Not: flyttat hit från Husbyar
* Hur hänger kopplingen med Tun ihop med Husbyarna?
Det är en intressant ortnamnsled tycker jag eftersom det minner om Sig-tuna, den stad Olof Skötkonung anlägger och asarnas hemvist i Svitjod.
* Vid Vänerns södra ände, sydväst om Lidköping ligger Tun. Invid Tun ligger f ö både Kareby och Tengene, något som väl kan förknippas de Karleby och Tegn som omgärdar de förekommande Husabyarna i mellansverige.Christer Samuelsson skrev:Beträffande ortnamn så kan man även konstatera följande. I Västergötland finns endast ett Tuna det ligger i Mariestad mitt i ån Tidan. Det är en f.d. Kungsgård och numer Landshövdingeboställe. Tunaholm hette det förr, men fick byta namn till Marieholm när Mariestad anlades. Få är medvetna om att det faktiskt går utmärkt att ta sig med båt från Nyköping till Mariestad. Det blir förvisso en oherrans massa smålyft och ett på 1.5 km samt ett på 3 km. Här skall man komma ihåg att även Nyköping var kungsgård och Nyköpingshus äldsta delar ligger tätt intill ån.
Christer Samuelsson.
Kring Hunneberg ligger också några tun-socknar, bl a V Tunhem.
/Wilmer T
... här skiner solen...
Dan Koehl skrev:Som jag srev ovan hanldar INTE denna tråd om Tuna-namn. Detta inlägg verkar heller inte ha någon relevant koppling till ordet Husaby, får jag radera det eller går det att flytta det någonstans där det är relevant?