänst.
Men - som sagt - två år senare var det slut för denne lyckoriddare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Armeniac_Theme
Och återgick i Byzantisk tjänst.
Men - som sagt - två år senare var det slut för denne lyckoriddare.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
-
- Stödjande medlem 2021
Vivi, det är han.
Din fråga, Hans.
Din fråga, Hans.
-
Jag tackar!
Och så vill vi veta namnen på två kungar, och enda gången de träffades - mig veterligen - var och när...?
Då tilldrog sig följande samtal mellan de två, något som vi plockat fram ur vissa helt obekräftade källor...
Nå, så här var det:
Kung 1
"Hejsan, hejsan, grabben och tack för att jag får kvarta över hos Dig innan det bär vidare. Jag har hört att Du är kung här...?"
Hertig/Kung 2
"Nä Du kungen, hertig bara. Kungadiplomet får jag först om 21 år...!"
Hans K
Och så vill vi veta namnen på två kungar, och enda gången de träffades - mig veterligen - var och när...?
Då tilldrog sig följande samtal mellan de två, något som vi plockat fram ur vissa helt obekräftade källor...
Nå, så här var det:
Kung 1
"Hejsan, hejsan, grabben och tack för att jag får kvarta över hos Dig innan det bär vidare. Jag har hört att Du är kung här...?"
Hertig/Kung 2
"Nä Du kungen, hertig bara. Kungadiplomet får jag först om 21 år...!"
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2021
Den andre kunde jag räkna ut är förmodligen en normandisk härskare. Roger II blev kung 1130, så det här bör ha hänt 1109 när Roger II var 14, och den förste bör vara en korstågsfarare, men vem kan det ha varit; Sigurd Jorsalafare?
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 4 gånger.
-
1109 eller 1110, de lärde är inte helt eniga, men Roger II besöks kort av Sigurd Jorsalafare på hans väg till Jerusalem. Det var i Palermo, kanske i det gamla puniska/romerska/arabiska palatset som nu långsamt började få den normanniska touchen!
"In the summer of 1110, Roger was visited by the Norwegian king Sigurd the Crusader, who was on his way to Jerusalem. The story in Icelandic sources suggests that Sigurd called Roger the king of Sicily twenty years before the latter actually obtained this title." Wiki
Koroshiya tar över...
Hans K
-
- Stödjande medlem 2021
Tack, jag glömde att skriva Palermo. Jag var i Portugal ett tag, förresten, men tyckte nog att mosaiken såg lite "grekisk" ut.
I åtminstone ett område levde Antikens religion fortfarande på 900-talet, och kanske så sent som på 1100-talet. Orsaken är nog i mycket dess natur. Många orter där gick bara att nå med båt; några vägar fanns inte.
Det är ett vackert men kargt landskap.
Idag är jordbruk och turism viktigast för ekonomin.
Om folket där hade varit svenskar, hade de förmodligen hävdat att de var de gamle göthers ättlingar, och ta mig tusan, om inte DNA-tester tycks visa att utomsocknes inte har kommit dit särskilt ofta. Förmodligen beror också det på områdets geografi.
I åtminstone ett område levde Antikens religion fortfarande på 900-talet, och kanske så sent som på 1100-talet. Orsaken är nog i mycket dess natur. Många orter där gick bara att nå med båt; några vägar fanns inte.
Det är ett vackert men kargt landskap.
Idag är jordbruk och turism viktigast för ekonomin.
Om folket där hade varit svenskar, hade de förmodligen hävdat att de var de gamle göthers ättlingar, och ta mig tusan, om inte DNA-tester tycks visa att utomsocknes inte har kommit dit särskilt ofta. Förmodligen beror också det på områdets geografi.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2021
Men de säger inte göther förstås, utan ett annat gammalt folk.
En annan orsak, till att de inte blev kristna så snabbt, beror på att det strax norr om dem dök upp ett främmande folk som förmodligen inte var kristna. Det tog lång tid innan de styrande hade gjort dem till goda medborgare med samma kultur.
En annan orsak, till att de inte blev kristna så snabbt, beror på att det strax norr om dem dök upp ett främmande folk som förmodligen inte var kristna. Det tog lång tid innan de styrande hade gjort dem till goda medborgare med samma kultur.
-
- Stödjande medlem 2021
Det här med att de har varit något isolerade syns också i dialekten.
Produkter härifrån är fin honung och olivolja.
Jo, och de blev aldrig riktigt integrerade i större medeltida stater. Dessa brukade nöja sig med ett tributsystem.
Produkter härifrån är fin honung och olivolja.
Jo, och de blev aldrig riktigt integrerade i större medeltida stater. Dessa brukade nöja sig med ett tributsystem.